1

Onderwerp: Cc's met bulten; wat doe ik verkeerd?

Hoi allemaal,
Ik maak af en toe cupcakes. Als ik ze maak houd ik mij precies aan het recept van Nigella's cupcakes zoals ze hier op de site bij 'recepten' staan. Ik krijg altijd cc's met bulten in het midden. Net als een cake zeg maar. Het midden is dan omhoog gekomen en open gebarsten. Om deze cupcakes te decoreren moet ik altijd de bovenkant eraf snijden voor een plat oppervlak. Ik dacht dat het altijd zo ging, maar nou zag ik vandaag de cupcakes van een meisje van 7 bij mij uit het dorp en die zijn perfect plat aan de bovenkant. Waarom lukt dat bij mij niet! Wat is de oorzaak hiervan? Wat kan ik proberen om dit te voorkomen? Alvast bedankt voor jullie meedenken!

2

Re: Cc's met bulten; wat doe ik verkeerd?

dan staat je oven te heet

het beslag gaat te snel  en daardoor krijg je een bult en scheuren

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Op welke temperatuur bak je ze? Ik weet namelijk dat als ik op de voorgeschreven 180 graden bak, er bij mij geheid een bult op komt. Ik bak ze net als mijn taarten op 150 graden, dan zijn ze mooi plat tot ligt bol.

4

Je oven staat inderdaad te hoog. Ik bak op 150 gr hetelucht. Wanneer ik een bult heb komt dit omdat ik dan te veel beslag erin heb gedaan, maanden wil ik juist dat er een bolling op komt. Maar dan heb ik geen barst. Platte cc's kun je ook krijgen door er een broodplank op te leggen. Niet te lang, een paar seconden maar

5 Laatst bewerkt door Esther68 (30-01-2013 21:26)

Oeps ...

6

En als ze uit de oven komen direct even een plank erop leggen om ze zo mooi plat te krijgen! Hoeft echt maar heel even, 10 seconden ofzo, doen veel mensen en werkt bij mij perfect: prachtige mooie, egaal platte, bovenkanten van de cupcakes.

7

Ok, ik zal eerst de oven eens kouder zetten. Ik doe inderdaad 180 graden in de hetelucht oven. Een plank zal niet werken want mijn cupcakes zijn niet zo hoog dat de hele bult boven het papiertje uit komt. Er zit dus niet teveel beslag in. Een klein stukje van de bult steekt maar boven het papiertje uit en als ik daar dan een plank op leg, beschadigen de papiertjes en is niet de hele bult verdwenen.
Bedankt allemaal!

8

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

De snijplank leg je op het bakblik, dus je papiertjes zullen er niet onder lijden.. Aan de zijkant hoort de cupcake wel tot aan het randje van het papiertje te komen, of net een mm of 2 eronder.. maar niet veel verder..

Verder is het wel duidelijk dat de temp een 'probleem' is..   ;)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Ik bak mijn cupcakes altijd op 185 graden. Bij mij is het bulten probleem opgelost door het recept van Nigella altijd te ver vier voudigen. Meestal heb ik wel die grote hoeveel heden nodig wat ik over heb gaat de vriezer in. Dus 500 suiker, 500 boter, 500 zr bakmeel, 8 eieren en 2 zakjes vanille suiker, ik gebruik geen melk. Ik heb het probleem nooit meer en mijn cupcakes zijn bijna altijd mooi strak, soms moet ik wel eens iets er vanaf snijden, maar nooit veel.....

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

11

Het is ook belangrijk om echte roomboter te gebruiken in dit recept. Als je bakboter (en dus eigenlijk margarine) gebruikt, krijg je sneller die scheuren en bulten (heeft met vochtgehalte te maken).

En verder, idd, niet té heet bakken. Elke oven is anders, dus je moet het uitproberen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

12

Marie-Popo schreef:

Het is ook belangrijk om echte roomboter te gebruiken in dit recept. Als je bakboter (en dus eigenlijk margarine) gebruikt, krijg je sneller die scheuren en bulten (heeft met vochtgehalte te maken).

En verder, idd, niet té heet bakken. Elke oven is anders, dus je moet het uitproberen.

Ik gebruik nooit echt roomboter, vind ik niet lekker  :shh:  Ik gebruik altijd Blue Band en dat is margarine...

13

Hoeveel gram doen jullie in de CC papiertjes? Ik doe er nl 40gr in en vind dat ze niet hoog genoeg opkomen (dus de buitenkant komt niet tot aan de rand)
De truuc met de ijsschep... Ook niet toepasbaar want dan loopt mijn CC papiertje over -_-"

Iemand tips?

ps: is de mannier van deeg maken belangrijk?
eerst eieren + suiker, dan boter erbij en dan bloem... Of mag gewoon alles door elkaar lichtjes opgeklopt worden?

14

mistique schreef:

Hoeveel gram doen jullie in de CC papiertjes? Ik doe er nl 40gr in en vind dat ze niet hoog genoeg opkomen (dus de buitenkant komt niet tot aan de rand)
De truuc met de ijsschep... Ook niet toepasbaar want dan loopt mijn CC papiertje over -_-"

Iemand tips?

ps: is de mannier van deeg maken belangrijk?
eerst eieren + suiker, dan boter erbij en dan bloem... Of mag gewoon alles door elkaar lichtjes opgeklopt worden?

Ik weet niet precies hoeveel gram ik in een papiertje doe, zl ze de volgende keer eens wegen. (dat is wellicht nog dit weekend ;) )
Ik vul ze met een spuitzak en dan begin in in het papiertje aan de buitenkant met spuiten. Ik spuit dan de buitenste rand en (soms nog een keer het ligt eraan hoe groot het gat is wat ik heb gemaakt) ga daarna over het midden heen. Zo heb je dus in het midden onderin lucht zitten. Dat voorkomt ook 'lucht' onderin je papiertje als je de cakejes gebakken hebt.

Bij het recept van Nigella mix je eerste de suiker en de boter en doe je er om en om de zr bakmeel en eieren door.

15

Ik let niet op de grammen, ik vul ze voor 2/3.

Daarnaast na het uit de oven halen leg ik er een stuk bakpapier op en een broodplank.

Ik mix altijd eerst de boter zacht , dan de rest er gewoon bij ;-)

Je hebt geen reden nodig om taart te bakken,
elke dag is een feestje ;-)

Dank voor deze vraag. En dank voor de antwoorden.
Ik had gister beslag funcake in een spingvorm gedaan.
Ik had ook een flinke ronde bovenkant, ja mijn oven stond op 170 graden.
Weer een reden om de taart nogmaals te bakken.
Meestal maak ik boltaartjes de oven stond dan op 160 graden en geen last van een bolle bovenkant.
Bakgroetjes :shh:

17

Heb mijn caisses even gewogen en ze komen rond de 40 gram. 39,40,41,42, het verschilt een beetje maar zo rond de 40 gram....

18

owkay thx, ik zal vanavond of morgen nog eens proberen... Het kan zijn dat het probleem aan de oven ligt hoor want die doet raar
(temperatuur/thermostaat problemen, en het is een ingebouwde in ons huur appartementje, dus ik ga geen nieuwe kopen tot we verhuizen)

19

als de cupcakes uit de oven komen
haal ik ze meteen eruit en zet ze op een rooster
en leg er even een handdoek op.
Bij gebakken taart uit een bakvorm lukt dat ook uitstekend,
handdoek erover en meteen goed aandrukken
dan is de bovenkant helemaal glad en hoef je er niets af te snijden.

Bij het vullen van de bakvorm verdeel
ik het deeg wat naar de zijkant omhoog
dan krijg je in het midden geen bolvorming.
Wel de opgegeven hoeveelheid gebruiken
die voor die vorm nodig is.

20

:|  de mannier van maken van het beslag doet er precies wel toe  *D
Net cuppies in de oven gezet enneuh... ge zijn super goed opgekomen er staat zelfs een bol op, precies paddestoeltjes...  (dus ook weer niet goed... zal stukje afsnijden worden tenzij ze nog een beetje krimpen)
Ik maakte mijn recept voordien alles in de komen en goed mixen

Nu net heb ik suiker en eieren wit geklopt, boter bij geklopt & bloem bij gedaan... amaai!!   :Y veeeeeul beter  :thumb:

21

mistique schreef:

amaai!!   :Y veeeeeul beter  :thumb:

:thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb: