1

Onderwerp: Vinamold???

Heeft iemand ervaring met Vinamold? Ik zal even uitleggen: het is een herbruikbare mouldpasta waarvan je dus zelf moulds (of molds?) kan maken. Verkrijgbaar in de UK, bij de firma Maragon. Ik heb de engelse beschrijving even gekopieerd:

Vinamold vinyl rubber (red and yellow - yellow is more rigid).
This moulding material is heated in a pan or in a microwave and can then be poured into the mould-form in the same way as silicone. For best results, the prototype or original should also be warmed beforehand. Although not as durable as silicone, vinyl rubber can be cut up and melted down for re-use. Ideal for copying shallow or portable objects - which must be able to withstand the pouring temperature. Click on 'Making Vinyl Moulds' lower down the page for method and usage notes. Pack size 1kg.
Full instructions and information included with all packs.
[See the Techniques section on this page for more about mould-making and casting].

Het is niet duur, nog geen 5 pond per kg. 2 kg (1x rood, 1x geel), komt inclusief verzendkosten op 18 pond.

Als iemand hier ervaring mee heeft, graag een reactie voor ik ga bestellen.

Ik heb ook nog een recept gevonden voor homemade re-usable mould, maar de ingredienten komen dan wel heel duur uit. Er moet alleen al 2 kg gelatinepoeder in!
Maar als iemand dat recept graag hebben wil, dan graag een emailtje via de gewone mail.

Groetjes,
Katrijan (gewoon Ria)

Groetjes,
Katrijan (Ria) https://www.facebook.com/ria.spaander

2

Re: Vinamold???

Nooit van gehoord. Ben wel benieuwd.

3

als ik zo de gebruiksaanwijzing lees vraag ik mij af wat je hiermee wil gaan doen, het gaat hier om te verhitten pasta die je vervolgens ergens in moet schenken.
Ik weet ook niet of vinyl voor etenswaren gebruikt mag worden

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Is het wel food safe (voedselveilig)?  :think:

5 Laatst bewerkt door Nara (30-01-2013 23:45)

ik heb ff gegoogled en t word gebruikt om molds te maken maar niet voor eten zie volgende tekst:

Vinamolds are generally quite harmless to handle, provided certain simple precautions are taken. Used and unused materials must not, for instance, be allowed to come into contact with food and food utensils. Measures should be taken to see that vinamold does not come into contact with the skin, since people with sensitive skin may be affected. The use of barrier creams or gloves is advised, and the skin should be thoroughly cleansed with soap and water at the end of the working period.

snap niet allemaal precies hoe t werkt. maar begrijp dat je het smeltbaar spul is dat je om vormen heen laat lopen en dat laat uitharden dan kan je het open snijden en heb je 2 helften die een complete mold vormen van een beeldje ofzo t lijkt gebruikt to worden door mensen die een basis hebben van een beeldje dat ze hebben gemaakt van klei ofzo en op deze manier dat weer makkelijk kunnen herhalen. maar het klinkt nog al chemisch in ieder geval.

6

Ok, dank jullie wel voor het meedenken. Jullie zijn duidelijk handiger in googelen dan ik. Dan ga ik weer op zoek naar iets anders.......
Suggesties zijn welkom, hoor.

groetjes,
Katrijan (gewoon Ria)

Groetjes,

7

Ik zit wel eens te denken aan de putty die tandartsen gebruiken om een afdruk in de mond te maken. Zou dat werken? Geen dee wat het kost maar het lijkt me wel voedselveilig daar het ook in de mond mag.

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

8 Laatst bewerkt door djehr (31-01-2013 13:39)

aangezien het een in de medische wereld gebruikt product is zal er wel een aardig prijskaartje aan hangen...  :s

[edit]
heb het even opgezocht. Express putty kost €64,95 voor 610 ml

9

Ja, dat tandartsenspul is vrij prijzig!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

10

Ik bedenk mij ineens dat Kwebbeltje ooit eens een howto heeft gemaakt voor molds van gumpaste.
Ga even zoeken...

11

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=151476

Hoi Katrijan,

Ik heb een soort pasta van sillicreations. Ken je dat? Kun je ook gebruiken om molds mee te maken.

Groetjes,
Petra

meer taartjes zijn te zien op stijlvolsmullen.nl

13

Hoi allemaal weer,

Dat van Sillycreations heb ik wel gezien, maar dat vind ik vrij duur. En die tip van het maken van moulds met fondant en gumpaste ga ik zeker uitproberen.
Bij 'De Kwast' verkopen ze ook diverse soorten, maar of dat voedselveilig is staat er niet expliciet bij. Wel dat het non-toxic is.

Maar, voor nu moet dat toch even wachten, het eind van m'n hobbybudget is al weer in zicht. :s

Eerst dat recept van Kwebbeltje proberen!

Groetjes, en weer dank voor het meedenken, dames.

Katrijan(gewoon Ria)

Groetjes,