1

Onderwerp: red velvet zonder kleurstof?

Als ik me goed herinner heb ik ooit hier op het forum gelezen dat de originele red velvet cake rood werd van de cacao en dat er geen kleurstof bij gebruikt werd. Ik weet niet meer van wie de uitspraak was, maar ik ben wel benieuwd of iemand hier iets over weet of misschien zelfs het recept heeft. Ik zou het graag eens zo willen maken als dat mogelijk is.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: red velvet zonder kleurstof?

Dat was vroeger toen cacaopoeder nog op n andere manier gemaakt werd meen k me te herinneren.
Ben ook benieuwd wordt zelf nl heel irritant van kleurstoffen dus wil m ook gewoon zonder maken eigenlijk

3

hmmm.... in dat geval op zoek naar ouderwetse cacao?  :cool:

met mn ogen dicht proef ik de kleur niet, maar de naam schept toch verwachting......

misschien dat er toch iemand iets weet hier..

De combinatie van de ouderwetse cacao en de azijn gaf een rode kleur.

http://www.24kitchen.nl/recepten/jim%E2 … et-cupcake

Hier maakt rudolph  het met rode bieten poeder, te koop bij reformzaak

I never met a calorie I didn't like....

6 Laatst bewerkt door Adrienne (26-01-2013 18:26)

Er zijn ook recepten te vinden met bietensap/puree :Y

http://www.sophistimom.com/red-velvet-c … o-red-dye/

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

7

Adrienne schreef:

Er zijn ook recepten te vinden met bietensap/puree :Y

http://www.sophistimom.com/red-velvet-c … o-red-dye/

Klopt!
Heb ik inderdaad ook wel eens gezien. Zelf nooit geprobeerd maar het schijnt minder rood te worden dan wanneer je wel gewoon kleurstof toevoegt. ;)

8

hmm... bietjes dus... niet precies wat ik bedoelde, maar lijkt me een heel aardig alternatief!!  :D  :Y  Bedanktvoor de tip!

9

bij deeg vrouwtje kan je naturale kleurstoffen kopen mischien is dat een idee,

10

Ik ben niet anti-kleurstof. Maar wel altijd ervoor in om iets bijzonders te proberen. (+ dat ik het nut van kleurstof in red velvet niet zo inzie. Als het brown velvet heette hoefde er niets in.....  :+ ) Bietjes vind ik in dit geval leuk en bijzonder genoeg om uit te proberen. Natuurlijke kleurstof niet. (Neemt niet weg, dat ik het wel zou kopen als ik het tegenkom, want het lijkt me zeker beter voor van alles dan gewone kleurstof.)

Ik ga ze zeker eens maken met rode bietenpuree. Heb al gezien dat het dan nogal nauw kijkt met andere ingredienten (vooral zuur en zo) maar die uitdaging wil ik wel aan gaan. Zo leuk ook om mensen iets te laten eten wat ze helemaal niet verwachten! (En misschien krijg ik stiekem ook nog wat bietjes in mn kinderen op deze manier... :cool: )