1

Onderwerp: SpOEDJE! houdbaarheid schuimkoekjes/meringue

Woensdag mag mijn zoontje trakteren op school.
Het gaan de cakeijsjes worden met, bij voorkeur, een schuimtoef er boven op.

Nu moet ik dinsdag werken. Hoe kan mijn planning er nu het beste uit zien?

Omdat ik begreep dat de koek van de ijsbakjes snel zacht wordt dacht ik de cake te bakken op dinsdagavond.
Kan de schuimtoef dan op maandag gemaakt worden? Of red hij dat niet tot woensdag?

Ik wil de schuimtoef wel geheel gaar hebben. Dus 1 uur inde oven???

Bedankt alvast voor de antwoorden!
Ik vlieg nu even naar de Makro voor eiwit ;)

2

Re: SpOEDJE! houdbaarheid schuimkoekjes/meringue

Die toeven blijven heel lang goed hoor. Die van mij waren na bijna 2 weken nog heerlijk.

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

Als ik toeven maak voor de cc-ijsjes, laat ik de toeven zo'n 80 minuten in de oven drogen op 100C, evt met de ovendeur op een kiertje. Evt aluminiumfolie er overheen (niet op het schuim). Daarna laat ik ze op een rooster verder drogen. Dat kan je makkelijk dit weekend al maken.
Zelf doe ik voor de ijstieven, wat discodip erop voordat ze de oven ingaan.

Veel plezier met maken!

4

Meringue toeven/bakjes/gebakjes
Geen meel en geen zuur gebruiken dat maakt het zacht,
alleen suiker en (gepasteuriseerd) eiwit.
Ik doe dan 55 gram suiker- helft poedersuiker en helft kristalsuiker op 1 eiwit.

3 uur bakken op hetelucht 80-90 graden, daarna gewoon omdraaien en in de nog warme oven, op de bakplaat, laten liggen om helemaal droog te worden.
Dit drogen doe je liever te lang dan te kort, voor een knapperig bros resultaat, anders krijg je dat taaie.
Als ik de oven (voor wat anders te bakken) heb gebruikt, schuif ik zelf de bakplaat terug erin zodat het nog wat extra kan nadrogen.

Als je het schuim apart bewaart, kun je het heel lang houden.
Ik heb net nog schuim op dat ik 4 dagen geleden heb gebakken, smaakt heerlijk bros en luchtig.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij