1

Onderwerp: biscuit bakken met groene stevia

Beste medebakkers,

Ik heb alle stukjes gelezen op het forum over stevia. Maar echte bak ervaringen staan er niet bij. De oudste topic is uit 2007.....

Is er inmiddels iemand die wel ervaring heeft met bakken met stevia?
Zelf wil ik niet bakken met de witte stevia want deze is echt bewerkt. Heb van een vriendin ook drie potjes pure biologische  groep e stevia gekregen uit Peru.

Snap je vraag waarom bakken met stevia en evt versieren met marsepein of fondant.? Ach, dat haal ik er altijd vanaf. Hou er niet van. Maar dat ziet er wel leuk uit.
Tevens bak ik glutenvrij,.

Hoop dat iemand de ervaring kan delen!

Alvast veel dank! Mirjam

2

Re: biscuit bakken met groene stevia

bakken met stevia kan wel, maar biscuit wordt moeilijker omdat je ook de structuur van de suiker gebruikt om de structuur van de biscuit te krijgen. ik zou een ander recept nemen. heb zo gauw alleen even geen tip voor je welk recept.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Mirjam5 schreef:

bakken met stevia kan wel, maar biscuit wordt moeilijker omdat je ook de structuur van de suiker gebruikt om de structuur van de biscuit te krijgen. ik zou een ander recept nemen. heb zo gauw alleen even geen tip voor je welk recept.

Dank. Ja, dat is ook mijn probleem.... hoe behoudt je de structuur....

Ik heb laatst een taart gebakken met Tagatesse, is net iets anders dan stevia, maar wel ook een suikervervanger. Dit gong heel goed, ik heb de helft van de hoeveelheid toegevoegd als normaal met suiker en iets langer en op lagere temperatuur gebakken. Met heel goed resultaat.

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

Kaasvrouwtje schreef:

Ik heb laatst een taart gebakken met Tagatesse, is net iets anders dan stevia, maar wel ook een suikervervanger. Dit gong heel goed, ik heb de helft van de hoeveelheid toegevoegd als normaal met suiker en iets langer en op lagere temperatuur gebakken. Met heel goed resultaat.

Oh dat klinkt veelbelovend! Maar van stevia zal ik nog minder nodig hebben. Moet het gewoon maar eens proberen.... dank!

6

en tagatesse is juist weer een superbewerkt product.......

Mirjam5 schreef:

en tagatesse is juist weer een superbewerkt product.......

Klopt, daarom de groep e stevia. Zelfs de witte is enorm bewerkt....

8

Hoi mirjam..

Ik heb t al meermalen geprobeerd met groene stevia ,  het was nietecht biscuit geworden doodat het structuur van de stevia anders is inderdaad. Maar de alle 4 de mensen die t op hadden vonden t lekker.

Ik heb het recept van de biscuit genomen hier van de site. Even uit mijn hoofd en ik kijk zo t na.

Bakvorm +- 24 cm

5 eieren
150 zelfrijzend bakmeel
1/3 stevia in plaats van suiker (ik geloof tussen 40 en 50 gram)
Water zou je effe moeten kijken

Doormidden gesneden in 3 lagen en gevuld met zwitserse room waarbij ik de suiker
Ook weer had vervangen door ongeveer 1/3 van suiker. Voorbeeld 150 gr suiker dan neem ik tussen 40 en 50 gram.
Aan de bovenkant vanille slagroom, geklopt met klopfix en een aantal druppels vanille essence van dr oetker of patidesse

Niet zo luchtig als biscuit, maar wel smakelijk als je geen suiker mag.
Ik heb het al meermalen gemaakt voor mensen met ( zwngerschaps ) diabetes.
Qua gluten heb ik geen idee.

Hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes Fleur

9

Glutenvrije biscuit staat ook een recept hier op de site. Vervang d e suiker dus door ongeveer1/3 stevia in. Je gebak is dan al behoorlijk zoet..
Bij t recept hier boven hoeft geen water bij.
Succes!!

Heel veel dank!! :thumb:  :thumb:

11

is groene stevia dan gewoon het gemalen plantje? ik weet van steviadruppels dat je echt maar heel weinig nodig hebt (paar druppels) om een flinke hoeveelheid suiker te vervangen. misschien dat het met groene dan wel beter gaat omdat het toch nog wel wat volume geeft....

Mirjam5 schreef:

is groene stevia dan gewoon het gemalen plantje? ik weet van steviadruppels dat je echt maar heel weinig nodig hebt (paar druppels) om een flinke hoeveelheid suiker te vervangen. misschien dat het met groene dan wel beter gaat omdat het toch nog wel wat volume geeft....

Klopt. Groene stevia is puur het gemalen blad, zonder toevoegingen. Meestal alleen via internet te bestellen bij zgn superfood winkels

13

Groene stevia is ook bij de makro té koop.
Geen dank voor t recept.

Ik heb er niet echt volume in gekregen.

Tess2012 schreef:

Groene stevia is ook bij de makro té koop.
Geen dank voor t recept.

Ik heb er niet echt volume in gekregen.

Sjonge, bij de Makro zelfs?  :thumb:

15

yep, makro breda heeft het in grote hoeveelheden (daarom makro ) daar stond het in het pad bij de andere suikervervangers als natrena en candarel  :D