1

Onderwerp: Help gevraagd voor 1ste grote werk....

Hallo. Ik weet niet dat ik mijn vraag hier in het juiste topic zet? Maar ik heb een 1ste groot werk aangenomen. Ik mag een bruidstaart gaan maken! YEEEEEY for me.
Nu moet ik ook wel toegeven dat er wat stress bij te pas komt lol.
En aldus zou ik graag een paar vragen stellen.

Het word dus een stapeltaart met witte en zwarte fondant.

*Hoe doen jullie het als de klant liever geen versiering ziet tussen de lagen??? Want zo mooi netjes afsnijden is NIET makkelijk....

*hoelang op voorhand kan ik de fondant versiering uitsnijden?

*met wat snijden jullie héél fijn fondant uit?

.... en er komen er vast nog meer lol....

Alvast bedankt!

2

Re: Help gevraagd voor 1ste grote werk....

:( niemand?

3

dit is de showparade, ik zal je even melden, dan verhuis je naar de juiste rubriek :)

intussen denk ik over je vragen ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Heb je even gemeld hoor..je staat inderdaad in de verkeerde rubriek. In de juiste krijg je vast meer respons :-)   :thumb:

Je eerste vraag begrijp ik niet helemaal..geen versiering tussen de lagen ivm het aansnijden bedoel je? Met een goed mes moet dat geen probleem zijn denk ik? En anders een mooi lint er omheen... Die kunnen ze er voor het snijden afhalen.

Decoraties van fondant kan je al heel lang van tevoren maken. Afgedekt bewaren, het blijft gewoon goed.  Je kan het uit laten harden, of invriezen..dan plak je het zo op de taart. Ligt natuurlijk een beetje aan wat voor decoratie je wil maken wat praktisch is.

Ik snij de fondant altijd uit met een scherp aardappelschil mesje.

Succes! En superleuk dat je een bruidstaart mag maken!
Ik wacht ook nog met smart op mijn eerste hihi

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

5

versiering tussen de lagen: ik zou een heel klein dun strookje fonant voorstellen. met een ribbon cutter kan je heel goed dunne rechte lintjes snijder. vallen amper op, maar geven je meer ruimte om foutjes te verdoezelen..
fondant versiering: kan lang van tevoren mits je het maar luchtdicht bewaard. ik merk wel dat bijvoorbeeld letters door de droogte kunnen gaan breken, maar een klein beetje thylose erin voor stevigheid voorkomt dat.
fijn fondant uitsnijden? ik snap de vraag niet zo. ik werk wel met het mesje waarop aparte snijbladen geplaatst kunnen worden zodat je altijd met een scherp mesje kan snijden. of bedoel je dat niet?
succes! en nog een paar tips (heb laatst mijn eerste 5 lagen bruidstaart mogen maken).. bereid alles zo ver mogelijk voor..  zorg voor voldoende materialen zodat je niet in de moeilijkheden daardoor komt. en een klein proef taartje maken van tevoren gaf mij zelfvertrouwen zodat ik zeker wist op wat voor -persoonlijke- valkuilen ik moest letten.
errug veel succes - en plezier -!

groetjes,
ellen

6

overigens, binnen een kwartier antwoord willen is wel errug enthousiast....

Zonder afwerkrandjes tussen de lagen is idd erg lastig; kwestie van oefenen en 'geluk hebben'  :think:  :s

Versiering kun je nu al maken, afdekken met plastic folie oid en op een donkere plek bewaren (niet in de koelkast!).

Fijn uitsnijden kan met hobbymesje (scrapmesjes van de Action zijn handig), of met een cricut (da's een apparaat, maar dat zul je wel niet hebben).

Enneuh, bezint eer ge ....  :o
Geef aan het bruidspaar aan waar je mee zit, wat je ervaring is, wat je moeilijk vindt.... Wie weet komen jullie samen tot een deco-oplossing die wel (beter) haalbaar is voor je :)

7

thx Carien en Ell&,

Het word dus zoiets in deze aard http://artisancakecompany.com/wp-content/uploads/2010/09/Picture-18.png

En ze willen idd geen extra's tussen de 2 lagen taart. Zoals hier dus op de foto.

En ik duim voor jouw 1ste bruidstaart meis. dat ze snel moge komen

8 Laatst bewerkt door Carien (12-01-2013 22:20)

ze hebben hier een dun rolletje als afwerking gebruikt :)

Enneuh, die's prach-tig, maar nie makkelijk :nooo Succes!

Overigens, die kroonluchter, die krijg je niet uit de hand gesneden, dat kan toch niet :nooo  :o
Ik denk dat ze hier een stencil gebruikt hebben :think:

9 Laatst bewerkt door Wizerd (12-01-2013 22:25)

Carien,
Ja die kroonluchter komt er ook niet  :lol:
Maar het koppel onderaan wel en ook nog andere silhouetten.
Thx alvast voor jullie antwoorden. En tja... ik ben een beetje ongeduldig als het om zoiets gaat  :o  :o
sowwy

Wel al hééél erg bedankt voor jullie reacties. voel me al wat 'veiliger' hihi.
Als ik goed kijk, zie ik op de afbeelding dat er een dun randje tussen de lagen zit. Zou ik ook icing kunnen gebruiken?

10

Mooi!
Dat kan je prima uitsnijden inderdaad. Dan zou ik het uitgesneden invriezen (in een plastic bakje oid). Dan kan je m zo op je taart plakken, zonder dat hij vervormd door het oppakken. Dan sluit het plaatje ook mooi aan op je taart.

Die kroonluchter lijkt me idd niet te doen om uit te snijden.
Er zijn wel stencils voor!
http://www.ellenscreativecakes.nl/shop/ … r-set.html
Is wel gaaf!

Dan smalle randje kan je heel makkelijk maken met een sugarcraft gun.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

11

dat is een hele strakke taart. veel succes ik durf me er niet aan te wagen. Ik zou inderdaad wel een dun rolletje fondant als afwerking gebruiken is toch altijd mooier dan de snij randen. Ik denkd at fondant makkelijker is dan een icing randje.

12

ik verhuis je even naar de juiste rubriek: decoreren.

13

Hey thx meiden voor de info en de tips. Ik kan ze goed gebruiken  :Y
Ivm de sugargun, maak jij je fondant dan soepeker met Crisco? Of doe jem er zo in?

14

Volgens mij zijn die versieringen uitgesneden met een cricut.

Het is een hele mooie taart maar erg onvergeeflijk. Ieder hobbeltje en deukje is moeilijk te verdoezelen.

Succes ;)

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

15

Ja ik weet het suuske. Maar aan de andere kant? Ik vind wel dat er foutjes mogen gezien worden. Het is tenslotte handwerk en geen machinewerk. Toch??? Alle taarten zijn uniek. En zo maken we ze ook uniek door onze foutjes erin te stoppen. Geeft het karakter.
Als ze maar niet teveel worden  :P

16

Wizerd schreef:

Hey thx meiden voor de info en de tips. Ik kan ze goed gebruiken  :Y
Ivm de sugargun, maak jij je fondant dan soepeker met Crisco? Of doe jem er zo in?

Goed doorkneden en dan doe ik de fondant er zo in. Je zou de binnenkant licht in kunnen smeren met crisco.

En ik zou je taart niet superdun bekleden (ook niet te dik natuurlijk)
Strak afsmeren, goed koud laten worden in de koelkast, daarna bekleden en smootheren (randje erin knijpen met de smoothers) en je hebt een superstrakke taart hoor.
Oefenen oefenen oefenen en in je hoofd houden dan echte perfectie niet bestaat. Komt helemaal goed  O-)

www.facebook.com/EllCake

Wizerd schreef:

Ja ik weet het suuske. Maar aan de andere kant? Ik vind wel dat er foutjes mogen gezien worden. Het is tenslotte handwerk en geen machinewerk. Toch??? Alle taarten zijn uniek. En zo maken we ze ook uniek door onze foutjes erin te stoppen. Geeft het karakter.

Klopt! Maar het is wel hun bruidstaart....
Bij een verjaardagstaart mag je idd zien dat het handwerk is...bij dit soort bruidstaarten vind ik het vooral belangrijk dat ze strak zijn, anders is het hele effect weg... En als bruidje, zou ik daar niet blij mee zijn.
Zijn het bekenden van je die gaan trouwen?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

18

Wizerd schreef:

Dat is waar tot op zekere hoogte, maar in mijn optiek is dit niet een taart die "karakter" moet hebben. Deze werkt alleen als hij heel strak is, en op hoge taarten. Ieder fout zal de aandacht wegtrekken van het ontwerp.  ;)

19

Sssssst ik probeer me een beetje moed te geven lol.
Esther, het zijn kennissen ja. Maar zoooo goed ken ik ze niet. Ik heb ze als verpleegster gehad op de revalidatie.

20

Ik ga hier nu heel eerlijk zijn, is helemaal niet verkeerd bedoeld en ik zeg ook helemaal niet dat je het niet kunt, maar dit wel iemands bruiloft. Dit is een heel specifiek ontwerp, die alleen maar werkt onder bepaalde omstandigheden. Als je je hier onzeker over voelt, dan zou ik of heel veel gaan oefenen of gewoon eerlijk zijn en het bruidspaar aangeven dat dit nog even een brug te ver is. Bruiloften zijn niet de gelegenheden om te gaan experimenteren ...  ;)

21

Suuske. Waar, maar het moet eens de eerste zijn he? En is niet iedereen wat zenuwachtig voor de 1ste??? :o

Wizerd schreef:

Suuske. Waar, maar het moet eens de eerste zijn he? En is niet iedereen wat zenuwachtig voor de 1ste??? :o

Dit is echt een taart waar je jaren ervaring nodig hebt.....Ik vind hem prachtig! Maar je moet denk ik ook eerlijk blijven tegenover je zelf en de klant. Als hun zo'n taart uitkiezen willen ze hem niet met foutjes.
Er zijn trouwtaarten waar je evt. foutjes kunt maskeren met een figuurtje fondant maar dat kan bij deze taart niet.
Ik begrijp écht dat je blij en trots bent dan je gevraagd bent. Ik vind dat je na het maken nog steeds trots en blij moet kunnen zijn!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

23

ok... heb al spijt.  :o  :/

24

Je vragen zijn wel beantwoord denk ik en wat een supergave taart!
Maar ik zou wel nog even goed oefenen met een proeftaart om alles zo mooi strak te krijgen. Ook de hoogtes van de verschillende taarten moeten gelijk zijn en kaarsrecht, anders is inderdaad het hele effect weg.
Goed koelen en goed afsmeren, vooral met een witte bekleding.

Ik zag net je stapeltaart voorbij komen en die is erg vrolijk, maar wel met veel decoratie waarmee je nog wat zou kunnen verdoezelen. Dat kan hier bijna niet.....

Heel veel succes!

25

Wauwie een gave taart! Een moet de eerste x zijn inderdaad! Spannend! Ik had op12-12 mijn eerste bruidstaart. Sjeminee wat was ik zenuwachtig... gelukkig was het voor mijn nichtje. Die wisten dat ik nog maar net begonnen was,en dat de kans erin zat dat hij zou mislukken... bij mijn onderwerpen zie je hem.dat was taart met zwart grijs en roze.. kijk maar eens.daar kun je makkelijker dingen verdoezelen.anders ben je al helemaal in de stress tot de bruiloft is..