1

Onderwerp: wie heeft DE tip??

Elke keer als ik een taart bekleed, groot of klein, hou ik op t laatst (als ik het fondant mooi recht heb) altijd een enorme plooi over.
Ik heb de tips die in dat ene forum sta goed op gevolgd, maar ik blijf hier altijd maar mee zitten, met als gevolg toch een lelijk gedeelte van de taart.
Wat kan ik hier toch aan doen??????

En meteen nog maar een vraag.
Ws moet ik voor een bestelling een hartvorm bekleden.
Hoe ga ik dat (in hemelsnaam hihi) aanpakken??
Waar begin ik en waar let ik extra op??

2

Re: wie heeft DE tip??

Bij het overhouden van 1 plooi, moet je waarschijnlijk op een andere manier bekleden.

Fondant erover en dan NIET 'een mooi stuk' meteen tot op het bord vastdrukken, maar rondom de hele taart cm voor cm naar beneden.
Dus eerst de bovenste cm van de hele taart rondom, dan een stukje verder rondom de hele taart enz enz. Zo is de kans op 1 grote plooi een stuk kleiner  :Y .
Ook is het handig om te zorgen dat je lap op het goede formaat is. Niet te klein (dan heb je te weinig 'werkruimte'), maar ook zeker niet veel te groot (dan wordt je lap zo zwaar en heb je meer kans op scheuren).

Bij een hartvorm zou ik beginnen met de punt onderin en vandaaruit rond werken. En anders een keer oefenen op je bakvorm?

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Een hard kan je ook bij de "bulten"beginnen. Ik begin altijd in die uitsparing aan de bovenkant en dan om de bulten en dan pas naar het puntje. Met enebeetje beleid kan je daar redelijk makkelijk omheen vouwens.

Ik weet dat het niet een superduidelijke uitleg is, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

4 Laatst bewerkt door Marie-Popo (10-01-2013 15:58)

Ik meet mbv een lintje altijd de taart even op, dus van de ene onderkant van de taart, over de taart heen tot de andere onderkant. Ik maak een knoopje bij het begin en het einde en dan rol ik mijn lap rond uit, net iets groter aan alle kanten dan het lintje. Dan heb je alvast de goeie grootte.
En dan moet je elke keer de lap wat opheffen onderaan de taart wanneer die erover ligt en het fondant met je hand naar beneden strijken. Als je dat voorzichtig om en om doet, dan moet je normaal gezien mooi bekleed hebben zonder plooien. Ik moet soms ook wel eens een tweede keer rond. Maar in principe strijk je dus de plooi naar onderen weg.
Ik werk met ganache als ondergrond, dat plakt minder dan botercrème, dus kan je het makkelijker "los" trekken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Kijk dit filmpje eens, .. dat legt meer uit dan 1000 woorden  :Y

http://www.youtube.com/watch?v=fumrRuUueg0

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Bommeltje schreef:

Kijk dit filmpje eens, .. dat legt meer uit dan 1000 woorden  :Y

http://www.youtube.com/watch?v=fumrRuUueg0

Dank je wel!!!!!! :D
Hier heb ik veel aan en ga dit de eerst volgende x gebruiken!!
Ik heb m meteen opgeslagen!! :D