Onderwerp: Hulp gevraagd bij planning stapeltaart & cupcakes met koekjes
Het duurt nog even, maar op zaterdag 2 maart wordt m'n jongste zusje 10 jaar. Nou wilt ze heel graag een grote stapeltaart en als je lieve kleine zusje dat vraagt zeg je natuurlijk ja
Ik wil een stapel maken (25-20-25) met chocobotercreme (met nog wat er doorheen) en jam. Daarnaast nog cupcakes met een koekje (de "10") er bovenop, versiert met marsepein.
Nou is m'n gezondheid helaas niet zo goed, waardoor ik de ochtend zelf en de dag ervoor echt rust moet houden, anders red ik de verjaardag zelf niet. Nou wil ik de taarten in gaan vriezen en de cupcakes met koekjes van te voren maken. Maar nou had ik daar nog wat vragen over.. Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
1. Ik wil de taarten dus in gaan vriezen. Maar hoe ver van te voren kan ik ze dan maken? Ik had gelezen dat het niet lekker is als je het al een maand van te voren doet, maar wanneer is het nog wel lekker?
2. Hoe kan ik ze het best in de vriezer bewaren? Gewoon in een plastic zak? Of is een doos toch beter?
3. Op zaterdag wordt de taart aangesneden, ik dacht eraan om hem 24 uur van te voren uit de vriezer te halen en in de koelkast te zetten. Ik heb in de schuur een aparte koelkast die ik voor de taarten kan gebruiken. Hoe kan ik ze het best in de koelkast bewaren als ze ontdooien? Zonder doos helemaal open, of wel in een doos?
En wanneer zal ik ze dan uit de koelkast halen?
4. Ik neem de taart zaterdag mee naar m'n ouders, dat is 10 minuten met de auto. Kan ik de taart het best al stapelen als ik nog thuis ben, of op de verjaardag zelf en ze dus alle drie los mee nemen en daar stapelen? Als ik ze thuis stapel kan ik nog mooi aan de afwerking werken, maar aan de andere kant; als ik ze alle drie apart mee neem en daar stapel weet ik zeker dat ze heel aan komen.
En heb ik aan één taartkartonnetje genoeg tussen de lagen als ik hem pas op de verjaardag stapel? Of is het echt nodig om er 2 op elkaar te doen?
Ik heb zelf houten dowels in huis, kan ik deze ook voor de onderste laag gebruiken, of zijn die dikkere plastic van Wilton toch beter?
5. Hoe ver van te voren kan ik de koekjes maken met marsepein er op en zijn ze ook nog lekker? En de cupcakes? Als ik ze op donderdag maak en ik bewaar ze in een ijzeren taartblik, zullen ze dan nog vers genoeg zijn? Ik ben ook een beetje bang dat de marsepein te hard en niet lekker wordt?
Ik kan eventueel als het echt niet lekker is de cupcakes op vrijdag maken en dan 's avonds de koekjes erop plakken (die ik dan op woensdag/donderdag al heb gemaakt). Heb er ook nog aan zitten denken om cupcakes in te vriezen, ik weet dan alleen niet wanneer ik ze dan kan versieren (moeten ze dan wel ontdooit zijn?).
Pfff heel wat vragen, hopelijk heeft iemand wat tips voor me. Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Maaike