1

Onderwerp: Hulp gevraagd bij planning stapeltaart & cupcakes met koekjes

Het duurt nog even, maar op zaterdag 2 maart wordt m'n jongste zusje 10 jaar. Nou wilt ze heel graag een grote stapeltaart en als je lieve kleine zusje dat vraagt zeg je natuurlijk ja  :Y

Ik wil een stapel maken (25-20-25) met chocobotercreme (met nog wat er doorheen) en jam. Daarnaast nog cupcakes met een koekje (de "10") er bovenop, versiert met marsepein.

Nou is m'n gezondheid helaas niet zo goed, waardoor ik de ochtend zelf en de dag ervoor echt rust moet houden, anders red ik de verjaardag zelf niet. Nou wil ik de taarten in gaan vriezen en de cupcakes met koekjes van te voren maken. Maar nou had ik daar nog wat vragen over.. Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

1. Ik wil de taarten dus in gaan vriezen. Maar hoe ver van te voren kan ik ze dan maken? Ik had gelezen dat het niet lekker is als je het al een maand van te voren doet, maar wanneer is het nog wel lekker?

2. Hoe kan ik ze het best in de vriezer bewaren? Gewoon in een plastic zak? Of is een doos toch beter?

3. Op zaterdag wordt de taart aangesneden, ik dacht eraan om hem 24 uur van te voren uit de vriezer te halen en in de koelkast te zetten. Ik heb in de schuur een aparte koelkast die ik voor de taarten kan gebruiken. Hoe kan ik ze het best in de koelkast bewaren als ze ontdooien? Zonder doos helemaal open, of wel in een doos?
En wanneer zal ik ze dan uit de koelkast halen?

4. Ik neem de taart zaterdag mee naar m'n ouders, dat is 10 minuten met de auto. Kan ik de taart het best al stapelen als ik nog thuis ben, of op de verjaardag zelf en ze dus alle drie los mee nemen en daar stapelen? Als ik ze thuis stapel kan ik nog mooi aan de afwerking werken, maar aan de andere kant; als ik ze alle drie apart mee neem en daar stapel weet ik zeker dat ze heel aan komen.
En heb ik aan één taartkartonnetje genoeg tussen de lagen als ik hem pas op de verjaardag stapel? Of is het echt nodig om er 2 op elkaar te doen?
Ik heb zelf houten dowels in huis, kan ik deze ook voor de onderste laag gebruiken, of zijn die dikkere plastic van Wilton toch beter?

5. Hoe ver van te voren kan ik de koekjes maken met marsepein er op en zijn ze ook nog lekker? En de cupcakes? Als ik ze op donderdag maak en ik bewaar ze in een ijzeren taartblik, zullen ze dan nog vers genoeg zijn? Ik ben ook een beetje bang dat de marsepein te hard en niet lekker wordt?
Ik kan eventueel als het echt niet lekker is de cupcakes op vrijdag maken en dan 's avonds de koekjes erop plakken (die ik dan op woensdag/donderdag al heb gemaakt). Heb er ook nog aan zitten denken om cupcakes in te vriezen, ik weet dan alleen niet wanneer ik ze dan kan versieren (moeten ze dan wel ontdooit zijn?).

Pfff heel wat vragen, hopelijk heeft iemand wat tips voor me. Alvast heel erg bedankt! :)

Groetjes,

Maaike

2

Re: Hulp gevraagd bij planning stapeltaart & cupcakes met koekjes

1. Goeie vraag, volgens mij kan het best een maand van tevoren, maar ben hier geen expert in. Zou het op een week of 2 houden...

2. Gewoon in een kartonnen doos en ook in de doos in de koelkast rustig laten ontdooien

3. 24 uur van tevoren ontdooien is prima. Doos gewoon dicht houden. Uurtje voor het eten uit de koelkast ( kan goed met de door jou gekozen vullingen)

4. Ik zou ze als het even kan los meenemen en wat knutselspulletjes meenemen. Dubbele taartkartonnetjes is wel een echte aanrader. Dowels vind ik zelf altijd moeilijk, dus zeg ik even niks over...

5. Eventueel kun je je koekjes en marsepein apart bewaren, dan blijft het zeker goed. Koekjes kun je dan al ruim van tevoren bakken! Sowieso beetje droge rijst in de koektrommel, dat ontrekt het vocht.
Cupcakes kun je prima versierd en wel invriezen, zelf ook een aantal keer gedaan!

Hoop dat je hiet wat aan hebt!

Sweet as sugar and everything nice

3

@Kelly, bedankt voor de tips! Misschien dat ik de koekjes inderdaad al eerder maak en het marsepein apart bewaar of pas vrijdag maak erop plak. Marsepein opplakken is idd het werk niet :)
Als ik de cupcakes invries, wanneer zal ik dan het koekje erop plakken? Als het nog bevroren is of moet de cupcake dan wel al helemaal ontdooit zijn? Of maak het niet zo uit..

4

Planningsvragen: [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

5

oops, sorry  :o

6

Maaike_87 schreef:

@Kelly, bedankt voor de tips! Misschien dat ik de koekjes inderdaad al eerder maak en het marsepein apart bewaar of pas vrijdag maak erop plak. Marsepein opplakken is idd het werk niet :)
Als ik de cupcakes invries, wanneer zal ik dan het koekje erop plakken? Als het nog bevroren is of moet de cupcake dan wel al helemaal ontdooit zijn? Of maak het niet zo uit..

Zou zorgen dat de cc wel helemaal ontdooit is... Mocht er vocht in het koekje trekken is dat zo zonde! Gewoon de cc's ook op tijd uit de vriezer en last minute koekje erop!

Sweet as sugar and everything nice

7

1. 3-4 weken invriezen kan (naar mijn mening) prima.

2. Versierde taart altijd in een taartdoos en vervolgens de taartdoos in een goed afgesloten plastic zak doen als je hem wilt invriezen.

3. Ik zou, net als Kelly, de taart 24 uur van tevoren uit vriezer halen,  IN de taartdoos IN de koelkast laten ontdooien en inderdaad een uur van tevoren (ook in de doos) buiten de koelkast op temperatuur laten komen.

4. Bij een stapeltaart zou ik zelf NOOIT alleen taartkartonnetjes gebruiken en zeker niet bij 3 lagen! Kartonnetjes zijn niet stabiel genoeg. Zelf gebruik ik voor een stapel van 3 lagen als basis een cakedrum (1cm dik) en onder de 2e en bovenste laag zou ik een cakeboard (4mm) doen.
Houten duwels zijn prima, die gebruik ik ook als ik 5 lagen stapel.

Wel altijd pas op locatie stapelen want een scheefgezakte taart is lastig te herstellen! Om het jezelf wat makkelijker te maken zou je de onderkant van de taarten na het stapelen op de locatie kunnen afwerken met lint. Zo kun je eventuele kiertjes tussen de lagen uit het zicht houden en het staat nog mooi ook.

5. De koekjes kun je gerust 3 - 4 weken van tevoren maken, zolang je ze maar zodra ze volledig zijn afgekoeld in een luchtdichte trommel doet, inderdaad met wat ongekookte rijst erbij.

Je marsepeinen versiering kan je gerust een aantal dagen van tevoren maken. Ik bewaar ze dan op velletjes bakpapier (zodat ze niet vastplakken) in vleeswarendoosjes, die ik speciaal hiervoor heb aangeschaft (ze worden dus NOOIT voor vleeswaren gebruikt!).

De cupcakes zijn heel goed een paar dagen in een trommel goed te houden, zeker als ze bekleed zijn. Dan kun je ze zelfs in een kartonnen cupcake doos bewaren. Zelf zou ik ze een dag van tevoren bakken en zodra ze afgekoeld zijn, bekleden.
Invriezen doe ik zelf nooit want de kans is erg groot dat je cupcakepapiertjes dan loslaten.
Je marsepeinen bekleding van de cupcakes kun je ook weer van tevoren maken en in kunststof (vleeswaren)bakjes bewaren.

Als je de koekjes er met een klein dotje royal icing op plakt (dat droogt snel) dan worden ze niet zo klef.

Verder kun je misschien iemand vragen om je met de laatste voorbereidingen te helpen. Met koekjes bekleden en op cupcakes  plakken kan niet zoveel misgaan en dat geeft jou de energie om je taart ter plaatse rustig te stapelen en af te werken.
Veel succes!

8

Jeejtje Paula.. wat een goede uitleg!!  :o  Ik ben hier echt hartstikke blij mee en weet nu precies hoe ik het moet doen  :thumb:

Ik zal inderdaad even cakeboards bestellen voor tussen de stapel en een cakedrum voor eronder. Ik twijfelde er al over en las heel veel verschillende berichten, maar ga toch liever voor veilig. En lint mee nemen is ook een goede! Ik heb nog nooit gestapeld, maar was inderdaad bang dat je iets van een kier zou zien. Maar wat lint is makkelijk en mooi :)

Heel erg bedankt voor je uitleg  :Y

9

Graag gedaan en veel succes! Plaats je een foto van het eindresultaat? Ben heel benieuwd...