1

Onderwerp: Hoe maak ik een lekkere taart (bekleed en gevuld) die niet te zoet is

Hallo,

Kunnen jullie mij tips en adviezen geven over hoe ik een taart kan vullen en maken zonder dat het te zoet is?

Mijn familie houdt namelijk niet echt van best wel zoete dingen. En als je een taart met glazuur en botercreme etc. vult/bekleed dan smaakt het meestal wat te zoetig aangezien je erg veel (zowieso 1 hele bus poedersuiker van 250 g) in moet doen.

zijn er anders geen vervangende ingrediënt(en) die de poedersuiker kan vervangen? of dat ik er iets aan kan toevoegen wat de zoete smaak verminderd?

Alvast bedankt voor de tips/adviezen
Ook ervaringen zijn welkom

2

Re: Hoe maak ik een lekkere taart (bekleed en gevuld) die niet te zoet is

Je hoeft niet te vullen met botercreme, als tegenhanger voor de zoete buitenkant kun je een frisse vulling kiezen, bijvoorbeeld citroenkwark met lemoncurd of witte chocolade yogurt vulling, iets met frambozen. Dat maakt de taart veel minder zoet.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

3

ik heb laatst gevuld met stoofpeertjespudding. was ook niet zo heel zoet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Ik ben ook niet zo'n zoetekouw, hoor.
Je vulling zo zuur mogelijk houden helpt; door veel met vers fruit te werken bijvoorbeeld (vers fruit heeft meestal nog meer frisse zuren dan fruit uit blik, of uit diepvries). Samen met een laag ongezoete aangevette slagroom is dat op een taart op zich.. Of lemoncurd, of yoghurtbavaroise..
Je botercreme zo luchtig mogelijk maken, door met meringue botercreme te werken. Dat wordt als minder zoet beleefd, omdat er zoveel lucht in zit.
Zelf vind ik het werken zonder mixjes en pakjes ook erg helpen. Veel mixen hebben toch toegevoegde smaakaroma's, die vaak weeïg smaken.  Daardoor wordt zoet vaak weeïg zoet, wat persoonlijk niet mijn ding is, terwijl met boter bloem en suiker je hele mooie pure smaken krijgt. Zo vindt ik funcakes fondant persoonlijk ook zoet weeig (en gewoon niet lekker) smaken, terwijl Zeelandia marsepein een hele fijne smaak heeft.

Hoi mijn taarten vul ik met bavaroise dit koop ik bij de taartenwinkel en zijn verkrijgbaar in heel veel smaken.
Mix moet je mengen met slagroom en het is echt erg lekker.
gr Marja

6

Als je vult met een vulling op basis van citroen, en bijvoorbeeld roomkaas door je botercreme verwerkt, is het al minder zoet.
Voor het afsmeren kun je ook wat citroensap door je 1:1 botercreme of meringue botercreme doen, dit haalt het zoete wat omlaag!
Succes!