1

Onderwerp: ganache mislukt

Voor het eerst mijn ganache mislukt:(

-ik krijg hem niet glad
-het is heel erg brokkelig
-na rusten komt er precies water op staan

Ik heb gebruikt:

6dl room
1,2kg pure chocolade

Nog iemand dit voor gehad?

Ik dacht aan volgende mogelijke redenen

-chocolade te warm laten worden?
-het is ook een ander merk chocolade
-de room was ook van een ander merk

:( :(

2

Re: ganache mislukt

kga me dan ondertussen maar bezighouden met botercrème te maken, hé:( kan mijn taartje anders niet afsmeren en had dat graag vandaag gedaan zodat ik morgen kan decoreren

3

Re: ganache mislukt

Kan het zijn dat de chocolade nog niet volledig is opgelost in de room? Als het iets is wat je anders toch weggooit, zou ik het nog even verwarmen in de magnetron tot het vloeibaarder wordt en dan flink doorroeren. Eventueel zelfs de staafmixer erdoorheen. Mocht het daarna nog niet opgelost zijn... Kan ik je niet helpen ben ik bang. Misschien weet een ander raad! Succes!

4

Re: ganache mislukt

1, te veel chocolade, met pure chocolade is 1:1 voldoende

2 als het brokkelig is, is of je chocolade nog niet gesmolten, of is de chocolade te heet geworden.. Hoe heb je de chocolade gesmolten?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Re: ganache mislukt

Ik denk ook teveel chocolade, ik doe 1:1 met puur. En het vocht erop lijkt mij dat het misschien toch te warm was?

6

Re: ganache mislukt

de microgolfmethode, telkens kort opwarmen en direct doorroeren. Ik heb geprobeerd nog bij te verwarmen, maar het bleef even brokkelig. Ik denk dus ook ofwel te veel chocolade, ofwel te warm laten worden. Thx voor de antwoorden! Heb ik weer wat om op te letten volgende keer;-)

Re: ganache mislukt

dit is veel te veel chocolade ik doe altijd 300 ml room en 300 gram  slagroom en nog nooit geen last gehad dat dit niet glad werd

voor witte ganache moet je 300 gram witte chocolade en 125 ml room

8

Re: ganache mislukt

Ik doe altijd puur 1:1  Melk 1:2 en wit 1:3
Dan verwarm ik m'n room, die laat ik even koken en dan giet ik m over m'n stukjes chocolade heen.
Werkt voor mij het beste   :)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

9

Re: ganache mislukt

Niet meer je chocolade smelten in de magnetron, maar in de slagroom.

1 deel slagroom, 1 deel pure chocolade

Slagroom aan de kook brengen, en dan je chocolade er bij doen (van vuur afhalen) en door roeren tot het helemaal gesmolten is..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Re: ganache mislukt

ElsGroeneweg schreef:

dit is veel te veel chocolade ik doe altijd 300 ml room en 300 gram  slagroom en nog nooit geen last gehad dat dit niet glad werd

voor witte ganache moet je 300 gram witte chocolade en 125 ml room

Wat is het verschil tussen room en slagroom?

11

Re: ganache mislukt

vaak lukt het soms niet schreef:
ElsGroeneweg schreef:

dit is veel te veel chocolade ik doe altijd 300 ml room en 300 gram  slagroom en nog nooit geen last gehad dat dit niet glad werd

voor witte ganache moet je 300 gram witte chocolade en 125 ml room

Wat is het verschil tussen room en slagroom?

Hier wordt met room slagroom bedoeld (ongeklopt uit een bekertje)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart