1

Onderwerp: Toch zelf nog een keer banketbakkersroom maken? of niet?

Hallo Dames,

Een tijdje geleden had ik voor de geboorten van het kindje van mijn nicht een taart gemaakt. Ik had deze taart gevuld met abrikozenjam en banketbakkersroom. Tijdens het aansnijden(wat ik zelf deed) zag ik dat de banketbakkersroom door de biscuit laag gezakt was. De biscuit laag was gewoon normaal dus hij was niet dun. Nu heb ik een verzoek om een taart te maken met als vulling aardbeienjam en banketbakkersroom. Nu wil ik graag voorkomen dat mij dit weer gebeurd. Hebben jullie misschien tips om een "kant en klare" lekkere banketbakkersroom te kopen. De vorige had ik zelf gemaakt en ik moet toegeven hij was ook wel zwaar. & moet ik eerst een laag banketbakkersroom doen en dan laagje biscuit en dan de jam of andersom? Alle tips zijn van harte welkom :)

2 Laatst bewerkt door Suuske (04-01-2013 23:28)

Re: Toch zelf nog een keer banketbakkersroom maken? of niet?

Ik maak altijd zelf BBR en geen problemen dat ie door het biscuit was gezakt. Heb je 'm misschien te dun gemaakt?

Ik heb 'm van de week wat aangepast, mijn recept:

2,5 dl volle melk
40 gr. fijne suiker
2 eierdooiers
25 gr. custard
merg van een vanillestokje

Melk koken met opengesneden vanillestokje. 20 minuten laten trekken. Eidooiers met de suiker en de custard en een scheutje melk tot een romige massa roeren. stokje uit de melk halen, merg uit de vanille schrapen en in de melk doen. Melk voorzichtig al roerend aan het eimengsel toevoegen en dan terug in de pan, laten koken en 1 of 2 minuten blijven roerend laten koken.

hij wordt dan wat geler en de wat voller van smaak. Met de bloem bleef ie toch wat bleekjes en de smaak was wat flauw. Dit is een stuk lekkerder

Hij is dan echt wel dik hoor, kan 'm opspuiten dan.

Welke recept gebruik je?

edit: taalfouten weggehaald ...

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

3

Gebruik altijd de funcakes mix en vind m jammie :-)

Sweet as sugar and everything nice

Suuske bedankt voor je uitgebreid berichtje. Ik ga hem morgen eens testen. Ik had het recept van Rudolf van Veen maar hij was heel dik geworden het leek wel dikke pudding. Ik heb geen idee wat ik fout heb gedaan misschien toch een beginnersfoutje. Dankje voor de tip & het recept ;)

5

Wanneer ik een pakje gebruik neem ik ook altijd die van FunCake. Is toch het lekkerst. Maar zelf gemaakt vind ik 'm toch het lekkerst  :Y .
Mijn bbr zakt ook nooit door de biscuit heen en is niet heel erg dik, vind ik.

@ Esther bedankt voor je berichtje. Ik blijf het raar vinden dat hij dan er door is gezakt misschien is hij dan toch te zwaar geweest. Wie weet ik laat jullie weten of het gelukt is :)

7

Dik en erdoor zakken klinkt wat vreemd.
Als ik denk dat er een risico bestaat dat de vulling in de biscuit kan trekken smeer ik een heel dun laagje meringue botercreme op de biscuit voordat de vulling erop gaat. Met gewone botercreme gaat het natuurlijk ook heel goed maar die gebruik ik niet meer sinds ik de m.b.c ontdekt heb.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.