1 Laatst bewerkt door vengerovje (09-01-2013 12:44)

Onderwerp: Heerlijke Merinque botercreme van top patissier

Hoeveelheid genoeg voor afsmeren en één laag vullen 26cm taart.

230 gram eieren (eigeel plus eiwit)
200 gram fijne kristalsuiker
500 gram ongezouten boter

De 200 gram fijne suiker en 230 gram eieren au bain marie verwarmen en al roerend op een temperatuur laten komen tussen 55 en 59graden zorgen dat dit 5minuten die temperatuur houdt om de eieren te pasteuriseren. Boven 60 graden gaan de eieren stollen!
Je kan ook gepasteuriseerde eieren, per liter, bij de sligro kopen, dan alleen verwarmen tot het één geheel is geworden.

( In diverse boekjes en op internet leert ons het volgende: 1. dat salmonella zich bij eieren hoofdzakelijk (maar niet uitsluitend) aan de buitenkant van de schaal bevindt; 2. dat eiwit stolt bij 60 graden; 3. dat eierdooier stolt bij 66 graden; 4. dat de salmonellabacterie wordt gedood bij 55 graden.)

Hierna het eiermengsel af laten koelen bijvoorbeeld in een bak koud water.

De boter in de mixer tot een witte romige massa mixen.
Hierna het afgekoelde eiersuikermengsel langzaam toevoegen waardoor het lijkt te schiften maar dat komt goed gewoon doorgaan met mixen tot het één homogene massa is geworden.

Daarna pas een smaak toevoegen dit weer mengen en je hebt de heerlijkste botercreme om te vullen en af te smeren.

Deze crème is buiten de koelkast enige dagen houdbaar maar zorg ervoor dat je gepasteuriseerde eieren gebruikt of de eieren dus zoals hierboven beschreven is zelf pasteuriseerd.

Wanneer je dit recept eenmaal gebruikt vind je de gewone 1:1 botercréme vies en gebruik je dat nooit weer.

Veel succes.

Groetjes Willy

2

Re: Heerlijke Merinque botercreme van top patissier

klinkt super simpel en heerlijk.....
ik heb nog botercreme staan maar als deze op is ga ik deze zeker proberen!!!!

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

3

Klinkt goed, ga ik zeker een keer proberen! Maar is het nou 230 gram of 250 gram ei?

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

4

Wil ik zeker wel een keertje uitproberen :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Lijkt me een heerlijk recept,
ik heb nog wat eiwitpoeder staan
smaakt dat hetzelfde of is vers toch
veel beter.
en hoeveel poeder is dan nodig.
alvast bedankt.

6

veel beter.
alvast bedankt.

7

veel beter.
alvast bedankt.

8

sorry 3 x verzonden maar dat kwam omdat ik een
melding kreeg dat er 5 seconden tussen moest
zitten voordat je verstuurt.

9

Lijkt me erg lekker!

10

vanderkamp schreef:

In dit recept zijn hele eieren nodig, niet alleen eiwit :)

Groetjes, Adrienne

11

is lekker hoor! :Y

zo'n creme maakte wij vroeger ook in de bakkerij!
ik zal mijn receptje ook weer eens zoeken en proberen!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

12

Is het nou 230 gram ei of 250 gr ei?  ;)
Nog een vraagje over de fijne basterdsuiker....in de winkel is toch alleen de gewone basterdsuiker te krijgen?
Ik ben niet zo van de MBC maar wil deze wel eens proberen  :Y , maar dan wel goed  ;)

13

Esther68 schreef:

Is het nou 230 gram ei of 250 gr ei?  ;)
Nog een vraagje over de fijne basterdsuiker....in de winkel is toch alleen de gewone basterdsuiker te krijgen?
Ik ben niet zo van de MBC maar wil deze wel eens proberen  :Y , maar dan wel goed  ;)

Met 230 gram eieren weet je zeker dat het niet te vochtig wordt en dus goed te gebruiken is om af te smeren en te vullen. Ik bedoel eigenlijk gewoon fijne kristalsuiker zal het even veranderen in het recept.

Groetjes Willy

14

Petra68 schreef:

Klinkt goed, ga ik zeker een keer proberen! Maar is het nou 230 gram of 250 gram ei?

230 gram gebruiken.

Het orginele recept is met 250 gram eieren maar uit ondervinding lukt het met iets minder dus 230 gram eieren altijd goed.

Groetjes Willy

15

vanderkamp schreef:

veel beter.
alvast bedankt.

Met verse eieren is het altijd lekkerder. Volgens mij komt 12,5 gram eipoeder overeen met ongeveer 1 ei.

Groetjes Willy

16

Ik gebruik deze crème altijd in mijn taarten ook zomers en de taarten bewaar ik altijd buiten de koelkast 2 of 3 dagen kan dat makkelijk.
Er zijn nog nooit bejaarden of kleine kinderen ziek van geworden, maar je moet wel zorgen voor het pasteuriseren van de eieren.

Groetjes Willy

17

Klinkt heerlijk ga ik Zeker eens proberen, gewoon nieuwsgierig....van welke patissier is dit recept?

"Een goede taart, is zijn zonde altijd waard"       Bezoek mijn facebookpagina: Debby's Bakkerijtje

18

Ik ga het ook proberen, maar als je tot 59 verwarmd, dan is het ei toch nog niet gepaseuriseerd?

19 Laatst bewerkt door vengerovje (09-01-2013 12:43)

jannetje schreef:

Ik ga het ook proberen, maar als je tot 59 verwarmd, dan is het ei toch nog niet gepaseuriseerd?

In diverse boekjes en op internet leert ons het volgende: 1. dat salmonella zich bij eieren hoofdzakelijk (maar niet uitsluitend) aan de buitenkant van de schaal bevindt; 2. dat eiwit stolt bij 60 graden; 3. dat eierdooier stolt bij 66 graden; 4. dat de salmonellabacterie wordt gedood bij 55 graden.

Groetjes Willy

20

Dacht ook dat rond de 70 gr het veilig is, zeg maar...

21

Ik doe ook altijd 70 graden :Y Als je maar goed blijft roeren met een garde gaat dat prima :Y

Groetjes, Adrienne

22

vraagje ... als je gepasteuriseerd eiwit koopt (bij de Sligro in literpakken), maakt het dan uit hoe warm het wordt?

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Ik gebruik half boter en half crisco. Ik weet dat er een heleboel mensen gruwen van de crisco, maar ik houd zelf helemaal niet van die hele boterige smaak van boter. Door crisco te gebruiken heb je wel het lekkere smeuige maar niet het overdreven botersmaakje.
Echt een heerlijke creme!

groetjes, Karin

24

Suuske schreef:

vraagje ... als je gepasteuriseerd eiwit koopt (bij de Sligro in literpakken), maakt het dan uit hoe warm het wordt?

Nee als de suiker goed gesmolten is, dan is het goed want die eieren bevatten geen salmonella meer.

Groetjes Willy

Hoe meet je de temperatuur van je eieren die je pasteuriseert? En hoe hou je die temperatuur zo laag?
Als ik dat weet, ga ik deze ook ff uitproberen!