1

Onderwerp: Hoeveel cupcakemix voor cake van 28cm rond?

Ik ga een 3D auto maken en deze wil ik maken van cake. Ik heb ervoor gekozen (dankzij het forum) om hem te maken met de cupcakemix. Alleen nou vraag ik me af hoeveel mix ik nodig heb voor een 28cm of 26cm rond.

Als ik kijk naar de schema's dan heb ik voor biscuit aan minder dan 500gram genoeg. Zou ik aan 500 gram genoeg hebben voor een cake? Of moet ik dan ook minder gebruiken? Ik heb liever te veel dan te weinig.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

'Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt'

Re: Hoeveel cupcakemix voor cake van 28cm rond?

ik denk 800gram a een kilo. gokje hoor :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

HAi, ik zit met hetzelfde probleem,
ik heb er gisteren dus een kilo ingemikt maar nog niet hoog genoeg...ik baal echt ontzettend. of mijn baktijden zijn niet geod maar heb echt de neiging er nog 1 te maken, moet namelijk een wavy maken voor de cursus en met 6 cm word ie niet zo mooi denk ik :( (ik heb trouwens 25 cm gemaakt) met rand van 10cm hoog.....

de onderkant was ook zwart...ben begonnen op 140 gr. (hetelucht en zo naar 170) heeft wel bijna 2 uur in de oven gestaan iig 1,5uur....ben ik te laag gestart???

ik zou dus zeggen pak een kilo! :) of meer

Geniet van elke dag!!!!

4

ik had er eerst in kilo inzitten maar dit was (ongebakken) nog niet echt veel. Dus heb ik er nog een halve kilo bij gedaan.

1,5 kilo cupcakemix...pff duur geintje ;) maar goed. Hij gaat zo de oven in. Hopelijk lukt het!

'Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt'

Hey Vivian,
Ik had precies hetzelfde probleem. Heb nu 1 kg mix gebruikt en gebakken op 150/160 gr 105 min. Geloof dat ie goed is nu...
Trouwens 6 cm is hoog genoeg volgens mij, want in de beschrijving staat dat je de uitgesneden stukjes er weer opplakt, dus wordt ie automatisch hoger.
Ik zie je morgen,
groetjes Wenche

6

Wenche Nielsen schreef:

Hey Vivian,
Ik had precies hetzelfde probleem. Heb nu 1 kg mix gebruikt en gebakken op 150/160 gr 105 min. Geloof dat ie goed is nu...
Trouwens 6 cm is hoog genoeg volgens mij, want in de beschrijving staat dat je de uitgesneden stukjes er weer opplakt, dus wordt ie automatisch hoger.
Ik zie je morgen,
groetjes Wenche

Hai, bedankt voor je reactie!
zie je morgen!
groetjes vivian

Geniet van elke dag!!!!

7

Wenche Nielsen schreef:

Hey Vivian,
Ik zie je morgen,
groetjes Wenche

Het is al heel lang geleden, maar weet je nog hoeveel (room)boter en eieren bij de 1 kilo cupcakemix moet?
500 gram (room)boter en 10 eieren (maat M)?
En was de maat van jouw bakvorm 26 of 28 cm of nog anders?

8 Laatst bewerkt door djehr (02-01-2013 20:02)

Misschien een domme vraag (hoewel ik weet dat domme vragen niet bestaan  :+: maar waarom gebruiken jullie cupcakemix en niet gewoon cake?

En qua hoeveelheid:
Als ik een cake maak dan gebruik ik per 5 cm doorsnede 1 ei (dus 20 cm = 4 eieren, 25 cm = 5 eieren, 30 cm is 6 eieren.
Als je dit zou vertalen naar de cupcakemix (heeft dezelfde verhouding als cake) dan zou je voor een 28 cm ongeveer 5,5 ei nodig hebben en dan heb je 550 gram mix nodig. maar dan heb je een cake van 5 cm hoog.

Ik heb de gegevens even in mijn excelsheet gezet en kom op het volgende uit.
Als je een 28 cm vorm 8 cm hoog wilt hebben dan heb je nodig:
450 gram ei (= 9 eieren)
450 gram boter
900 gram mix

Bakken doe je op 180 graden (of 160 graden hetelucht)
(voor het geval je wilt weten hoe ik hier aan kom: per 1/2 liter inhoud van je vorm gebruik je: 46,5 gram ei, 46,5 gram boter en 93 gram mix)

9

:lol:  :lol: ik zie nu pas dat dit een oud topic is

10

Toch ben ik heel blij met je antwoord, met de duidelijke uitleg erbij. Ik ben weer heel wat wijzer. Dank je.