1

Onderwerp: botercreme mix van jamin

hallo allen....
ik heb botercreme mix van jamin gehaald en wil botercreme maken voor taartje te vullen en af te smeren..

op pak staat alss je 100gr mix neemt dan 100gr poedersuiker en 250gr boter....
ik heb meer botercreme nodig dus heb gedaan: 200gr mix en 200gr poedersuiker en bijna 500gr boter alles verdubbeld dus....water erbij zoals nodig was....

maar nu blijft de botercreme korrelig en ziet niet creme maar geelig van kleur...

wat heb ik fout gedaan en is het nog te redden voor me taart verder te maken....
kan gebruiken zo om af te smeren en kan geen kwaad voor marsepein etc.....

2

Re: botercreme mix van jamin

kan iemand mij helpen.....wil graag mijn taart afmaken...

3 Laatst bewerkt door Paula_Wiertsema (25-12-2012 20:15)

Ik gebruik om af te smeren nooit de mix. dAar zit namelijk water in en daar 'smelt' de marsepein van. Wat je kunt gebruiken is 1:1 Dus 1 deel boter en 1 deel poedersuiker. Of MBC 1:2:3 1 deel eiwit, 2 delen suiker en 3 delen boter. (recept op de site)

Wat er mis gegaan is weet ik zo niet.

Hoop dat je er wat aan hebt en succes!

Ik ken de mix van de jamin niet, maar meestal moet je de mix van water, poedersuiker en mix even laten staan. Op de zak staat hoe lang.
Daarna 250 gram boter en de mix samen 10 minuten mixen tot een mooie creme.

Het kan ook zijn dat het is gaan schiften, dan gewoon doormixen. Kan lang duren, maar dan komt het wel weer goed.

Heb je koude boter gebruikt of boter op kamertemperatuur?

5

heb boter gebruikt op kamertemperatuur....en de botercreme eerst gemixed en ff 30min laten staan en toen de boter erbij en weer gemixed 8 a 10 min....zo doe altijd...

snap niet waardoor nu geel ziet ipv creme en korrelig blijft....

6

is gaan schiften??????

Zo klinkt het wel. Probeer het nog eens 10 minuten te mixen. Als je daarna verschil ziet moet je nog even doormixen dan komt het wel goed. Kan ook zijn dat hij na 10 minuten al goed is hoor.

Ik heb trouwens ook wel een gehad dat ik me afvroeg waarom het zo'n rare kleur had, maar toen bleek ik biscuitmix te hebben gebruikt  :lol:

9

ik heb ff flink gemixed nog met de hand mixer en ziet er beter uit....dank jullie wel dames....

10

ik heb ff flink gemixed nog met de hand mixer en ziet er beter uit....dank jullie wel dames....

Graag gedaan, succes  :thumb:

12

Ik gebruik geen botercreme van de Jamin, maar zou het misschien komen doordat je boter hebt gemixt en 30 minuten heb laten staan? Dat het niet meer op temperatuur is? Heb je er ook 500 water bijgedaan?
Probeer eens je kom onder goed warm water te houden. Dan weer opnieuw mixen?
Als je namelijk je boter goed mixed dan wordt het al creme kleurig? Beetje bij beetje je botercreme toevoegen en nog 10 minuten mixen.

Succes!

www.hettaartatelierdur.nl Webshop & Winkel in SCHIEDAM.

13

Ik vraag me ook af of je het water ook had verdubbeld. En je kunt inderdaad een beetje verwarmen

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

14

Ik heb een tijdje geleden ook de mix van Jamin gebruikt, het korrelige komt me bekend voor. Als je door blijft mixen gaat het vanzelf weg. De 30 minuten het papje laten staan is nodig om de mix het water goed te laten opnemen. Daardoor kun je het ook prima gebruiken om af te smeren. Het vocht is immers voor het overgrote deel opgenomen door de mix. Ik vond het mixen erg lang duren, maar het werd uiteindelijk wel een mooie crème.

15

Ik heb deze mix nu ook een keer gebruikt en ik vroeg me af of ik ook melk in plaats van water hiervoor kan gebruiken? Omdat ik nu lees dat water de marsepein laat smelten, wat bij mij gelukkig niet is gebeurd maar toch ;)!

Nee, dat maakt niet uit. Het gaat namelijk om de hoeveelheid vocht....

I never met a calorie I didn't like....

17

Als het toch gaat schiften, even op een pannetje met een laagje water zetten en dn mixen.
Omdt alles dat dezelfde temp krijgt mengt het beter. Daarna even koelen en het is perfect.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

18

Dit had ik vanmorgen ook, met een mix botercreme van de taartenwinkel hier.. Normaal heb ik van Funcakes.

Inderdaad m'n kom even in warm water gezet en weer doorgespatelt en toen zag het er goed uit.
Helaas was het tijdens het afsmeren weer gaan schiften, dus zo goed en kwaad als het kon toch mee afgesmeerd, staat nu in de koelkast op te stijven, hopen dat m'n taart het overleeft.

Als het volgende keer zo is bij deze mix, maar even vragen aan de winkel..

19 Laatst bewerkt door Isanne (26-10-2014 23:48)

....

20

Isanne schreef:

Ik mix altijd eerst de boter luchtig (minimaal 8 minuten) en doe dan pas deel voor deel de mix (die minimaal een uur gestaan heeft) bij...
Vervolgens nog 5 minuten laten mixen.

Lees hierboven dat je de boter bij de mix doet ipv andersom....Doen meer mensen dat?

Nee, ik doe de mix bij de boter..
Zou dit verschil maken dan?

21 Laatst bewerkt door Isanne (26-10-2014 23:48)

....

Isanne schreef:

Denk het wel.....
Nu klop je iets wat luchtig is nog luchtiger door de toevoeging, anders klop je voor mijn gevoel de boel dood als je er een klomp boter bij iets luchtigs gooit.

Ik doe wel alles gelijk bijelkaar en heb heerlijk luchtige botercreme. Alleen moet je soms wat langer kloppen.

23 Laatst bewerkt door TessaBelle (01-01-2013 20:15)

taartjesdroom schreef:
Isanne schreef:

Denk het wel.....
Nu klop je iets wat luchtig is nog luchtiger door de toevoeging, anders klop je voor mijn gevoel de boel dood als je er een klomp boter bij iets luchtigs gooit.

Ik doe wel alles gelijk bijelkaar en heb heerlijk luchtige botercreme. Alleen moet je soms wat langer kloppen.

Dus niet eerst het mengsel van mix, suiker en water bij elkaar laten rusten, maar meteen maken en zorgen dat boter al geklopt is en meteen bij elkaar doen en mixen?
Of is jouw boter nog nog geklopt als je alles bij elkaar voegt?

Dit deed ik eerst ook al tijd, vandaag voor het eerst het mengsel eerst laten rusten.

Ik had de boter niet op tijd uit de koelkast gedaan, dus toen de biscuit in de oven zat, de boter in kleine stukjes gedaan en op het plankje boven de oven gezet, zodat die door een beetje warme lucht wat sneller op kamertemp. zou komen.
Zou het daardoor komen dat m'n botercrème is gaan schiften, dat de boter toch te warm is geworden? (boter was overigens niet gesmolten..)

24

Isanne schreef:

Denk het wel.....

Maar als je de boter al geklopt hebt, dan maakt het toch niet of je het mengsel (wat al even staat), bij de boter toevoegt of andersom eigenlijk?
Ik doe het nu maar zoals de verpakking aangeeft, maar nu voor het eerst gaan schiften..

25 Laatst bewerkt door Isanne (26-10-2014 23:47)

...