1

Onderwerp: Koekjes vervormen tijdens het bakken, wat doe ik fout?.

Ik heb vandaag de Christmas Tree van Wilton gemaakt samen met mijn dochter van 15, en dat was super leuk om te doen en hij is er leuk geworden.
Nou hou ik er altijd wel van als alles strak van vorm is, maar de uitgestoken koekjes vervormden tijdens het bakken. Morgen moet ik er nog eentje maken dus krijg ik een "herkansing"
Vandaag heb ik de mix voor koekjes gebruikt van de nieuwe lijn van de Makro, morgen ga ik gewoon helemaal zelf gemaakt deeg gebruiken van bloem, boter etc etc, dus geen kant en klare mix.

Hoe kan ik dat vervormen voorkomen?

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

2

Re: Koekjes vervormen tijdens het bakken, wat doe ik fout?.

Geen zelfrijzendbakmeel in het deeg.
Deeg goed koelen, uitsteken, weer koelen en dan de oven in dan is de kans op uitlopen het kleinst. Succes!
Ik rol het deeg uit op bakpapier tussen 2 latjes dan is alles even hoog. Deze plakken gaan de koelkast in. Dan per plak uitsteken, overtollig deeg weghalen en de plak weer terug in de koelkast. Pas eruit als deze meteen in de oven kan. Ik gebruik het koekjesrecept van Peggy Porschen.

3

tsja, niet alle koekjes blijven in vorm na het bakken....

die van Peggy Porschen blijven zeker in vorm :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Carien schreef:

tsja, niet alle koekjes blijven in vorm na het bakken....

die van Peggy Porschen blijven zeker in vorm :Y

Ja he en ze zijn nog lekker ook! Ook goed om verschillende smaakjes mee te maken: vanille, citroen, koekkruiden, sinasappel, chocolade/cacao etc.

5 Laatst bewerkt door RijWM (24-12-2012 20:29)

Koelen is bij koekjes geloof ik het toverwoord  :Y  Ik weet niet of je tussen het uitsteken en het bakken de koekjes nog in de koelkast hebt gehad, maar waarschijnlijk helpt dat!
Zelf gebruik ik het recept uit het KoekBoek als ik de koekjes nog met icing versier! Loopt ook niet uit!
Succes!

ps. Ik meld je even want dit is de 'show'topic en je vraag hoort, volgens mij, in 'bakken en vullen'. Je hoeft zelf niks te doen, je wordt vanzelf verplaatst.

6

[MOVE] -> bakken & vullen

7

ok, ik ga morgen het recept van Peggy eens proberen! Dank jullie wel!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

8

ja, dit recept gebruik ik ook altijd. blijven mooi dezelfde vorm! ook lekker met speculaaskruiden erin.

en ik vind dus dat je het deeg niet te lang in de koelkast moet doen.. dan heb je een bowlingbal zo hard.
ik gebruik het dus wel gelijk na het kneden, gewoon bloem gebruiken tegen het plakken. of uitrollen tussen bakpapier werkt ook goed.

9 Laatst bewerkt door chantal1980 (25-12-2012 20:54)

1 x is wel genoeg ;)

10

Ik gebruik het recept van vanillekoekjes uit het KOEKBOEK van Marielle.
Gaat ook prima.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

Ik weet me er eerlijk gezegd ook geen raad mee. Heb laatst nogmaals het recept van Peggy Porschen geprobeerd.. volg de instructies op en het deeg blijft zo kruimelig.. krijg er geen mooie bal van en als ik hem uit wil rollen brokkelt hij weer uit elkaar. Wanhopig hier.. iemand tips??

12

gewoon gelijk gebruiken als je het deeg gemaakt hebt? niet in de koelkast doen.

13

Ik heb het recept van Peggy gebruikt, en dat was geweldig, geen enkel probleem meer, ik had een super strakke  cookie tree

14

:thumb: