1

Onderwerp: spoed help, biscuit doormidden gescheurd

Met kerst heb ik nieuwe bakpannen gekregen. Super blij mee natuurlijk, maar ik heb net een biscuit gebakken en toen ik hem stortte scheurde hij dwars doormidden.

Hoe voorkom ik dit?

Hier een foto van hoe de biscuit eruit kwam.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PCBKTMAY-D.jpg

2

Re: spoed help, biscuit doormidden gescheurd

O en er staat nu een nieuwe biscuit in de oven en die wil ik er graag heel uit krijgen  O-)

3

goed invetten ???
of een bakpapiertje onderin
ik weet het anders ook niet

4

Er zat een bakpapier onderin. Ook heb het ingevet met bakspray van dr. oetker. Dus daar ligt het niet aan :(

5

wat ik ook nog wel eens doe is voordat ik hem stort even laten afkoelen dan storten en veder laten afkoelen
ik vet niet in met dr oetker maar met vloebaar vet en een kwast bevalt mij beter
succes

6

Je weet zeker dat hij goed gaar was? Hij oogt heel 'zwaar'. Anders misschien iets later storten?

7

ik doe ook aan de zijkanten altijd bakpapier, even een klusje, maar weet zeker dat mijn taar er heel uit komt :Y ,
en dat zorgt zeker voor minder stress ;)

8

Er zat wel een eitje te veel in, degene die in de oven zat is wel goed gestort.

Dus ik denk dat ik te snel wilde. De biscuit is wel goed gaar.

9

gelukkig,  hij was wel mooi hoog geworden hé, van dat extra eitje :Y ,

maar liever een hele taart :Y

je kunt m misschien nog aan elkaar plakken met de vulling?

10

Zo te zien is het een hele kleine, maar hoge pan, ik heb het vermoedden dat je het biscuit er van een 'hoogte' uit hebt laten vallen.. wellicht ook wat 'geschud' om hem los te krijgen.

Bakpannen met bakpapier bekleden is echt zonde van de tijd en het bakpapier, een goede spray of cake release is echt voldoende.

Laat het biscuit niet te lang afkoelen in de bakpan, juist door afkoelen in de pan, gaat hij kleven (er ontstaat vocht tussen pan en biscuit en dat maakt biscuit plakkerig)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

omakneeltje schreef:

ik doe ook aan de zijkanten altijd bakpapier, even een klusje, maar weet zeker dat mijn taar er heel uit komt :Y ,
en dat zorgt zeker voor minder stress ;)

Ik heb net nieuwe bakpannen. Deze heb ik gevraagd aan de kerstman omdat ik dan niet meer hoefde op te hoge met een papiertje  ;) .
Vooral omdat er dan juist vouwtjes in zaten die ik niet wilde  :s .

De andere is er heel mooi uitgekomen. Dus ik was vast te lomp/ongeduldig O-)

Resultaat nr 2:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4HG8V7UJ-D.jpg

12

Bommeltje schreef:

Zo te zien is het een hele kleine, maar hoge pan, ik heb het vermoedden dat je het biscuit er van een 'hoogte' uit hebt laten vallen.. wellicht ook wat 'geschud' om hem los te krijgen.

Bakpannen met bakpapier bekleden is echt zonde van de tijd en het bakpapier, een goede spray of cake release is echt voldoende.

Laat het biscuit niet te lang afkoelen in de bakpan, juist door afkoelen in de pan, gaat hij kleven (er ontstaat vocht tussen pan en biscuit en dat maakt biscuit plakkerig)

Dat is precies wat ik had gedaan ben ik bang. Dat schudde en iets uit de hoogte storte.
Moet de pannen nog een beetje leren kennen, daarnaast is geduld niet altijd mijn beste kant  :o

13

omakneeltje schreef:

gelukkig,  hij was wel mooi hoog geworden hé, van dat extra eitje :Y ,

maar liever een hele taart :Y

je kunt m misschien nog aan elkaar plakken met de vulling?

Hij was zeker hoog, kwam er zo'n cm bovenuit.
Plakken gaat niet lukken, hij is helemaal van boven naar beneden gescheurd :S. Maar met biscuit nr 2 gaat het vast een mooi klein taartje worden (het is een 12 cm bakpan)

14

@mmaas: mooi hoog taartje hoor,
wel klein 12cm  :Y  , maar soms hoeft ie niet groter :D

@Bommeltje, ik ga het erop wagen vlg keer, zonder bakpapier :Y

15

goed om te zien dat de tweede wel gelukt is

16

Meiden bedankt voor het meedenken.
Het taartje is heel schattig geworden.
Ik heb van de gescheurde (hoge biscuit) 1 laagje kunnen maken. Dus het taartje was mooi hoog.

Voor het resultaat:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127337005