1

Onderwerp: mijn eerste taarten!

ik ben ook besmet geraakt met het taartenvirus!!

de eerste taart die ik gemaakt had was gewoon om te proberen. had de biscuitmix van de site afgehaald en als vulling citroenkwarkbavaroise,, en als onderste vulling de botercréme.. bleek dus dat die botercréme puur voor het afsmeren is dus met het eten van de taart was de bodem biscuit heel hard geworden ( door de botercreme) verder was die heel lekker en vond hem goed gelukt. de tekst die er op staat en de frutsels er op en er aan was ook om te proberen.. hij ziet er ook niet echt uit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWLCS4NH-D.jpg

Na die taart, had ik met sinterklaas een taart gemaakt. ook weer met Citroen kwark bavaroise en de onderste vulling met Zwitserseroom, zelfs mijn tante die niet van taarten houdt vond hem heerlijk! ( de kleur blauw had ik als 'achtergrond' gedaan omdat ik eerst een bootje er op wou maken. uiteindelijk toch maar niet gedaan)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y87NUWHJ-D.jpg

Daarna kwam het einde van mijn stage periode bij een boer in het zicht, en kwam ik op het idee om dus weer een taart te maken. en jawel een koeientaart!! deze was gevuld met aardbeibavaroise en zwitserse room. De boer vroeg meteen wanneer ik weer kwam want de taart was voor een herhalingvatbaar!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOQJDO7Q-D.jpg

Toen kwam de verjaardag van mn zus ( 18 december)
hiervoor heb ik ook taarten gemaakt ( 4) blijkbaar hebben ze te warm gestaan en zijn ze gaan verzakken :( ze zien er dus ook echt niet uit. Ik heb 1 taartje er tussen uitgelaten omdat die echt gewoon lelijk was. dit was een knalroze met bokkepootvulling en zwitserse room  evenals het cavia kopje. De middelste taart heeft een mokkacreme vulling met zwitserse room en de grootste heeft een aarbeibavaroise met zwitserseroom. de taarten waren echt heerlijk!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LF6UWF4E-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3QAHO3W-D.jpg

Bedankt voor het kijken! en graag opbouwende kritiek. Ik ben nog een beginner!

2

Re: mijn eerste taarten!

:thumb:

"Life is what happens to you, while you're busy making other cakes"

3

Hartstikke mooie eerste taartjes! Met wat oefenen kom joj er wel! :Y

Een vraagje: op de stapelfoto zie ik je roze taartje in de hoek (toch?) en is het fondant daar een beetje gesmolten? Je stapel glimt ook erg, dus ik vraag me af waar je mee afsmeert? Als het iets vochtigs is kan de fondant namelijk gaan smelten. Dat kan ook als de vulling vochtig is en in contact komt met het fondant.

Ik vind je cavia trouwens super mooi geboetseerd!

4

joj = jij :-)

5

owja! ahah zie het nu ook pas, ik smeer af met botercreme. dus snap het niet ! was mijn eerste keer dat het zo was ( al heb ik niet veel taarten gemaakt) maar toch, die koeientaart had er geen last van.. zou ik dan dikker moet insmeren met botercréme?

6

Nee, hoe dunner hoe beter eigenlijk. Welke botercreme gebruik je? Of misschien komt het door je vulling? Maak je een dijkje?

7

deze keer geen dijkje gemaakt, zou het daar dan aan liggen?  omdat de koeientaart wel mooi is gebleven? is ook niet met een dijkje.. en de botercreme heb ik zo'n mix van van funcake ofzo kan dat? :$

8

Oei. Over afsmeren met FC botercreme lees ik vaak heel tegenstrijdige dingen. Aangezien er water in gaat kan het gaan smelten, maar er zijn er heel veel die het toch doen en geen probleem hebben. Ik las laatst dat het met de nieuw mix wel zou kunnen, maar dan met minder water ofzo. Ik heb geen idee, ik smeer meestal af met ganache en heel soms met 1:1 botercreme (zie recepten links).

9

Oh en dijkje: als je vulling nat is (bv vlaaivulling) en in contact komt met fondant, dan gaat het smelten. Dus OF heel dun vullen en 1cm van de rand wegblijven, of toch een dijkje doen. En ook niet te dik vullen anders heb je ook meer kans dat het uitloopt.

10

Ik smeer altijd af met 1:1 botercreme, 1 deel boter die he minimaal 10 minuten klopt, en 1 deel poedersuiker of suikerbakkerspoeder, en dan nog bijv een vanille stokje leegschrapen voor de smaak...als ik mijn taart volledig heb afgesmeerd laat ik de botercreme minimaal 45min opstijven voordat ik ga decoreren, in die 45 min werk ik randjes en oneffenheden weg met een warm gemaakt droog palletmes voor een strakke basis

Young Mother,Young Cakelover...

11

Ik smeer altijd af met 1:1 botercreme, 1 deel boter die he minimaal 10 minuten klopt, en 1 deel poedersuiker of suikerbakkerspoeder, en dan nog bijv een vanille stokje leegschrapen voor de smaak...als ik mijn taart volledig heb afgesmeerd laat ik de botercreme minimaal 45min opstijven voordat ik ga decoreren, in die 45 min werk ik randjes en oneffenheden weg met een warm gemaakt droog palletmes voor een strakke basis

Young Mother,Young Cakelover...

12

Voor een beginner ben je al goed op weg!

Balen altijd he, als iets niet loopt zoals je wilt.
Ik denk inderdaad dat het probleem hem in de botercreme zit.

Ik zou de volgende keer eens 1:1 proberen met boter en poedersuiker!
Dijkjes maak ik ook nooit!

.. Want taart kan altijd!!