1

Onderwerp: Wie kan me helpen

Ik wil als toetje voor de kerst een chocoladetaart maken, ik heb het biscuit al gebakken, volgens recept van het nieuwe blad taarten decoreren.
Nu staat daar een recept op voor ganache, maar ipv slagroom met melk.
Nadat ik de poedersuiker had toegevoegd is het een grote korrelige en droge massa.
Hoe kan ik het mooi glanzend en vloeibaarder krijgen, die geschikt is voor vulling en om mee af te smeren
Alvast bedankt voor jullie input.

2

Re: Wie kan me helpen

is het nu een brok chocolade geworden?
Dan zou je het ff in de magnetron kunnen doen, dan wordt het wat zachter om het daarna af te smeren

3

chan1985 schreef:

is het nu een brok chocolade geworden?
Dan zou je het ff in de magnetron kunnen doen, dan wordt het wat zachter om het daarna af te smeren

Het is helemaal korrelig en droog.
Zou iets van verwarmde slagroom ook helpen?

4

Ik zou dat risico niet nemen en gewoon opnieuw beginnen. En dan met slagroom. Die kan niet mislukken.
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/153/Ganache/

En waarom moet er poedersuiker bij? Ganache id normaal gesproken al zoet genoeg, met poedersuiker lijkt het me niet eens lekker.ook ik zweer bij slagroom en chocolade zoals in het recept hier op de site.

Groetjes Petra

6 Laatst bewerkt door djehr (24-12-2012 16:57)

Ik heb even gezocht op internet en kom inderdaad recepten tegen waarbij je in plaats van slagroom melk gebruikt en suiker toevoegt. je moet dan de melk met de suiker net aan de kook brengen en gelijk van het vuur halen. Vervolgens giet je dit over de chocolade en roer je tot de chocolade opgelost is.

Kan het zijn dat je de melk aan de kook hebt gebracht met de suiker en de pan op het vuur hebt gelaten terwijl je de chocolade toevoegde? Want dan kan het zijn dat je chocolade te heet is geworden en dan wordt hij inderdaad korrelig. Las dit op een site:

Als chocolade te heet wordt dan kan de chocolade gaan schiften: de cacao eiwitten denaturaliseren, de cacaomassa wordt hard en korrelig, en het vet komt naar boven drijven. Dit proces is onomkeerbaar, en de enige oplossing is weggooien en opnieuw beginnen.

Het kan ook zijn dat er water bij je mengsel is gekomen? Dan wordt het ook korrelig

7

Dit is hem dan geworden. Het was chocoladetoffee, ik heb slagroom warm gemaakt en scheutje bij scheutje toegevoegd. In ieder geval bedankt voor jullie input

http://i1214.photobucket.com/albums/cc496/durac00/20121224_145708_zpsba490c98.jpg

8

ziet er wel superlekker uit!