1

Onderwerp: Taartbodems.

Beste allemaal..

Ik wil graag een taart bakken voor kerstavond. Ik zou deze graag willen vullen en dan bekleden.
Nu heb ik geprobeerd om een bisquit bodem te bakken. Aan de ene kant komt hij wel omhoog en aan de andere kant niet. Nu heb ik dus een dunne bodem met een berg. ( ik zou hem kunnen bekleden dan heb ik een skihelling.. haha).

Maar goed de bedoeling was vullen. Als ik er nu nog eentje maak, die wel mooi gelijk zou blijven zou ik die natuurlijk onder de andere kunnen doen met een mooie vulling ertussen.

Weet iemand, of kan iemand mij helpen met een goede uitleg waarom de ene kant wel omhoog komt en de andere kant niet, misschien tips over hoe je dit god kunt bereiken.

Na aanleiding van een andere topic heb ik mijn over al maar op 120 gr gezet, en daarna iets naar boven, maar toen was hij nog voor de aangegeven tijd gaar.. dus .. ik weet het even niet.

2

Re: Taartbodems.

Welk recept heb je gebruikt? Wat voor oven? Ik begin zelf bijvoorbeeld meest op 140 gr voor 10 minuten, daarna 160 gr voor 10 minuten en dan tot ie gaar is op 180 gr ( meest tussen de 10 en 20 minuten, afhankelijk van de grootte van de taart)

Sweet as sugar and everything nice

3

Inmiddels heb ik er nog eentje gebakken. Ik heb het dubbele aantal (bisquit basis) producten gebruikt en ipv met de hand, met een mixer geklopt.
De oven, een hete lucht oven heb ik (geloof het of niet) op 50 graden gezet en daar 10 minuten op laten staan. Hij is nu prachtig ! Alleen in het middag nog niet helemaal gaar, maar de kleur is perfect. Nu laat ik hem dus nog even staan. Wellicht dat mijn over veel en veel te warm wordt... en dat het daarom mislukte. De vorige was zag ik later aan de onderkant ook wat verbrand..

4

oei, dus duidelijk dat je niets hebt aan onze tips: dit is wel heel apart, biscuit bakken op 50 graden.
heb je het rooster niet te ver naar onderen? in jouw geval zou ik m minimaal middenin zetten.
succes. :Y

5

Met de hand kloppen gaat sowieso niet. Dan krijg je geen lucht in je beslag. Ook denk ik dat er iets goed mis is met je oven, omdat deze met  120 gr er al voor zorgt dat het verbrandt  :think:
Ik zit (te) vaak op het forum maar heb eigenlijk nog nergens gelezen dat de oven op 120 gr moet staan. Wel 140 (hetelucht) wat natuurlijk niet wil zeggen dat het nergens staat  ;)
Voordat ik mijn eerste biscuit, en dus taart, maakt heb ik uren op het forum rondgeneusd. Dan kom je veel te weten. Over mislukte biscuits zijn trouwens ook heel veel topics  ;)

6

Ik heb mijn hetelucht oven ook op 120 graden staan, zodra ik hem op 130 zet, komt er een bol op.
Ik heb alleen nog niet gemeten hoe warm hij werkelijk is. Maar het werkt zo voor mij dus laat het maar zo.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

7

Inmiddels staat de bodem lekker in de koelkast en hij is echt in 10 min op 50 graden gaar geworden. Morgen of overmorgen maak ik hem verder af. Ik wil er een mooie kerst taart van maken.

Het is even zoeken wat het beste bij je eigen oven past natuurlijk. Maar we kunnen alle tips altijd gebruiken, toch...

Bedankt voor jullie reactie's

8 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (22-12-2012 22:24)

MvG schreef:

Inmiddels staat de bodem lekker in de koelkast en hij is echt in 10 min op 50 graden gaar geworden. Morgen of overmorgen maak ik hem verder af. Ik wil er een mooie kerst taart van maken.

Het is even zoeken wat het beste bij je eigen oven past natuurlijk. Maar we kunnen alle tips altijd gebruiken, toch...

Bedankt voor jullie reactie's

Ik vind het maar een vreemd verhaal...

En ook hoef je een ongevuld biscuit niet in de koelkast te bewaren....

I never met a calorie I didn't like....

9

tja.. het is toch echt zo.. waarom zou ik erover liegen. Had al wel eens vaker geprobeerd wat te maken, maar het brandde altijd aan, ook al hield ik de tijd goed bij en de temp. volgens de recepten. Al vaker geprobeerd met temp omlaag.. en tja.. dit is het resultaat. Maar goed mij maakt het niet uit als het maar werkt voor mij.

En wat betreft die taart in de koelkast. a) lijkt me het frisser dan niet en b) ik had gelezen dat je hem dan beter door midden kon snijden..

10

Ja, maar 10 (!) minuten op 50 gr..........
Ik weet wel dat ovens afwijken maar dit is wel een heel groot verschil met het gemiddelde. Denk dat het gemiddelde zo op150 gr ligt en dan 40 minuten in de oven (een bakt 30 min, ander bakt 50 minuten)
De biscuit droogt alleen maar uit in de koelkast (koek/cake hoef je toch ook niet in de koelkast te bewaren  ;) ), en over dat doormidden snijden......dat is wanneer de biscuit een nacht in de VRIEZER heeft gelezen. Dan snijd/zaagt het makkelijker omdat de biscuit dan bevroren is (geweest) en dan minder kruimelt  ;)

11

Oke.. dan leg ik hem in de vriezer...

En tja die temp.. ik kan er echt niets aan doen. Ik weet het ook verder niet.
Ik zal nog eens een oven thermometer aanschaffen zodat ik het verschil kan controleren.

12

Fijn dat je biscuit gelukt is! Natuurlijk lieg je daar niet over, waarom zou je??

Maar moet het wel met Esther eens zijn dat het wel erg kort en een lage temperatuur is... Een half uur is bij mij toch echt wel een minimum... Misschien is het wijs om je oven eens te temperaturen, de een wordt heter dan de ander, maar misschien is je thermostaat wel kapot en dat zou misschien wel gevaarlijk kunnen zijn? Ben geen ovenexpert hoor, maar voor de zekerheid!

Over het bewaren: hij kan eventueel wel in de koelkast, maar doe hem dan even in een taartdoosje, anders wordt de taart er niet lekkerder op! Hij kan ook in een taartdoos gewoon op het aanrecht blijven staan

Sweet as sugar and everything nice

13

Hij zit in de huishoudfolie gewikkeld, had ik ergens gelezen.

14

MvG schreef:

Hij zit in de huishoudfolie gewikkeld, had ik ergens gelezen.

:thumb:
Ik doe altijd een pedaalemmerzak maar folie kan ook  :Y

15

:o de oven staat niet op de grill-stand toevallig?

Dat heb ik ook een keer gehad ergens in Frankrijk. Dacht daar wel even een appeltaart te bakken, maar na 10 minuten kon ik er iemands hoofd mee inslaan  :grr:

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

16

In 10 min gaar kan denk ik alleen als ie erg dun is en vrij heet gebakken wordt.
En die 50 graden dat is dan een flinke afwijking van de thermostaat
Als ie echt maar 50 graden zou zijn krijg je het nooit bruin en duurt het uren voordat ie gaar is, voorop gesteld dat het al mogelijk is om hem bij 50 graden gaar te krijgen.

Ik zou zeggen koop een oventhermometer en meet het maar eens na.
Zit je knop voor de temp instelling wel goed op de as?

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

17

Nee... niet in de grill stand...  Hij is ongeveer 5  dik...

18 Laatst bewerkt door Bommeltje (22-12-2012 23:39)

Hoe je het ook went of keert, 10 minuten op 50 graden is echt onmogelijk..  :nooo

Ook al zou jouw oven i p v 50 graden, in werkelijk 150 graden zijn.. dan is het echt nog onmogelijk dat hij gaar is in 10 minuten.
Heb je hem al door gesneden?

Zeker met de dubbele hoeveelheid is het ook nog eens geen goed teken dat hij 'maar' 5 cm hoog is.. dan zou hij wel minstens 10 cm moeten zijn..

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik zou hem nu uit de vriezer halen, hem door snijden en kijken hoe hij er aan de binnenkant uitziet..
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit 'eetbaar' is

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

19

Nou deze niet, want die zit nu in de vriezer..
Maar ik heb er nog eentje gemaakt en die is wel doormidden gesneden, en ja die is echt gaar...

Beetje jammer dat ik schijnbaar niet geloofd wordt. Ik hoopte op opbouwende kritiek en niet op dit soort reacties. Maar goed. Zal wel aan mij liggen..

20

Nou.. het 'onmogelijk zijn' is niet zozeer om je af te kraken.. maar een aaneenschakeling van jaren lange ervaring van alle mensen die hier hebben gereageerd..

Zou je ons een foto kunnen laten zien van je taart die je door midden hebt gesneden? Is het zacht, sponzig en luchtig? (dus niet hard als cake...)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

21

Diegene die ik wel doormidden heb gesneden, die ligt inmiddels in de prullenbak aangezien die niet mooi bleef en teveel had gekruimeld.

Vandaar dat ik dus was gaan zoeken naar adviezen voor door midden te snijden.

22

er begint bij mij een lampje te branden:
:s  heb je soms in de MAGNETRON gebakken???

23

Nee.. in de oven...

Nogmaals heb van alles al in die oven gebakken.. appelflappen, cake's, cupcake's, sacijzenbroodjes, worstenbrood, tulpbanden, noem maar op. Het brandde altijd allemaal aan, vandaar dat ik ermee stopte want ik ging het zonde van mn geld vinden. haha.
Nu ben ik thuis en ga ik het toch weer oppakken.. ik probeer nu alles op mindere temperaturen ed. En tja.. nu dit dus. Alle tips en trucks over testen of het gaar is altijd opgevolgd en tja daar voldoet het aan.

Ik weet het verder ook niet. Het is een oude oven, ik woon hier bijna 3 jaar. Hij heeft het bij mij altijd zo gedaan. De keuken incl apparaten dateren uit 1989. Misschien is dat het ?? Haha

24 Laatst bewerkt door JPS (22-12-2012 23:56)

Hmmm 5 cm en 10 min en gaar echt een wonder zou zijn tenzij je bijv ook een combimagneton functie zou gebruiken dus microgolf én iets met hitte.

Een gare biscuit een paar uur of nachte in de diepvriep en dan doorzagen met een taartzaag of op een draaiplateau al draaiend met een lang scherp broodmes. Oefening baart kunst.

Ik nu zie dat omakneeltje hetzelfde idee had als ik, maar dat is het dus ook niet. Ik pas :lol:

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

25 Laatst bewerkt door anja66 (23-12-2012 07:16)

Misschien nog een ideetje, geeft je oven de temp. wel aan in graden Celcius, of heb je misschien een buitenlandse oven die de temp. aangeeft in graden Farenheit?

Nee, ik heb het net even nagekeken, maar dat kan niet. 50 graden Farenheit is zo'n 10 graden Celcius. Dus deze redering gaat ook niet op.