Onderwerp: Mooi gelijk...

Ik vraag me wel eens af of jullie biscuits aan de bovenkant mooi gelijk zijn, bij mij zijn ze soms erg ongelijk.
Snijden jullie ze dan bij?
En als ik een stuk bakpapier in de maat van het bakblik op het beslag leg, zou dat misschien helpen? :s

De aanhouder wint!

2

Re: Mooi gelijk...

Ik bak mijn taarten zonder bakpapiertje ofzo.
Als ze klaar zijn stort ik ze ondersteboven op een rooster. Door het gewicht worden ze eigenlijk altijd wel recht. De hobbel aan de bovenkant wordt iig weer plat.
Mocht het echt de spuigaten uit lopen dan snij ik hem idd recht.

ik kreeg trouwens laatst wel de tip om ipv die rechte bakblikken een bakblik te zoeken waar de zijnkanten iets schuin naar buiten staan. De hobbel in het midden van je biscuit schijnt dan minder te worden

3

Ik bak op oplopende temperatuur (ongeveer een derde van de baktijd op 150, een derde op 160 en een derde op 170), dan worden mijn taarten niet zo bol aan de bovenkant en rijzen wat gelijkmatiger, als je begrijpt wat ik bedoel (maar dit kan verschillen per oven, is echt een kwestie van uitproberen!). Hoe zien die van jou er uit dan, en op welke temperatuur bak je? Als er een bol op komt betekent het dat de temperatuur iets te hoog was en dat de mix iets te snel is gaan rijzen. Geloof ik  ;)  (het is bijna natuurkunde man, dat bakken!)

Meestal hoef ik niets bij te snijden vooral omdat:

Als mijn taart klaar is, laat ik hem een paar minuutjes in de vorm afkoelen (niet langer dan 5) en dan stort ik hem omgekeerd op een rooster om verder af te koelen. De onderkant wordt dan de bovenkant. Mooi plat en recht. Volgens mij gebruiken de meeste mensen hier hun taarten ondersteboven.

4

Pinqui was ietsjes sneller dan ik  :)

Gewoon omdraaien die handel, dus  :Y

5

hahahahah...we zitten in ieder geval op 1 lijn.
Ondersteboven werkt super!

Pinqui schreef:

hahahahah...we zitten in ieder geval op 1 lijn.
Ondersteboven werkt super!

Ja oké, ik bak de taart op 150gr, laatste 10 min. op 175gr maar dan is de taart al gestopt met rijzen.
Ik draai de taart ook om maar als de onderkant dan niet mooi gelijk is moet ik denk ik toch gaan snijden.

De aanhouder wint!

Ik maak voordat de taart in de oven gaat de bovenkant nog glad met de bolle kant van een vochtig gemaakte lepel.
Na het bakken stort ik de taart en een bakblik zet ik op mijn taart met daarop nog een groot bord voor iets gewicht. Zo wordt het een mooi strakke zowel boven als onderkant.
Bak ook met oplopende temp en onder en boven warmte.
Pffff hoe ingewikkeld kun je iets uitleggen. Hoop dat je het snapt  :rolleyes:

muffinandmore schreef:

Ik maak voordat de taart in de oven gaat de bovenkant nog glad met de bolle kant van een vochtig gemaakte lepel.
Na het bakken stort ik de taart en een bakblik zet ik op mijn taart met daarop nog een groot bord voor iets gewicht. Zo wordt het een mooi strakke zowel boven als onderkant.
Bak ook met oplopende temp en onder en boven warmte.
Pffff hoe ingewikkeld kun je iets uitleggen. Hoop dat je het snapt  :rolleyes:

Nee hoor je hebt het goed uitgelegd...ik ga dat es proberen.

De aanhouder wint!

9

:think: dan druk je de biscuit toch ook plat.... :s

ik denk dat je te warm bakt, gewoon eens 10 graden minder doen (kan zijn dat de baktijd wat langer wordt).
Ik bak tegenwoordig op 140 hetelucht (constant) en daardoor is de bolling nagenoeg weg :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Ik zou er zelf ook geen gewicht op zetten. Ik weet dat sommigen dat doen maar ik heb dan toch het gevoel dat je er dan luchtigheid uitperst en hem ook nog eens lager maakt. Ik zou gaan spelen met de oven en de juiste tijden en temperaturen proberen te vinden. Of gewoon een stukje bolling wegsnijden.

Rumy schreef:

Ik zou er zelf ook geen gewicht op zetten. Ik weet dat sommigen dat doen maar ik heb dan toch het gevoel dat je er dan luchtigheid uitperst en hem ook nog eens lager maakt. Ik zou gaan spelen met de oven en de juiste tijden en temperaturen proberen te vinden. Of gewoon een stukje bolling wegsnijden.

Ja ik denk dat dat toch het beste is om een stukje af te snijden. :Y

De aanhouder wint!

12

Sluit me aan bij de hier bovenstaande 2. Plat drukken vind ik toch wat zonde. Heb jezoveel moeite gedaan om dat biscuit zo luchtig te krijgen dan druk ik dat liever niet met 1 beweging weer plat. Bij mij geeft 140 en dan door naar 160 graden het beste vlakke resultaat. Soms vergeet ik de 170 er nog op het eind bij en gaat over het algemeen ook wel goed.
Ik zou het dus inderdaad in de temperatuur zoeken.

13

heb net twee juweeltjes uit de oven gehaald: kwamen rond boven het blik uit, dus bij het op-de-kop storten wordt dat vanzelf glad :Y .
zo nodig gaat er een milimetertje af,

bak op 140-160-170,
in dit geval (2 taarten) 3 x 15 min, zijn goed gaar en mooi hoog :9 .

ik durf eigenlijk niet zonder bakpapier te bakken, ben veuls te bang dat ie blijft steken ;) , en met de dichte bakblikken begin je dan niks :(

14

ik zorg gewoon dat ik hem hoog genoeg bak, zodat ik hem recht af kan snijden. de meesten (en ik ook) keren ook de taart om, zodat de onderkant de bovenkant wordt en dan is hij mooi plat en hoog genoeg.