1

Onderwerp: Hoe start je een webwinkeltje

Hallo medebaksters,

Ik zie overal steeds meer webwinkeltjes verschijnen waar bakmateriaal word verkocht.
Nu ook ik erg enthousiast ben door het taartenvirus wil ik ook graag een webwinkel gaan beginnen, gewoon om bakmixen, bakvormen en eigenlijk alles wat er verder mee te maken heeft te verkopen.
Maar hoe pak ik dit aan? Wie heeft hier ervaring mee? Hoe zit het met inschrijven van KvK, en hoe zit het met inkopen van materiaal?

Ik hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken hierin, ik ben echt eerst aan het uitzoeken wat het met zich mee brengt.

Alvast bedankt voor de reacties terug  :)

Achter elke donkere wolk is altijd een lichtpuntje te vinden!

2

Re: Hoe start je een webwinkeltje

hai, wat leuk dat je zo bent aangestoken.
Ik heb zelf een webshop en ik wil je graag een stukje op weg helpen.
Het eerste wat je moet doen is je natuurlijk inschrijven bij de KVK. Er is een minimum grens wat je zonder registratie mag verdienen, maar die weet ik zo niet.

Voor je winkeltje moet je goed nadenken wat je precies wilt verkopen. Er is echt megaveel te krijgen en je assortiment bepaald wie je bent. Je kan als starter vaak niet alles verkopen (tenzij je er meteen kapitalen in wilt storten).

Daarnaast moet je eerst eens op jacht naar fatsioenlijke webshopprogrammatuur. Twee hele bekende zijn biedmeer.nl en mijnwebwinkel.nl. Ook voor je software moet je eerst bedenken hoeveel je eraan wilt uitgeven (je moet het maar terugverdienen) en wat hij moet kunnen.

Succes met het doorhakken van de eerste knopen!

3

Hoi Pinqui,

dank je wel voor je snelle reactie!  :)
Het is echt allemaal nieuw voor me en ik wil graag producten gaan verkopen, maar weet niet goed hoe ik daar (goedkoop) aan kan komen.
Zijn er grootleveranciers? En hoe gaat dit in zijn werk?
Dat zijn allemaal van die vragen die nu opkomen.

Mijn droom is om ooit een eigen winkel te beginnen, maar eerst maar eens proberen om het via een webshop te proberen  :)

4

Ik heb je even gemaild met wat info

5

Ik weet, dat als je bij de KvK ingeschreven staat, krijg je vanzelf alle informatie thuis toegestuurd van verschillende bedrijven. Althans, dat was een paar jaar geleden zo, toen ik mijn bedrijf had opgestart, maar niet i.v.m. taarten. En dat scheelt stukken in de knip en nog BTW aftrekbaar ook. Je kunt je eigen laten informeren bij de KvK en dat kost je wel een x bedrag voor een uurtje, geloof ik. Je kunt er altijd naar bellen en hun leggen alles piekfijn uit hoe het zit voor een afspraak voor uitleg. Nee heb je en ja kun je krijgen.... ;) Wens je in ieder geval veel succes met het opstarten. Wel heel spannend!! :Y

6

Dank je Pinqui, heb het gelezen en ga er straks of van de week mee aan de slag. Ik snap wat je bedoeld, ik was ook iets te voorbarig om het er zo op te zetten  ;)

Dank je Pandora voor je reactie, ik ga er maar eens een keer rustig voor zitten als de kids op bed liggen  ;)

7

Simoon schreef:

Dank je Pinqui, heb het gelezen en ga er straks of van de week mee aan de slag. Ik snap wat je bedoeld, ik was ook iets te voorbarig om het er zo op te zetten  ;)

Dank je Pandora voor je reactie, ik ga er maar eens een keer rustig voor zitten als de kids op bed liggen  ;)

Rustig aan en heel veel succes.
Voor antwoorden, advies of gewoon een babbel weet je me te vinden :)

8

Simoon, je moet je ook even goed bedenken wat je doel is. Wil je er rijk van worden, of vind je het gewoon leuk om een webshop te hebben?

Als het loopt gaat er behoorlijk wat tijd inzitten, maar niet alleen in het leuke deel, ook in de administratie, etc. Daarnaast ga je facturen krijgen van alles en iedereen om je heen die iets mee wil verdienen. De KvK, de HBA/HBD, de bank als je een zakelijke rekening neemt, je moet dozen kopen, pakketjes wegbrengen, daar BTW over betalen, etc. etc.  Je moet voor de Belastingdienst BTW aangifte doen, je moet jaarlijks een inkomstenbelasting opgave doen.

Denk er dus nog even 10x over na voordat je begint, je stort je echt in het diepe en de concurrentie is groot, de marges zijn laag en grote kans dat je na een jaar hard werken weinig tot niets over zult houden.

Mocht je nog vragen hebben dan help ik je graag.

9

Aandetaart schreef:

Simoon, je moet je ook even goed bedenken wat je doel is. Wil je er rijk van worden, of vind je het gewoon leuk om een webshop te hebben?

Als het loopt gaat er behoorlijk wat tijd inzitten, maar niet alleen in het leuke deel, ook in de administratie, etc. Daarnaast ga je facturen krijgen van alles en iedereen om je heen die iets mee wil verdienen. De KvK, de HBA/HBD, de bank als je een zakelijke rekening neemt, je moet dozen kopen, pakketjes wegbrengen, daar BTW over betalen, etc. etc.  Je moet voor de Belastingdienst BTW aangifte doen, je moet jaarlijks een inkomstenbelasting opgave doen.

Denk er dus nog even 10x over na voordat je begint, je stort je echt in het diepe en de concurrentie is groot, de marges zijn laag en grote kans dat je na een jaar hard werken weinig tot niets over zult houden.

Mocht je nog vragen hebben dan help ik je graag.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Het is voor mij eigenlijk echt nog een beetje een ideetje in mijn hoofd, loop er al langer mee, maar dacht, laat ik eerst eens navraag doen bij anderen.
Ik wil er niet rijk van worden, zou mooi meegenomen zijn natuurlijk  ;) , ik vind het leuk om zoiets op te starten en spulletjes te verkopen en vanuit daar eens bekijken hoe het loopt.
Op dit moment ben ik meer aan het uitzoeken dan daadwerkelijk gelijk iets op te starten.
Maar ik heb al wel een fb pagina aangemaakt, gewoon om mijn creaties te laten zien, dus mochten jullie me willen liken, graag! op FB ben ik te vinden op Miss Baktaart

Groetjes!

10

Vraag je zelf eerst eens af, wat gaat jouw webwinkel toevoegen aan alle honderden webwinkels op dit gebied die er al zijn?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11 Laatst bewerkt door Tutu (12-01-2013 20:57)

Als je inderdaad bekijkt hoe groot de concurrentie is in bakmateriaal, zowel in webwinkels als in gewone winkels, is het heel verstandig om echt eens heel goed na te denken of je het wel zou doen.

Voor weinig geld gaat een beginnende bakster of bakker naar een Xenos bijvoorbeeld, want van kwaliteit weten ze nog niet veel. Een doorgewinterde bakster of bakker heeft al een favoriete (web)winkel waar hij of zij al jaren zijn of haar spullen vandaan haalt.

Wat je dus zou moeten doen is de qua prijs heel erg concurreren, maar wel zo dat je er zelf ook iets aan overhoudt. En dat wordt lastig denk ik :/

Ik heb het zelf ook niet gered begin vorig jaar en heb mijn webwinkeltje helaas na bijna een jaar, gesloten :Y

I Heart Cake