1

Onderwerp: grr, waarom krijg ik een taart nooit mooi doorgesneden..

Hallo allemaal

Haha, nou de titel zegt mijn vraag eigenlijk al. Sinds 3 taarten werk ik met biscuit mix en sindsdien heb ik echt problemen met de taart fatsoenlijk doorsnijden.. Hij scheurt, breekt, kruimelt.. Ik snij door met een taartzaag, maar het is nooit recht.. Wat doe ik fout?? Ik moet nu taart ne met best dik botercreme afsmeren om hem nog enigszins recht te krijgen.. Wie kan mij helpen.. Dit frustreert me en zo vind ik het taarten maken niet meer leuk...

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes!

2

Re: grr, waarom krijg ik een taart nooit mooi doorgesneden..

Vries je je kapsels altijd in voordat je ze gaat gebruiken? Of gebruik je ze direct na het bakken?

3

laat je wel goed de uiteinden van de taartzaag op de ondergrond rusten? (tafel of aanrecht ofzo)

en maak je ook wel een goede zaagbeweging?

enne... is je biscuit wel goed afgekoeld ook vooral!?

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

4

Misschien duw je té hard met je hand op het biscuit als je met het taartzaagje de taart doorsnijdt.

Snijdt je de taart direct na het afkoelen? Of laat je hem een nachtje in een pedaalemmerzak op de aanrecht liggen of doe je hem een nachtje in de vriezer?

Volg je hart...want dat klopt!

5 Laatst bewerkt door mniek (02-05-2011 11:18)

1 x is wel genoeg.....

Volg je hart...want dat klopt!

6

goed laten afkoelen. dat is heel belangrijk.  je kan ook even met je taartzaag even langs de volledige rand gaan voor de hoogte te markeren en dan even de iets hardere buitenkant met een ander goed mes even inkepen.
Zie dat je taartzaag altijd goed op je aanrecht blijft staan.Kleine zaagbewegingen maken en is je draad misschien niet versleten van je taartzaag?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

7

wow, wat snel zo veel reacties!! Dank je wel zeg. Euhm, soms laat ik hem een nachtje in een pedaalemmerzak op het aanrecht liggen, ik vries hem vrijwel nooit in, is dat beter??? Vandaag kan het zijn dat ie nog niet helemaal genoeg afgekoeld was.. Ik hoop dat het nog wat wordt.. Ik probeer altijd wel zaagbewegingen te maken en de zaag op het aanrecht te laten rusten.. En versleten?? Hoe zie je dat?? Te hard met mijn hand op het biscuit drukken kan ook al... Maar goed conclusie

* invriezen of een nacht laten rusten en niet direct gebruiken?
* goede zaagbewegingen maken
* taartzaag goed op het aanrecht laten rusten
* niet te hard op biscuit drukken..
* versleten taartzaagdraad??

Dank jullie wel allemaal, hoop dat het met deze tips de volgende keer beter gaat..

Andere tips zijn nog steeds welkom hoor!!   :D

8

ik gebruik zelf een gladde taartzaag en ik heb er nooit last van, dus ik weet niet of dat het zal zijn eigenlijk...
zelf merk ik altijd wel dat het makkelijker gaat wanneer hij een dagje (nachtje ) heeft kunnen rusten in een zak idd...

succes!

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

9

Woehoe!! Dank jullie wel voor de geweldige tips, ik heb een perfect doorgesneden taart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik ben blij!!! Nu maar hopen dat dit ook helpt in de strakheid van mijn taart!! Ik zal hem zo snel mogelijk posten als ie af is!!

10

Nou dank jullie wel nu is mijn vraag ook beantwoord :) Bregje heb jij je taart nou ook ingevroren of niet? Is dat beter dan?
Groetjes Cindy

11

Ik gebruik geen taartzaag meer. Ik werd echt gefrustreerd van dat ding.

Ik heb een truukje van een van de classes van Craftsy:

- meet af waar ik wil snijden. Op een taartje van zo'n 7 cm dan is dat op 2/2,5 en op 5 cm.
- Ik zet rondom de taart op die hoogtes prikkertjes
- dan met een broodmes draai ik langs de prikkertjes met het mes en  snij ik in de taart (helemaal rond). Je gaat dan nog niet helemaal door de taart, gewoon dat er een inkeping ontstaat.
- dan draai ik de taart rond (je moet wel een draaiplateau hebben) en je gaat steeds verder naar het midden toe. Je moet je laten leiden door de prikkertjes aan de zijkant.

op een gegeven moment voel je dat je door het midden bent en dat ie los is. Sinds ik dat ben gaan doen ... altijd recht gesneden taart.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious