Onderwerp: Eerste bruidstaart 5 hoog. 12-12-12.
Goedenavond! Ik heb mijn allereerste bruidstaart gemaakt, voor mijn vaders bruiloft op 12-12-12.
Een aantal weken geleden stelde ik mijn vader voor om zijn bruidstaart te maken aangezien hij hier nog niet echt een idee over had en hij er ook niet teveel geld aan wilde uitgeven.
Zonder enige ervaring met stapeltaarten ben ik me er maar eens in gaan verdiepen! Jeetje waar ben ik aan begonnen! Nog nooit een echte stapeltaart gemaakt of een taart bekleed en ik moet gelijk een bruidstaart maken, dat mag natuurlijk niet mis gaan! Nou ik begon al zenuwachtig te worden en me voor te bereiden hoe ik het voor elkaar zou gaan krijgen. De hoognodige spulletjes verzameld en toen had ik nog maar anderhalve week de tijd voor dat mijn vader zou gaan trouwen. Ik heb het basisrecept voor biscuit toen uitgeprobeerd, dit was al een ramp want hij kwam niet mooi strak maar met een gekreukte zijkant uit de oven, misschien met een te hoge temperatuur begonnen? Nou overigens vond ik de biscuit een beetje saai.
Een week voor de bruiloft heb ik echt een test-taart gemaakt, van de 3 kleinste vormen 10-15-20 cm. Ik had hem gemaakt van chocoladecake en citroencake.(Het waren dezelfde smaken als als de uiteindelijke bruidstaart, komt zo.) Ze kwamen mooi strak uit de vorm, alles leek goed te gaan, ik had hem mooi strak afgesmeerd dus ik dacht dat fondant komt er ook mooi strak overheen, niet dus! Ik had ook nog geen smoothers maar hij was wel een beetje bobbelig en er zaten luchtbellen in het fondant. Volgens mij was het ook te dun uitgerold. Ik had gewerkt met dowels en taartkartonnen ertussen en aangezien mijn zusje die dag jarig was had ik de taart mee genomen zodat zij hem mocht versieren.Ik had alle 3 de lagen al op elkaar gestapeld en in de auto was de onderste laag een klein beetje ingezakt, ik denk dat de dowels te dicht bij elkaar stonden. M'n zusje had geen zin om hem te versieren maar iedereen wilde hem wel opeten dus dat hebben we toen maar gedaan, hij was wel heerlijk!
Het was maar goed dat ik een ''mislukte'' testtaart had gemaakt want ik had er op een paar punten zeker van geleerd al zakte de moed me er op dat moment wel van in m'n schoenen.
Toen kwam de grote dag al aardig in zicht, en het bleek dat ik alle dagen moest werken, dus ik kwam aardig in tijdnood, ik werk als kok/patissier dus ik heb al weinig vrije tijd, dus dat betekend, snachts na het werk aan de slag! korte nachtjes! Maar als het maar afkomt.
De taart bestaat uit 5 lagen, 4 ronde van 10-15-20-25 cm en een vierkante die ik uit een ronde vorm van 35 cm heb gesneden.( deze was helaas net iets te klein geworden.)
Ik heb 2 soorten taarten gemaakt.
De eerste: Chocolade/vanille cake getrempeerd met likeur 43, dijkje botercreme, laagje sinaasappelmarmerlade en zelfgemaakte chocolademousse.
De tweede: Citroencake getrempeerd met amaretto, dijkje botercreme, mascarponecreme met amaretto en limoen/citroenrasp, stukjes bastognekoek en rodevruchtencompote.
In de onderste vierkante laag had ik holle plastic dowels gebruikt en in de rest houten. Tussen iedere laag zat een taartkarton.
En in de eerste instantie wilde ik het liefst echte bloemen gebruiken maar dan moet je onbespoten dure bloemen bestellen waar ik ook geen tijd voor had, en het is ook niet heel hygiënisch om ze er zo in te prikken dus heb ik echte kunstbloemen gebruikt.
Sorry voor het lange verhaal, ik snap dat niet iedereen zin heeft om het te lezen maar wilde gewoon graag even mijn avontuur met jullie delen. Dus bedankt voor het kijken/lezen en ik zou feedback zeer op prijs stellen!

, al is dat hier een beetje vloeken in de kerk..) Zo kan je er lekker veel grote exemplaren op kwijt voor het megawauw-effect.