1

Onderwerp: Hoe alleen de zijkant bekleden?

Ik wil van een vierkante 30 cm taart de bovenkanten en zijkanten apart bekleden in verschillende kleuren. De bovenkant is geen probleem maar 4x30cm is een stuk van 1.20mtr lang voor de zijkanten...Dat is best een lang stuk fondant dat uit gaat rekken en plooien en nog veel meer ellende vrees ik.
Nou vroeg ik me af, is het handig om het op te rollen en als een soort 'zwachtel' langs de zijkant af te rollen of gaat het dan teveel plakken?
Of moet ik er dan crisco op smeren?
IK wil het echt in 1 stuk doen, niet in 4 aparte stukken  :D

Life is what you bake it.

2

Re: Hoe alleen de zijkant bekleden?

Ik zou de zwachtelmethode gebruiken. En het hangt van je fondant af of deze gaat plakken of niet, dus dat is een kwestie van uitproberen. Of eerst een folietje erover en dan oprollen?

Hmmm folie er tussen. Dat is misschien wel een goeie :think:

4

ik heb het weleens met marsepein geprobeerd, maar dat wil echt niet :nooo
Ik zou toch voor 4 stukken gaan (evt 2)....  :think: hoe wil je 1.20m uitrollen??

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:

ik heb het weleens met marsepein geprobeerd, maar dat wil echt niet :nooo
Ik zou toch voor 4 stukken gaan (evt 2)....  :think: hoe wil je 1.20m uitrollen??

Ik heb het 1 keer eerder gedaan met een 30 cm taart. Het uitrollen is niet zo'n probleem (groot aanrecht  :D ) maar het er netjes omheen krijgen is lastig.
Maar ik wil het toch, heel eigenwijs, echt in 1x er omheen doen maar dan met wat minder stress en gedoe dan de vorige keer...

6

ik zeg: succes! :thumb:  :Y

7

Maar komt er met/door die folie geen 'rimpels' in je fondant? Of is het eerst uitrollen, dan het folie erover en oprollen, tegen taart en weer áfrollen?

Lastig, ben benieuwd hoe je het gaat doen!  ;)

8

annick67 schreef:

Maar komt er met/door die folie geen 'rimpels' in je fondant? Of is het eerst uitrollen, dan het folie erover en oprollen, tegen taart en weer áfrollen?

Lastig, ben benieuwd hoe je het gaat doen!  ;)

Dat is zoals ik het in mijn hoofd zou doen, maar of het werkt... Ik hoor graag of dit een goede manier is

:think: het wordt wel een héél dikke en zware rol dan hoor, zeg maar formaat brandweerslang  :+
Denk dat het moeilijk te hanteren is, en dat het misschien wel lelijk wordt door het gewicht

Waarom wil je het perse in 1 stuk doen? Je kan toch de naadjes leuk wegwerken a la suuz, of met een crimp randje?

Hoe dan ook, crisco lijkt me geen goede oplossing, denk dat het daardoor juist extra aan elkaar  gaat plakken

I never met a calorie I didn't like....

10

taartenprinsesje schreef:

Waarom wil je het perse in 1 stuk doen? Je kan toch de naadjes leuk wegwerken a la suuz, of met een crimp randje?

Omdat het een zakelijke strakke taart wordt zonder al teveel poespas en tierelantijntjes dus wil ik het graag zonder extra randjes etc.
Hoewel een crimperrandje toch ook wel een aardig idee is  :think:

11

Ik zou liever  bakpapier gebruiken dan folie :Y ( laat nauwelijks sporen achter)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

12

Adrienne schreef:

Ik zou liever  bakpapier gebruiken dan folie :Y ( laat nauwelijks sporen achter)

is waarschijnlijk een nog beter idee

13 Laatst bewerkt door Esther68 (15-12-2012 10:42)

Ik zou het niet aandurven, ook niet met bakpapier. Zelfs met marsepein niet, terwijl ik dit steviger vind dan fondant. Dan zou ik toch de hele taart bekleden in de kleur van de zijkant en dan een lap ter grootte van de taart in de andere kleur op de bovenkant. Wordt de bovenkant misschien wel een beetje dik maar scheelt wel veel frustratie/stress  ;)
Maar nog eerder zou ik ook kiezen voor aparte zijkant delen (doe ik ook wel eens) maar begrijp dat je dit liever niet wilt.

14

Ben benieuwd hoe je het gaat doen! Ik heb de rolmethode een keer geprobeerd met een kleinere ronde taart en dat was helaas niet zo een succes. Plakte aan alle kanten.

15

Onderstaand de taart waarbij ik de zijkanten en bovenkant apart heb bekleed.
Maar dat was een heel gedoe want de fondant rekte enorm. Ik was blij dat ik veel decoraties had om eea te verdoezelen... O-)
Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een handige methode maar ik ben bang dat ik het hele idee misschien moet laten varen en toch in 2 of 4 stukken moet bekleden  :(
http://taartenmarie.webs.com/photos/undefined/kinderboerderij.JPG

16

Esther68 schreef:

.....Dan zou ik toch de hele taart bekleden in de kleur van de zijkant en dan een lap ter grootte van de taart in de andere kleur op de bovenkant. Wordt de bovenkant misschien wel een beetje dik maar scheelt wel veel frustratie/stress  ;)

*lampje boven d'r hoofd*
Dat kan wel als bovenstaand, maar dan a la de openslaande punten methode :Y
Bakpapier over de hele bovenkant, taart geheel bekleden, bovenkant lossnijden en ervanaf halen :Y
Ik heb laatst een taart aan de bovenkant gepuzzeld en toen ook mbv bakpapier delen afgeschermd; werkt goed :Y

17

@Carien: slim slim slim! had ik helemaal niet aan gedacht!

18

Carien schreef:
Esther68 schreef:

.....Dan zou ik toch de hele taart bekleden in de kleur van de zijkant en dan een lap ter grootte van de taart in de andere kleur op de bovenkant. Wordt de bovenkant misschien wel een beetje dik maar scheelt wel veel frustratie/stress  ;)

*lampje boven d'r hoofd*
Bakpapier over de hele bovenkant, taart geheel bekleden, bovenkant lossnijden en ervanaf halen :Y
Ik heb laatst een taart aan de bovenkant gepuzzeld en toen ook mbv bakpapier delen afgeschermd; werkt goed :Y

Wat goed! Dat ik daar zelf niet aan denk..... Maar daarom is dit forum ook zo handig  :Y

19

Carien schreef:

*lampje boven d'r hoofd*

Wat een goede oplossing!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Of...en daar droomde ik vannacht over en werd er wakker van... :P

Je doet aan de onder en bovenkant van je taart een taartkarton en rolt m net zoals je je taart met bijv. hagelslag bekleed, over het uitgerolde en op maat gesneden fondant. Dus ipv het fondant op je taart te doen, doe je de taart op je fondant...kun je het volgen??

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

21

:think: dat gaat je niet lukken in je eentje lijkt mij :o

(en bij zo'n grote zou ik het niet aandurven :nooo )

22

Dat zou ik ook niet aandurven, al helemaal niet met zo een grote EN vierkante taart. Ik zou het op Cariens manier proberen!