1

Onderwerp: macarons lijken alleen van boven gebakken

heb al een tijd zitten zoeken, maar toch geen antwoord gevonden. heb recept gebruikt van Rudolph van Veen. ze zien er prima uit, smaken heerlijk. ik heb ze alleen wat langer in de oven gelaten omdat ik ze nog erg zacht vond. verder heb ik het recept precies gevolgd. uiteindelijk zijn ze van boven mooi droog, maar de onderkant is nog zacht. niet rauw meer, heel klein beetje taaiig. je kan het zeg maar wel uitsmeren, maar het loopt niet vanzelf meer uit. heb ze gebakken op onder en bovenwarmte. wie weet wat er gebeurd kan zijn?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: macarons lijken alleen van boven gebakken

Lieten ze wel los van het bakpapier? Anders waren ze namelijk nog niet gaar. Heb je de bakplaat in het midden van de oven gehad? En verder niets eronder aan platen? Heb je ze eerst laten drogen voordat ze in de oven gingen?
Wat gek zeg. En ook jammer want nu kun je ze niet vullen. Gelukkig zijn ze zonder vulling ook lekker, als enkel koekje. Het blijft lastig hoor, ze lukken mij ook niet altijd.

Tieneke

3

ze zaten nog vast aan het bakpapier. ik had er niets onder behalve de lekplaat die altijd onderin mn oven zit. ik heb ze 3 uur laten drogen. ze kregen ook mooie voetjes, dus dat was het denk ik niet.

misschien volgende keer dan die plaat eruit en dan toch langer bakken..... al begonnen ze nu al een beetje te kleuren omdat ik ze al langer had gedaan......  :think:

4

mijn gevoel zegt dat als je de plaat er uit laat, het wel goed komt: de onderwarmte kon er niet voldoende door.

lijkt mij :Y

5

Ik denk het ook. Ja.

Tien

6

ik ga het proberen. hou jullie op de hoogte!

7

Volgens mij gaan ze kleuren vanwege een te hoge temp.......ik weet niet wat je nu had aangehouden?

(ik ben inmiddels gestopt met macarons proberen............na 8 keer heb ik er even geen puf meer voor  ;) )

8

160 graden. zemoesten volgens rudolph 8 minuten, maar ik denk dat ik ze bij elkaar er zeker een kwartier in had omdat ik ze nog steeds te zacht vond........

8 keer?? oh jee........ hoop dat het bij mij beter gaat.....  :s