Dat is een hele lijst vragen, met de zoekfunctie kun je heel wat antwoorden vinden maar ik zal proberen ze te beantwoorden...
Als je fondant al scheurt bij het uitrollen dan is het waarschijnlijk nog niet soepel genoeg gekneed. Maar in dit geval vermoed ik dat het ook aan de kwaliteit kan liggen. Persoonlijk zou ik gaan voor fondant van Bakels (Pettinice), In2bake (Wendy Schlagwein) of Funcakes. Je zult merken dat de smaak ook veel beter is.
Ik bak aan het eind van dag 1 mn biscuit, laat hem afkoelen en pak hem daarna in vershoud folie. De volgende dag ga ik hem vullen en smeer hem daarna af met botercreme 1:1. Terwijl de afgesmeerde taart in de koelkast staat af te koelen maak versiering als bloemen en/of boetseersels.
Vervolgens loop ik mijn taart na met een warm palletmes om te zorgen dat hij mooi strak is. Taart weer in de koeling zetten en dan het fondant soepel kneden en uitrollen. Fondant nooit op poedersuiker uitrollen, dan wordt het te droog en maakt vlekken! Gebruik een dun laagje crisco of een uitrolmat. Marsepein kan je wel met poedersuiker uitrollen, dan trekt er gewoon in en daar zie je niets meer van.
Als de taart bekleed is dan gaat hij in een KARTONNEN taartdoos in de koelkast om weer goed gekoeld te worden. NOOIT in een afgesloten kunststof taartdoos bewaren dan kan het eventuele vocht nergens heen en smelt je fondant! Alleen als je een vulling van botercreme hebt gebruikt en de taart dus buiten de koelkast houdbaar is, dan hoef je tussendoor niet te koelen.
Intussen bereid ik mijn verdere versieringen voor, die vervolgens aangebracht kunnen worden. Ik plak ze nooit vast met water maar met tyloselijm of royal icing. Water kan vlekken geven of het fondant laten glimmen. Platte versieringen hoeven niet met tylose gemaakt te worden. Tylose hoef je alleen te gebruiken als je bijv. bloemen maakt of een rechtopstaand figuurtje. Kleinere of massieve figuurtjes kun je ook zonder tylose maken, als je ze maar ruim van tevoren maakt en goed laat drogen. Ik vind dat fondant van Bakels het beste droogt.
Aangebroken pakjes fondant pak je meteen in plastic (boterhamzakjes), die je goed afsluit (lucht eruit en knoop in maken. Vervolgens bewaar ik die aangebroken pakjes in kunststof bewaardozen. NIET in de koelkast of vriezer. Als je goed schoon werkt en het meteen goed inpakt dan is je fondant lang houdbaar.
Als ik ga boetseren dan doe ik de tylose erbij en ga meteen aan de slag. Anders vind ik het veel te hard worden en krijg je het bijna niet meer soepel om te verwerken. Rechtopstaande figuurtjes eventueel versterken met een satéstokje of kaasprikkertje.
Fondant boetseersels kun je het best aan de lucht laten drogen, dan wordt het hard.
Dit is mijn manier van werken, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dus veel succes!