1

Onderwerp: Lussenstrik, fondant, tylose

Heb de zoekfunctie al gebruikt maar krijg tegenstrijdige antwoorden op mijn vragen.

Wil nml een taartje maken met een lussenstrik en heb hiervoor zwarte fondant van Funcakes.

Raden jullie aan hier tylose bij te doen, zo ja hoeveel? De één zegt een halve theelepel is genoeg op 250 gr fondant de ander zegt 1 ruime theelepel.( =3 gr op 250gr)

Wel 24 uur laten rusten of juist niet?

´t leek zo makkelijk een strik maken.... ;)

Re: Lussenstrik, fondant, tylose

het laten rusten is nog uit de tijd dat mensen traganthgom gebruikten. Tylose werkt meteen en kan je dus meteen gebruiken.
Een hlave of hele theelepel maakt niet veel uit, het ligt aan de luchtvochtigheid van jouw huis, de warmte van je handen, de soort fondant etc. Erdoor kneden totdat je voelt dat het stugger wordt, even 1 lusje proberen goed op zijn zijkant te zetten, als die stevig blijft staan en niet inzakt, is het voldoende tylose.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

ik heb twee weken geleden mijn eerste strik gemaakt en het viel me erg mee om te doen. Gewoon proberen! ik heb ook tyloze erdoor gedaan en heb ze om ze allemaal het zelfde te krijgen aan een stok gehangen om te drogen. Werkt perfect!
Succes Karinc

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

4

Oke, dus het is gewoon een kwestie van een beetje aanvoelen...
Heb ook gelezen dat de fondant van Funcakes problemen gaf, hard niet goed uit...
Iemand daar ervaring mee?

Bedankt zover voor de adviezen dames  :D

5

Ja ik heb het idee dat de funcakes fondant erg zacht blijft...maar misschien met Tylose erdoor heen dat het wel werkt!
Succes!

6

Ik gebruik zelf gemaste van satin ice met fondant gemengd, werkt voor mij goed. Kwestie van proberen!

7

RijWM schreef:

Ik gebruik zelf gemaste van satin ice met fondant gemengd, werkt voor mij goed. Kwestie van proberen!

Dat ga ik inderdaad de volgende keer proberen. Het probleem is dat ik, woon in spanje, niet makkelijk aan dit soort ingredienten kan komen, alles moet on-line besteld worden en dan gaat er een week overheen voordat ik alles in huis heb.
Heb nu geen tijd meer om ander fondant te bestellen...hoop echt dat het lukken gaat met deze gekleurde van FC

8

Gemaste moet trouwens gumpaste zijn ;)

9

RijWM schreef:

Gemaste moet trouwens gumpaste zijn ;)

Had ik begrepen hoor  :D

10

Ik heb geen problemen gehad hoor met de Funcakes fondant, die droogde bij mij prima op.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

11

MamavanThom schreef:

Ik heb geen problemen gehad hoor met de Funcakes fondant, die droogde bij mij prima op.

O gelukkig! Gebruikte je tylose?

Lees net dat er inderdaad problemen waren met de fondant van FC maar dat de samestelling van de fondant inmiddels aangepast is zodat het beter droogt.