1

Onderwerp: Vervanger voor gelatine

Hey,

Ik ben nieuw op dit forum...en heb gemerkt dat de meeste recepten voor vullingen gelatine in zit...Nou heb ik dat liever niet en vroeg me af of er een vervanger is en hoe je die dient te gebruiken...

SVP wel in makkelijke taal  :o want ben nog niet zo bekend met al die taart- termen  :P

2

Re: Vervanger voor gelatine

Ik heb wel eens voor vrienden van ons die geen gelatine mogen agar agar bij de toko gekocht! Zij mochten dit blijkbaar wel :-)

3

Druifke schreef:

Ik heb wel eens voor vrienden van ons die geen gelatine mogen agar agar bij de toko gekocht! Zij mochten dit blijkbaar wel :-)

daar heb ik ook van gehoord, maar hoe gebruik je dat? DOe je die als laatste bij je vulling,  :think: ?

4

Agar agar is op plantaardige basis (veganisten moeten de E nummers wel checken) en iets meer kunstmatig.
Agar heeft wel andere eigenschappen dan gelatine lees je goed in.
Je krijgt een jelly met
o.a.
Sterkere bindingskracht, ongeveer 1 gram op 100 ml.
Agar agar smelt pas op een heel hogere temperatuur.
Houd de binding minder lang vast.

Zover ben ik met inlezen :D Ik lees mee :thumb:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

5

Hey noaa ik ben zelf moslim en ik gebruik voor een mousse of bavorois ...slagroom met kloppudding en iedereen vind het heerlijk .je hebt ze in verschillende smaken..ik hoop dat je hier wat aan hebt en wat betreft agar agar het bind pas als het een bepaalde temperatuur heeft dus je moet het echt koken en wat ik ook gehoord heb is dat agar agar ook wat vloeibaar word na een tijdje ..

6

Agar agar wordt toch gewonnen uit zeewier? Wist niet dat het kunstmatig is. Het is wel een e-nummer, maar slechts een klein deel van de e-nummers zijn kunstmatig (vandaar dat e-nummervrij eten ook onzin is, zelfs citroenzuur, melkzuur en bietensap hebben een eigen e-nummer!)

Als het goed is smelt agar agar pas bij 90 graden C, da's ook het verschil met gelatine die in je mond smelt. Agar agar doet dat niet.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

7

Suikertje schreef:

Hey noaa ik ben zelf moslim en ik gebruik voor een mousse of bavorois ...slagroom met kloppudding en iedereen vind het heerlijk .je hebt ze in verschillende smaken..ik hoop dat je hier wat aan hebt en wat betreft agar agar het bind pas als het een bepaalde temperatuur heeft dus je moet het echt koken en wat ik ook gehoord heb is dat agar agar ook wat vloeibaar word na een tijdje ..

dus als ik het goed begrijp, die je tijdens het kloppen van de slagroom, kloppudding erbij?
Sorry, ben nog niet zo nieuw met ttaarten maken  :o

8

Noaa dat klopt maar niet teveel in 1keer anders word het te stevig bv op 500ml slagroom half pakje en bij de aardbeien smaak voeg ik wat aarbeienjam toe dan smaakt ie echt heerlijk iedereen hier is er dol op...succes ermee.

9

In jam zit toch ook gelantine?

Veel taart plezier

Nee, daar zit geleisuiker in. Geleisuiker is suiker met pectine.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

misschien een gek idee, maar zou geleisuiker niet in de plaats van gelatine gebruikt kunnen worden?

Nog nooit geprobeerd hoor...komt na het lezen van dit topic in me op!

taarten maken...echt heerlijk om te doen!!
http://www.facebook.com/mijntaartjes?ref=hl

12

karinmamavan3 schreef:

misschien een gek idee, maar zou geleisuiker niet in de plaats van gelatine gebruikt kunnen worden?

Nog nooit geprobeerd hoor...komt na het lezen van dit topic in me op!

hmm niet bij me opgekomen...
a.s zondag wil ik aardbeienmousse maken voor mn taart, misschien dat ik een klein beetje met geleisuiker probeer en in de koelkast laat opstijven, en dan kijken welke t beste eruit komt.

Iemand nog een goeie tip voor een aardbeienmousse? k gebruik die van hier, die bij de recepten staat...

ik heb dat recept al vaker gemaakt, smaakt heerlijk! Wellicht proberen om de hoeveelheid suiker te vervangen door geleisuiker als je geen gelatine gebruikt en verder het recept aanhouden...

Succes en laat je even weten of t is gelukt?

taarten maken...echt heerlijk om te doen!!
http://www.facebook.com/mijntaartjes?ref=hl