1

Onderwerp: Mona toetje als vulling?

Ik lees al een tijdje mee op fot forum en ben zelf pas  begonnen met bakken. Ik gebruik altijd bc als vulling, maar nu wilde ik gaag voor mijn sinterklaas taart mona toetje taai-taai gebruiken. (had gelezen dat het erg lekker was in combi met gamache)

Maar nu de vraag: moet ik een dijkje maken met bc om de mona vulling heen, of moet ik het mona toetje mengen met bc, of geen van beide? Ik ben een beetje bang dat mijn taartvulling uitloopt als ik een mona toetje, bavarois e.d gebruik als vulling.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

2

Re: Mona toetje als vulling?

Ik spuit altijd een dijkje als ik mousse/bavarois gebruik. Niet te dik,anders krijg je zo'n grote hap botercreme, liever twee dunne lagjes botercreme bovenop elkaar als je dijkje niet hoog genoeg is. Dan het mona toetje er inscheppen. Zo weinig mogelijk roeren, anders roer je de lucht/stevigheid eruit.

3

anja66 schreef:

Ik spuit altijd een dijkje als ik mousse/bavarois gebruik. Niet te dik,anders krijg je zo'n grote hap botercreme, liever twee dunne lagjes botercreme bovenop elkaar als je dijkje niet hoog genoeg is. Dan het mona toetje er inscheppen. Zo weinig mogelijk roeren, anders roer je de lucht/stevigheid eruit.

Maak je de bc dan in dezelfde smaak als de rest van de vulling?
En kan ik ook een dijkje maken met ganache? Ik wil namelijk proberen af te smeren met ganache omdat ik denk/hoop dat ik dan strakker kan bekleden en mooie scherpe randen kan krijgen. Dat lukt me tot nu toe niet met bc.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

4

Ik maak het botercremedijkje in dezelfde of bijpassende smaak. Bijv. bij aardbeienbavarois kun je aardbeiensmaak botercreme, maar ook bijv. bosvruchten wil prima. Ligt ook een beetje aan wat je voorhanden hebt. Als je een kant en klare vulling(zoals mona toetje) gebruikt heb je misschien niet dezelfde smaak voor je botercreme voorhanden. Dan gebruik ik dus een bijpassende smaak. Bij taaitaai zou ik denk ik voor iets van speculaaskruiden in de botercreme doen. Of ganache ook wil kan ik je niet zeggen. Ik denk het wel, als het geschikt is om af te smeren moet het volgens mij ook geschikt zijn voor een dijkje.

5

Ik maak altijd een dijkje van botercreme.
Als je mona toetje taai-taai gebruikt kun je misschien kaneel door de bc doen.

Ik zet overigens het mona bakje op zijn kop in een boterhamzakje. Puntje knippen en je heb een spuitzakje. Zo duw je niet alle lucht uit de vulling, maar heb je wel overal netjes vulling.

Overigens als je wil afsmeren met ganache kun je hiermee ook een dijkje maken. Dan hoef je niet nog een extra iets te maken.