Onderwerp: Mijn cupcakes bollen niet?

Hoi,

Ik heb een vraagje ...
Heb het nu al een paar keer geprobeerd maar mijn cupcakes worden niet bol in de oven.
Ik heb de cups 3/4e gevuld en heb de oven voorverwarmt op 175 graden. Toen de cupcakes erin gingen, heb ik de temperatuur teruggedraaid naar 160 graden. Dit heb ik ergens gelezen maar het mag niet baten.
Ook heb ik de truc gelezen over melk weglaten maar ik gebruik de funcakesmix voor cupcakes waar geen melk aan toegevoegd hoeft te worden dus ook dit kan ik niet proberen.

Heeft iemand voor mij de gouden tip?

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

Re: Mijn cupcakes bollen niet?

Gebruik je een heteluchtoven?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

heb ffies voor je gekeken, en ik gebruik ook van funcakes, maar nog nooit last van gehad.
Ik doe hem wel meteen op 160 graden en laat dat de hele tijd zo warm staan, totdat de cc's eruit gaan. ongeveel 18 a 20 min. erin, en dan afkoelen en moet het goed zijn.

Hoelang mix je?

4

Mix je misschien te lang? Wat er in de gebruiksaanwijzing staat is eigenlijk al te lang. Stoppen met mixen wanneer alles door elkaar zit, dat is meestal na 2 minuten al.
Ik vul ze met 45 gram en dan bak ik ze 18 minuten op 170 graden hete lucht.

Ik gebruik inderdaad een heteluchtoven. En ik denk dat ik veel te lang mix.... Wel 10 minuten ofzo! Normaal gesproken nooit problemen met mn cupcakes en ze zijn heerlijk en super luchtig.
Ik zal dat eens proberen, mixen tot alles gemengd is en dan bakken!  :thumb:

Iemand anders nog tips?

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

6

Hoe bepaal je dat je ze tot 3/4 vult? Bovenkant is breder dan onder. Ik vul elk vormpje met een bepaald gewicht (mix van Custers is dat 38 gram) en dan worden ze precies zoals ik ze wil hebben.

Het lukt nog steeds niet...
Ik voel me nu echt een mislukte bakster :(

Ik heb de tip gebruikt om minder lang te mixen en dan nog.... Platte cupcakes.
De cake zakt maar de zijkanten, va,t over het cupjein plaats van dat deze naar boven rijst...

Wie kan me nu nog helpen? :(

8

Wweg je eieren eens voro je het in de mix doet.
Als ik te veel ei of te grote eieren in mijn mix doe waardoor het beslag een beetje (te) dun wordt krijg ik ook paddestoelen ipv bolle cupcakes.
Ik weeg nu netjes 250 GR af en nu is het paddesteoelentijdperk ook voorbij.

9

Nou.....zover ik weet is een échte cc niet écht bol, maar meer aan de platte kant. Anders spreekt men van muffins. En wat bedoel jij met "bol"?  :think:

10

Het klinkt alsof de temp van je oven te laag staat.. ik zet bij cc nooit de temp terug naar 160 graden.. maar laat hem op 175 staan.

Daar komt bij dat je zonder externe thermometer ook niet zeker kan weten of jouw oven op 160 graden wel daadwerkelijk 160 graden is.. Het kan zijn dat het in het echt maar 150 is..
Laat de temperatuur eens op 175 staan en bak ze dan zo'n 19 minuten..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Pandora schreef:

Nou.....zover ik weet is een échte cc niet écht bol, maar meer aan de platte kant. Anders spreekt men van muffins. En wat bedoel jij met "bol"?  :think:

een CC die uit de oven komt staat wel degelijk bol, een muffin is een heel ander deeg, en wordt niet bepaald door de vorm, maar het soort deeg wat je gebruikt.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Ik weeg mijn eieren van te voren altijd af.. Ik neem net zoveel ei als boter, 250 gram op 500 gram funcakes mix voor cupcakes.

Met bolle cupcakes bedoel ik cupcakes waar ik koekiemonstertjes mee kan maken.

13

Bommeltje schreef:
Pandora schreef:

een CC die uit de oven komt staat wel degelijk bol, een muffin is een heel ander deeg, en wordt niet bepaald door de vorm, maar het soort deeg wat je gebruikt.

Ooooo dat wist ik niet Bommeltje. Maar wat ik wel weet is dat een cc niet zo bol moet staan als een muffing, maar is platter. Toch?? :think:

14

Dat hangt er maar net van af hoe je hem gaat decoreren  :D

Hij 'moet' dus niet bol staan.. maar staat dat meestal wel  :Y

Wat aan de bovenkant wel een verschil is tussen CC en muffins, is dat een muffin vaak 'opengebroken' is als een vulkaan.. Muffins zijn ook luchtiger dan een CC..