1

Onderwerp: Panetonne (recept nodig)

Beste mensen,

Misschien weten enkele mensen van dit forum wel een recept voor panetonne, een Italiaanse cake dat vaak met kerst gegeten wordt. Ik had er eentje geproefd van de Sligro en deze was erg zalig.

http://www.myitalianshopping.com/aws/balocco/panettone_maxi.jpg

Nu probeerde ik dit na te maken met het volgende recept:
http://www.tasty-italian-cooking.com/pa … ecipe.html
maar toen ik het proefde was de cake niet zo luchtig als dat ik geproefd had als die van de sligro.

graag eventueel of iemand een beter idee heeft of wat meer tips.

2

Re: Panetonne (recept nodig)

Ik moet nog ergens wel een recept hebben en ook een Panettone bakvorm maar weet je dat je deze elk jaar (vaak in mooie geschenkverpakking) bij de Xenos kunt kopen?

3

Ik lees even mee of er een recept komt.

Die van de Xenos, die zie ik inderdaad elk jaar staan, maar volgens mij zijn die dingen gortdroog.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

4

Ik heb Panettone bakmix bij de Bakzolder gekocht, hier zelf nog gewelde rozijnen aan toegevoegd en in een tulband vorm gebakken, heerlijk luchtig.

Christine.

5

@Mamski, de Panettoni die ze bij de Xenos verkopen zijn dezelfde als die ze in Italie verkopen (natuurlijk heb je ook een verschil in merken zoals hier ook in de supermarkt), vaak zit er een vulling van rozijnen, gekonfijte sinaasappelschilletjes of room. Ik vind het altijd een kruising tussen cake en brood.

@Dalderius, Het recept wat ik hier bij de hand heb is voor Pandoro, ook een kerstcake maar gebakken in een hoge tulband vorm (met een soort inkepingen). De Pandoro en Panettone wordt gemaakt van een gistdeeg, 00 bloem, gist en heel veel eieren, het moet uren lang "gisten"/ verdubbelen in omvang.

Voordat ik op zoek ga naar een recept en het vertalen daarvan kun je misschien even googelen. De recepten die naar het Nederlands vertaald zijn hanteren deze uren lang gisttijd volgens mij niet nl.

6 Laatst bewerkt door Dalderius (02-12-2012 22:31)

Nou ik had dat recept en daarin moet je het 2 keer laten rijzen (1 keer een uur (op ene warme plek) en de 2de keer in het bakblik.

Maar de cake was niet echt lekker (te gisterig denk ik)

maar ik zou dus meer eieren moeten toevoegen om het luchtiger te moeten maken

ik zal is kijken of pandoro wat beter is qua cake smaak.

7

Rare foto, is pannetone geen menging tussen cake+brood met heel veel vruchtjes erin?

Zo heb ik het vaker gehad

2x rijzen heeft niets te maken met een gisterige smaak ( hooguit teveel gist toegevoegd).
Glutenhoudend deeg heeft de capaciteit om 2x  te rijzen  doordat je de gluten activeert.

Geduld dames, wss klopt mijn geheugen en is het een menging van cake/brood. En brood met gist moet een uur rijzen :)
Zal eens zoeken naar een recept

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

8

http://koken.blog.nl/koken-doe-je-zo/re … -kerstcake

PANETTONE
Voor een taart van 20 cm doorsnede

Ingredienten:
* 4 el halfvolle melk
* 1 el gedroogde of 30 gr verse gist
* 400 gr bloem + extra om te bestuiven
* 100 gr kristalsuiker
* 250 gr (zachte) boter + extra voor het invetten
* 2 grote eieren
* 7 eidooiers
* 2 vanillestokjes
* geraspte schil van 1 citroen
* geraspte schil van 1 sinaasappel
* 1 tl zout
* 80 gr rozijnen
* 25 ml rum
* 70 gr gekonfijte sinaasappelschil
* 60 gr gekonfijte citroenschil
* 80 gr sultana’s
* 20 gr amandelschaafsel

Bereidingswijze:
Wel de rozijnen in de rum.
Verwarm de melk en roer de gist erdoor met 1 el bloem en 1 tl suiker. Meng goed en laat op een warme plaats in ca een kwartier schuimig worden.
Klop de zachte boter en de rest van de suiker met een mixer licht en luchtig.
Klop er 1 voor 1 de eieren door en dan 1 voor 1 de eidooiers. Blijf goed kloppen.
Splijt de vanillestokjes en schraap het merg eruit.
Meng het vanillemerg met de geraspte citroen- en sinaasappelschil door het boter-eimengsel.
Zeef boven een andere kom de bloem met het zout en meng het gistmengsel hierdoor.
Meng ook het eimengsel erdoor en klop alles tot een zacht deeg. Doe de deeghaken in de mixer en meng hiermee het deeg op de laagste stand 5-10 minuten.
Leg het deeg in een grote ingevette kom, dek af met een theedoek, en laat het op een warme plaats rijzen tot het verdubbeld is in volume (duurt ca. 1 uur).
Laat de rozijnen uitlekken en snijd de gekonfijte citrusschillen in kleine stukjes.
Vet de bakvorm in en bekleed ‘m met bakpapier.
Kneed het deeg opnieuw met de mixer op de middelste stand 10 minuten. Zet de mixer laag en voeg de citrusschillen, rozijnen en sultana’s erdoor. Meng alles kort door.
Doe het deeg in de bakvorm, strooi de amandelschaafsel erover en laat het weer rijzen en in volume verdubbelen (2 uur).
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Bak de taart 15 minuten.
Draai dan de temperatuur omlaag naar 175 graden en bak de taart nog 45 minuten tot hij stevig aanvoelt en goudbruin ziet (dek eventueel af met alufolie als ie te snel bruin wordt).
Laat de taart in de vorm op een rooster afkoelen.
Haal de taart uit de vorm, maar laat het papier er omheen zitten tot je de taart aansnijdt.

Je kunt de panettone luchtdicht (in alufolie of koekblik) ca 4 weken bewaren.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij