1

Onderwerp: Ohoh, ik weet het ff niet meer!

Ik geloof dat ff ik het niet meer snap  :o

Ik lees net over de botercreme mix van funcake, dat je die wel als vulling kan gebruiken, maar niet om af te smeren  :/ .
Nou heb ik al een aantal taarten gemaakt en ik heb ze gevuld met die BC, maar ook afgesmeerd en ik heb geen klachten gekregen, maar vraag me af of ik het nu wel goed doe....

Groetjes Lorraine

2

Re: Ohoh, ik weet het ff niet meer!

Omdat de mix van funcakes aangemaakt wordt met water is er kans dat je marsepein/fondant gaat smelten. Gelukkig bij jou dus nog niet het geval geweest!
Overigens zijn de meningen over het afsmeren met botercreme van een mix hier op het forum verdeeld, de één gebruikt het wel en heeft er al honderden taarten mee gemaakt en is nog nooit misgegaan, en bij de ander is de fondant/marsepein wel gaan smelten.
Ik gebruik voor afsmeren de botercreme 1:1 (met een smaakje erdoor) of ganache.

3

Dank je wel voor je reactie...

Nou loop ik mij rot te zoeken naar botercreme 1:1, maar kan het ff niet vinden  :o hoe ik dat moet maken.. (zit op mijn werk  :o en de zoekfunctie werkt niet erg mee hier op mijn werk hahahahaha...misschien is het afgeschermd ofzo)

Ik zit net ook te lezen dat je melk inplaats van water kan gebruiken?????
Zou dat misschien ook helpen?

Groetjes Lorraine

4

Ik gebruik nu al 5 jaar botercrème van de mix om af te smeren en heb nog nooit gesmolten taart gehad. Alleen bij bloedje heet weer gebruik ik 1:1 met afsmeren omdat dat steviger wordt.
1:1 is 1 deel (bakkers)poedersuiker en 1 deel roomboter. Dit mix je ook minimaal 10 minuten.

Bij de zoekfunctie moet je wel een rubriek aanvinken, anders vindt ie niks. Al denk ik dat je zoveel resultaten zal vinden dat ie je zoekopdracht insane vindt.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Hoi Yvette,

bedankt voor je reactie..

Oh, 1:1 is dus eigenlijk (bakkers)poedersuiker en roomboter?
Dat wist ik niet joh, maar hoeveel (bakkers)poedersuiker en roomboter gebruik je dan, in een pakje roomboter zit (meestal) 250 gr.....is dat dan voldoende en doe je dan dezelfde hoeveelheid poedersuiker?

Ik heb bij de zoekfunctie bakken en vullen aangevinkt, maar ik denk dat het komt dat ik op mijn werk zit hoor  ;)

Groetjes Lorraine

6

Ik smeer de taarten ook altijd af met de mix van funcakes, en ook nog nooit ergens last van gehad. Werkt prima voor mij.

Groetjes Natasja

7

Of je genoeg hebt ligt aan de grootte van de taart natuurlijk. Maar je kan het goed en lang bewaren in de koelkast, wel even kort doormixen voor gebruik.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Bedankt!  ;)

Groetjes Lorraine

9

Lorraine anders probeer je het een x uit die 1:1 botercreme!

Toen ik pas begon met taarten maken gebruikte ik altijd de functie mix, nooit last van smeltende taarten gehad maar toen ben ik gewoon eens de 1:1 gaat uitproberen en ik vind dat je taarten er super strak mee worden, ook mijn vriendin is het toen gaan uit proberen en die zei ook meteen dat je er veel strakker mee kan afsmeren en dus ook strakker je marsepein eroverheen kunt doen!

Liefs Ivy

10

Ik heb afgelopen week 2x afgesmeerd met de mix, maar ga toch echt weer over naar de 1:1. Vind het veel fijner met afsmeren en ik krijg mijn taarten er veel strakker mee.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

11

MamavanThom schreef:

Ik heb afgelopen week 2x afgesmeerd met de mix, maar ga toch echt weer over naar de 1:1. Vind het veel fijner met afsmeren en ik krijg mijn taarten er veel strakker mee.

Dat vind ik nou ook. Ik kan me niet voorstellen dat ik met bc van mix strakke taarten krijg.
(ook een mama van Thom trouwens  ;) )

12

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties ;)

Ik ga het gelijk de volgende X proberen, ben wel heel benieuwd!

Thanxxxxxxx

Groetjes Lorraine