1

Onderwerp: vulling viervierde cake/pound cake/opa's cake

Hai,

het lijkt met leuk om opa's cake te vullen.

Nu schreef Suuz (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=128252) dat een pound cake vrij zwaar van zichzelf is en een vulling hierbij moet wel echt goed in balans zijn met de cake.
Wat houdt dat in, goed in balans zijn?
Dat je niet ook nog een machtige vulling moet kiezen?
Dat je maar een dunne laag vulling moet gebruiken?
Wat is een lekkere vulling voor opa's cake?
Of is een pound cake gewoon ongevuld het lekkerst?

Re: vulling viervierde cake/pound cake/opa's cake

Kijk maar even op mijn site bij de smaken :)

En als je zoveel vragen over mijn cake hebt, mag je me ook rustig even een mailtje sturen hoor.
Maar hier is misschien wel handiger voor het geval anderen er ook mee zitten :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Ik zet hieronder even het mailtje met al je vragen, misschien heeft een ander er ook nog wat aan :)

Hai hai,

naar aanleiding van jou berichtje op mijn vraag op 't forum over vulling voor opa's taart, brand ik maar los :

Jij verwarmt je oven ook altijd voor? Ja, dat is eigenlijk altijd van belang tenzij er specifiek in het recept staat aangegeven dat je iets anders moet doen.

Waarom beter 2 lage taarten dan 1 hogere?
Wordt het dan gelijkmatiger gaar ofzo??
Met andere woorden: wat is het voordeel van 2 lagere taarten bakken ten opzichte van het bakken van 1 hogere taart?
Het voordeel hiervan is dat je cake minder lang in de oven hoeft omdat twee halve sneller gaar zijn dan één hele. En hoe langer je cake in de oven staat, hoe harder de buitenrand wordt en hoe meer je cake kan uitdrogen.
Uiteindelijk ga je hem toch vullen, dus het scheelt ook nog eens een keer extra snijden :)

Als jj het in delen bakt (dus meerdere bakvormen gebruikt), bak je ze dan tegelijkertijd? Dus zet jij beide vormen in de oven? Ja, maar ik heb een grote oven. Je kunt je beslag ook even in de koelkast bewaren (dan wordt de boter natuurlijk wel hard) tot je oven weer vrij is voor de volgende lading. Als ik thuis bak zet ik mijn rekje van de combimagnetron op de onderste vorm, en daarbovenop gaat de kleinere vorm. Daarna voor de tweede lichting gebruik ik dezelfde constructie. Op die manier komt er ook nog genoeg warme lucht bij de onderste cake.
Ik heb nog nooit 2 taarten tegelijk gebakken, moet je dan ook de baktijd verlengen? Of de taarten af en toe van plaats wisselen? Nee de baktijd zal hetzelfde blijven. De tijd verlengen geldt alleen bij gebruik van de magnetron. En of de taarten van plaats verwisseld moeten worden hangt af van hoe goed jouw oven de lucht circuleert. Als je merkt dat de één sneller gaat dan de ander is het wel slim om te wisselen als dat gaat.

Ik heb een hekel aan omrekenen.
Heb je toevallig een overzicht van andere maten bakvormen en de benodigde hoeveelheid ingrediënten? En zo ja, zou ik die dan mogen hebben? Nee ik maak altijd een veelvoud van het basisrecept en ik ga altijd uit van 1, 2, 3 etc pakjes boter en daar pas ik de rest van de ingrediënten aan aan. Als ik wat beslag overhoud, maak ik daar gewoon een reserve laag van, of een cake die de vriezer in gaat. Altijd fijn om iets reserve te hebben liggen :)

Hoe bewaar jij de taart wanneer er een laag fondant overheen zit?
Ik heb geen taartstolp. Wel zo'n ronde plastic taartdoos of een kartonnen doos. De fondant sluit de taart volledig van de lucht af, dus er hoeft niks overheen. Hooguit zou je een taartdoos kunnen gebruiken, als het maar niet luchtdicht verpakt zit.

In het recept staat: Als laatste de bloem en zout erbij zeven en mengen tot het een mooi homogeen beslag is geworden.
Doe jij dit met de standmixer (zoja, hoe lang ongeveer en welke stand).
Of moet je het met de hand spatelen, zodat het luchtig blijft?
Ik heb geen handmixer, dus ik gooi het gewoon in de beslagkom van mijn Kenwood. Dan zet ik de machine nog even een paar tellen op de middelste stand tot het gewoon goed gemengd is.

Hoor je luchtbellen te zien tijdens het bakken? Ja dat komt wel eens voor, en na het bakken zullen er aan de bovenkant ook wat belletjes te zien zijn.

De vulling moet goed in balans zijn met de cake.
Wat houdt dat in, goed in balans zijn? Dat houdt in dat er variätie in structuur en smaak in zit. Een hele zoete cake, met zoete vulling en zoete bekleding is niet lekker. Lekkerder is dan om bij een wat zoetere vulling een citroencake te gebruiken, of bij een zoete cake een wat frissere vulling te kiezen.
Dat je niet ook nog een machtige vulling moet kiezen? Dat hangt ervan af wat de mensen willen.
Dat je maar een dunne laag vulling moet gebruiken? Dat hangt van de vulling af, maar bij een redelijk zware cake is een dikke laag vulling sowieso geen goed idee omdat de dijkjes dan eerder zullen gaan uitpuilen. Zelf vind ik het sowieso lekkerder als je dunne laagjes cake en dunne laagjes vulling hebt. Dan smaakt ieder hapje hetzelfde in plaats van een hapje vulling en dan een hapje cake.
Of bedoel je dat als je verschillende smaken vullingen kiest, dit goed op elkaar afgestemd moet worden dus dat je geen 2 machtige vullingen doet? Dat ook :)
Maar dit alles hangt af van wat de mensen willen, wat jij zelf lekker vindt, wat mogelijk is qua vorm van de taart etc.

Wat is een lekkere vulling voor opa's cake?

Deze vullingen zijn allemaal lekker in Opa's cake? Ja, maar als je bijvoorbeeld voor dulce de leche kiest, zou ik er ook iets van een frisse appelvulling bij kiezen.

Chocoladefudge
Caramel
Dulce de leche
Vers fruit (hier kan een meerprijs voor berekend worden)
Jam
Ganache
Ganache met nougatine, hazelnoten etc.
Dacquoise
Perzik-champagne vulling
Lemon curd, een traditioneel Engels recept
Vanille botercrème
Koekjeskruimels, bijvoorbeeld speculaasjes of bitterkoekjes

Of is een pound cake gewoon ongevuld het lekkerst? Over smaak valt niet te twisten.

Wat een voorbeeld van een vulling die niet bij Opa's cake past? Over smaak valt niet te twisten al vind ik zelf chocolade niet zo lekker bij een gewone cake.

Valt opa's cake onder traditionele Amerikaanse sponge cake? Wat de term sponge cake betekent, hangt af waar je vandaan komt. In Engeland is een victoria sponge bijvoorbeeld meestal gewoon een pound cake. In Amerika is het meestal iets genoise achtigs. Biscuit zoals wij dat in Nederland gebruiken, kennen ze in Amerika en Engeland niet echt. Wel gebruiken ze ongeveer zoiets voor een swiss roll en meer van dat soort gebak, maar niet echt voor gedecoreerde taarten.

Zo, dat was weer een hele waslijst.
Fijn dat ik met mijn vragen bij jou aan mag kloppen!
Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

:thumb: 

Ik had jou nog toestemming willen vragen om het hier te plaatsen.
Maar je bent me voor.

5

Nou super, ik ook weer wat wijzer!  :thumb:
Je recept van opa's cake stond al op mijn lijstje om eens te proberen, maar ga dat nu zeker doen!

Nokkie schreef:

:thumb: 

Ik had jou nog toestemming willen vragen om het hier te plaatsen.
Maar je bent me voor.

Toestemming?? Hahaha :)
Zolang het geen uitgebreide werkbeschrijving van een taart betreft lijkt me dat een beetje overbodig  ;)

7

@Suikertaartjes-Suuz: Mooi zo.
Zo langzamerhand is het een halve workshop  ;)  :o

@MamavanMax: ik ben heel benieuwd wat jij er van vindt. Ga je 'm ook vullen?

@geïnteresseerden in Opa's cake: nog een aanvulling, info komt van Suuz:
Mag ik het recept voor opa’s citroen cake? Ik weet niet hoeveel citroen er door moet.  En of je alleen de rasp of ook het sap gebruikt. Hoeveel vind jij lekker?
1 citroen, waarvan 2 theel. geraspte citroenschil en 1 eetl. citroensap?? Gewoon doen wat jij lekker vindt. Ik denk dat de rasp van één citroentje op 250 gram boter wel genoeg is, maar je kunt er uiteraard ook nog wat sap doorheen doen. Dat ligt echt aan je eigen smaak.
Hoe/wanneer stort jij de taart?
Onmiddellijk nadat ie gaar is taart in bakvorm uit de oven halen en ontvormen? Ja. Zodra hij klaar is haal ik hem uit de oven en ik duw meteen het bultje wat platter. Dan meteen storten op het aanrecht en na 5 minuten draai ik hem om zodat de onderkant die later de bovenkant van de taart wordt, helemaal kaarsrecht afkoelt. Ik pak hem ook lauwwarm in, maar als er echt veel condend op het huishoudfolie komt is hij waarschijnlijk nog te warm. Aluminiumfolie is niet luchtdicht.
Of laat je hem eerst nog even in de vorm? Zoja, hoe lang en waar (in de oven/op het aanrecht bijv.).
Weet je toevallig hoe lang het ongeveer duurt tot ie is afgekoeld tot lauwwarm? (Kan ik voelen, maar vorige keer twijfelde ik, richtlijn is voor beginner altijd handig. Zo kwam er wat condens op de huishoudfolie, en ik wist niet of dit betekende dat ie te weinig was afgekoeld).

In folie inpakken: mag dat zowel huishoudfolie als aluminium folie zijn?

Hoe lang kan je de cake bewaren als er fondant over heen zit (en hem niet in wil vriezen)? Afhankelijk van de vulling en de botercrème 1 à 2 weken.

Hoe lang kan je de cake bewaren als er geen fondant over heen zit (en hem niet in wil vriezen)? Goed ingepakt in huishoudfolie 1 à 2 weken.