51

Re: Harde stukken in biscuit

Ik zou ook niet het beslag zeven  :nooo  .Denk ook dat je dan veel lucht uit het beslag kwijt raakt....

52

Bij mij was het een kwestie van niet gaar en daardoor had het biscuit een dikke klont in het midden, volgende biscuit 10 langer erin gelaten en die was wel goed.

Christine.

53

Blijft ook mijn begin tip:
Roeren met een garde door de droge bestanddelen. (minder zooi dan zeven) voor de optimale menging van de ingrediënten en klontjes te minimaliseren.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

54

wat ik eens zou proberen als ik jou was, is na het mixen niet helemaal de kom uit te schrapen.
dus bijvoorbeeld beslag maken voor een vorm van 25 cm, maar dit in een 20 cm doen.
dan heb je teveel natuurlijk.
maar niet schrapen, alleen het middelste deel van de kom leegmaken zonder de randen te raken.
kijken of je dan nog steeds van die klonten hebt.

volgens mij is dit het! dat er idd restjes niet goed gemixte beslag onderin en aan de randen blijft zitten wat er daarna wordt bijgegooid.

is hier al eens gezegd, vandaar deze 'proef' :)

succes!

55

Lieve taartenbaksters ontzettend bedankt voor al t meedenken en reageren. Ik heb de afgelopen weken ontzettend opgelet met mixen en guess what....ik heb prachtige biscuits!!!! Oh wat een opluchting. Ik schraap de randen nu wel 5x tussendoor...zou je dit dan echt niet hoeven te doen met een kennie of kitchen aid? Hoe dan ook ik ben erg blij dat ik nu weet wat t probleem was. Nogmaals heel veel dank!!!!

Geluk vermenigvuldigt zich, wanneer je haar deelt.

56

:thumb:

57

Gelukkig dat het opgelost is  :) !

58

flummi schreef:

Lieve taartenbaksters ontzettend bedankt voor al t meedenken en reageren. Ik heb de afgelopen weken ontzettend opgelet met mixen en guess what....ik heb prachtige biscuits!!!! Oh wat een opluchting. Ik schraap de randen nu wel 5x tussendoor...zou je dit dan echt niet hoeven te doen met een kennie of kitchen aid? Hoe dan ook ik ben erg blij dat ik nu weet wat t probleem was. Nogmaals heel veel dank!!!!

Fijn dat het opgelost is  :thumb: . Ik heb een Kennie en de ballongarde komt bijna tot de zij- en onderkant tijden het mixen. Met mijn Philips handmixer (+standaard) had ik dit niet. Dit zijn gewone gardes, waar ik dus zelf langs de randen moest mixen, zeg maar

59

Gelukkig, samen is er veel mogelijk :thumb:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

60

@flummi,
heb je het helemaal niet meer gehad???

ik heb namelijk al tijden exact hetzelfde probleem, en alleen maar bij de vormen 25cm rond(heel enkel) en 25x25vierkant (regelmatig).
ene keer is het perfect, andere keer heb ik die donkergele gummiachtige stukken en/of kringen.
terwijl ik altijd alles exact hetzelfde doe...

ik mix met een bosch mum keukenmachine
doe alles op kamertemperatuur
gebruik funcakes biscuitmix
bak in heteluchtoven met oplopende temperatuur
ik gebruik een oventhermometer zodat ik zeker weet dat de oven goed op temperatuur is.
alle kleineren gaan altijd goed, nooit geen problemen mee. gaat puur om de grote vormen!

ligt het dan echt aan het mixen??????
als je tussendoor de zijkanten afschraapt, is dat niet schadelijk voor de luchtigheid van het beslag?omdat je steeds stopt met mixen zeg maar?
en ik zie aan de zijkanten niks wat anders van structuur is dan de rest van het beslag.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

61

je hoeft geen 5 x te schrapen hoor. als je het 1 x na 5 minuten doet en 1 x bij 9 minuten is het goed.

als je niet schraapt zitten er nog stukjes poeder aan de zijkant die niet mee gemixt zijn. die gooi je altijd als laatste in je bakvorm waardoor je die stukjes krijgt naar mijn idee.

62

rorico schreef:

@flummi,
heb je het helemaal niet meer gehad???

ik heb namelijk al tijden exact hetzelfde probleem, en alleen maar bij de vormen 25cm rond(heel enkel) en 25x25vierkant (regelmatig).
ene keer is het perfect, andere keer heb ik die donkergele gummiachtige stukken en/of kringen.
terwijl ik altijd alles exact hetzelfde doe...

ik mix met een bosch mum keukenmachine
doe alles op kamertemperatuur
gebruik funcakes biscuitmix
bak in heteluchtoven met oplopende temperatuur
ik gebruik een oventhermometer zodat ik zeker weet dat de oven goed op temperatuur is.
alle kleineren gaan altijd goed, nooit geen problemen mee. gaat puur om de grote vormen!

ligt het dan echt aan het mixen??????
.

Als ik goed heb zit er op de bosch mum een spatdeksel. Dat kan het probleem zijn bij grotere hoeveelheden en kan verklaren waarom je bij 25 cm vierkant meer problemen hebt dan bij 25 cm rond want in vierkant gaat meer deeg.
Door zo'n spatdeksel wordt de luchtverplaatsing beperkt en kan je beslag minder luchtig worden met de problemen die je beschrijft als gevolg. Ik weet niet of het mogelijk is om zonder dat spatdeksel te mixen?

63

Hier precies hetzelfde probleem, heb ook al verschillende verpakkingen vergoed gekregen van funcakes. Zelfs als ik meerdere taarten tegelijk bak in mijn oven, en dus ook tegelijk mix (in de Kenny), heb ik verschillende resultaten! De ene keer kringen, met harde stukjes, dan weer een heleboel harde stukjes verspreid, en dan weer een perfect kapsel.
Heel raar, maar heb nu mix bij Zeelandia besteld. Ga die van de week proberen, en ben heel benieuwd naar het resultaat!

Heb nu al zoveel kapsels weg kunnen gooien, terwijl ik al zeker 5 jaar met dezelfde mix bak, en dezelfde kenny, en dezelfde oven :s
Wordt er echt sacho van, dus hoop eigenlijk dat het aan de mix van Funcakes ligt...

Hou jullie op de hoogte!

Doe waar je van houdt, en je zult houden van wat je doet!
Groetjes, Ienke

64

Toevallig at ik afgelopen weekend een fondantcake van iemand anders, gemaakt met een mix. Weet niet welk merk, maar kans is groot dat het funcakes was, maar kan ook iets anders zijn geweest. (had iemand gemaakt op een kinderpartijtje). Was in ieder geval duidelijk proefbaar dat het een mix was voor cake. En wat zie ik erin.. kleine harde stukken die niet goed gemixt lijken te zijn. Deze waren relatief klein (doperwtjegroot) en waren gelijkmatig verdeeld. Zou het zelf niet durven serveren op een workshop, maar dat is een ander verhaal.
Het leek mij dat het niet goed gemixt is geweest, maar dan in samenhang met een klontering in de mix zelf. Ik denk als er vantevoren goed gezeefd was  (dubbel zeven) én geroerd (dus dat alle ingrediënten echt goed verdeeld waren) en daarna goed gemixt + wanden geschraapt het goed gekomen was. Maar misschien niet wat mensen verwachten van een kant-en klaarmix.

65

Ja dat is slordig, maar aangezien je zo'n taart niet opensnijd na t bakken kom je er pas te laat achter...
En ik zeef mn mix niet hoor das echt niet nodig maar heb nooit klonten, kwestie van goed mixen en kijken

66

Sinds ik goed schraap heb ik t  nooit meer gehad en ik gebruik alleen nog funcakes. Ik zeefde in t begin, maar dit doe ik nu niet meer. Ik heb alle kapsels meteen na t bakken gesneden om te controleren voor ze de iezer in gingen, maar dat doe ik nu ook niet meer, want ik durf er weer op te vertrouwen :-) ik hoop dat de makro een keer de patissier in de aanbieding heeft zodat ik nog mooiere kapsels krijg :-)

67

bij mij is de oplossing de heating core....!!!!!

heb namelijk alles geprobeerd wat hier ook als tips werd gegeven, ook de laatste tip van spatdeksel, en na vele taarten helemaal flauw ervan en als laatste hoop toch de heating core besteld....

en heb nu 3 gebakken met de heating core, en ze zijn ronduit perfect!!45minuten op 150 graden (hetelucht)
ligt het dus toch aan het garingsproces... lekker luchting, hoog en niet droog en perfect gaar.

op de webshops staat allemaal geschikt vanaf 30 cm, maar op de verpakking staat geschikt vanaf 10 inch, dit is dus 25cm.

ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn ervaring.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

68

Ik heb een vraagje, net een nieuwe mixer (bosch mum) en opeens een dikke vieze vette cirkel in het midden van mn biscuit. Denk dus aan efficienter mixen: hoe lang mixen jullie met een keukenmachine? Hoe vaak schrapen jullie tijdens het mixen? Alvast bedankt!!!

Sweet as sugar and everything nice

69

ik heb een kenwood en mix 9 minuten hoog en 1 minuut laag, zonder te schrapen met de K-klopper.
Kan ook met de garde, maar daarmee merk ik dat er meer aan de zijkanten blijven zitten.

70

Heb inmiddels de KMX 45 en maak prachtige biscuits tot vandaag...in de silverwood (wondermold vorm voor barbie) vandaag 5 biscuits gebakken en allemaal met harde ringen/stukjes. Omdat dit een hoge vorm is denk ik nu ook aan het garingsproces...met hetelucht ging het al beter dan conventioneel, maar nu is de bovenkant helemaal droog wanneer ik m wat langer doe....pfff ik kan wel weer huilen...moedeloos word ik ervan..Ik houd zo van taartenbakken, met name als het goed gaat, haha. Nu moet ik toch nog wel schrapen met deze mooie mixer want anders blijf ik eigeel zien onderin de kom :-(

mmmmm...geloof niet dat de heating core erin past...met mijn bloemnagel lukt het ook niet....zo raar want ik heb al meerdere barbierokken gebakken die wel goed gingen...efin...niet alles kan altijs meezitten :o

71

pff mocht iemand het nog lezen...er zat een fout in de mix en ik heb netjes alles terug gekregen...wat een opluchting dat het niet aan mij lag....

72

Fijn dat je het nu eindelijk weet waar het door kwam.
Veel bakplezier met je nieuwe mix.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

73

:) dank je wel! Ik heb er weer zin in!