1

Onderwerp: koekkruiden verwerken in biscuit

Hoi allemaal,

ik wil voor sinterklaasavond een pietenhoofd-taart maken met de blanda schalen van ikea. Nu las ik op t forum een tip om koekkruiden aan je biscuit toe te voegen voor een extra sint=smaakje.

Ik vroeg mij af: kan ik die kruiden gewoon toevoegen aan mijn biscuitmix of moet ik dan wat weglaten? (ik gebruik de mix van funcakes). Hoeveel koekkruiden moet ik toevoegen aan een blanda van 20cm?

alvast bedankt voor de reacties!

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

2

Re: koekkruiden verwerken in biscuit

Ik heb afgelopen week nog getest met extra koekkruiden in een recept.
Ik vind de verhoudingen dan niet meer goed, het word te droog.
Voor mij is het makkelijker want ik kan gewoon wat meel minder erin doen.

Bij gebruik van mix, een ei erbij?
Wie gebruikt mix?

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

3

Kan prima. Gewoon een theelepel kruiden toevoegen aan het beslag. Ruikt en smaakt heerlijk.

Groet, Jolanda

Bedankt Jolanda! Ik ga t proberen..

@Ireen: wordt t misschien minder droog bij de mix omdat die van zichzelf al wat luchtiger is? Of had jij meer kruiden toegevoegd?

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

Jolly-Joycie schreef:

Bedankt Jolanda! Ik ga t proberen..

@Ireen: wordt t misschien minder droog bij de mix omdat die van zichzelf al wat luchtiger is? Of had jij meer kruiden toegevoegd?

Zit te denken.. Normaal gesproken als je cocoa gebruikt bij tarwebloem kun je de hoeveelheid cocoa in mindering brengen op de bloem. Dus geldt misschien hier ook voor koekkruiden?
Of zou het aan de toegevoegde vetzuren in de mix liggen? (E477) De palmvetzuren? Beetje vet bij dat soort kruiden maakt het ook.. malser..  :think: .. is dat een goed woord ervoor?
Luchtiger is de mix in principe niet, hoor. Ligt natuurlijk wel aan je bereiding.

6

Als ik een smaakjesbiscuit maak dan vervang ik 10% van de mix door bijv kaneel, speculaaskruiden of koekkruiden.

7

Ok, ik vervang idd bij cacao ook 10 % meel door cacao, had dat nu niet gedaan met de koekkruiden.

Bij mix dus, ook 10% gewicht vd mix vervangen door hetzelfde gewicht aan koekruiden.

8

het lijkt mij dat 10% koekkruiden wel veel is?

kruiden zijn natuurlijk wel anders als cacao,

maar ja, heb geen ervaring in biscuit, gooi hoogstens een lepeltje koekkruiden door het appeltaartdeeg.

9

Ik heb toevallig gister een taart gebakken en een klein beetje kaneel door de biscuit gedaan..

Ik heb nog geen idee hoe die smaakt  :P , want ik ga hem vanavond bekleden en morgen word ie aangesneden...

Ik ben wel heel benieuwd hahahahahha... misschien zit er wel teveel doorheen, maar dat merk ik morgen wel, moet wel zeggen dat het heerlijk rook gister in mijn keuken....

Groetjes Lorraine

10

koekkruiden idd 10% , van 250 gram =25 gram is behoorlijk veel. (die brains van mij hebben af en toe pauze :o )

Een paar theelepels zaten er bij toch wel in, de koekkruiden van Verstegen zijn niet zo sterk