1

Onderwerp: Mijn taart rijst niet

Hallo,

Ik heb net mijn eerste taartkapsel gebakken. Maar hij komt niet omhoog. Ik heb heteluchtoven en die stond op 180 graden. Ik heb het recept met bloem, maizena en vanillesuiker gemaakt. Hij stond 45 minuten in de oven. Help wie weet wat ik verkeerd doe?

Groetjes Selina

2

Re: Mijn taart rijst niet

Koop een ticket voor hem  :9

Nee serieus;

als eerst gebruik de zoekfunctie dan vind je nog veeeeel meer vragen mét antwoorden.

En zijn de verhoudingen goed? Maar vooral!! Heb je lang genoeg en goed genoeg gemixt?

3

in ieder geval stond je oven veel te hoog, je kunt het beste onder-en bovenwarmte gebruiken, en dan bakken op gem. 160.

had je ook eieren in je taart? ik mis ze bij het lijstje.
hoeveel beslag, en hoe groot was je taartvorm? 3/4 moet gevuld zijn met beslag als ie de oven in gaat.

en hoe heb je verder gehandeld?
want zo kunnen wij niet zeggen wat je verkeerd deed :)

4

Heb je de eieren met suiker lang genoeg gemixt?
En voorzichtig de bloem erdoorheen gespateld.
Hierbij moet je heel voorzichtig zijn en niet te lang en te hard spatelen, dan haal je de lucht er namelijk weer uit.

180 graden is ook veel te hoog voor heteluchtoven. Deze hoeft niet hoger dan 160 graden, eventueel beginnend op 140 graden en dit na 20 minuten iets hoger zetten.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

5

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

Kijk hier even voor de juiste hoeveelheid ingrediënten voor je bakvorm.
1 ei = 30gr suiker, 25 gr bloem, 5 gram maizena.

Eieren in warm water leggen terwijl je de rest klaarzet.
Min.10 minuten mixen.
Geen hetelucht gebruiken maar gewoon onder en boven warmte.
Ik laat zelf de temperatuur altijd oplopen, voorverwarmen op 140ºC dan temperatuur opdraaien naar 160ºC en vervolgens naar 175ºC.

Heb zelf ook lang getobt om een mooi kapsel te krijgen maar dankzij dit schema en de tips op dit form inmiddels mooie hoge biscuits  :)

6

Beter nog,
eieren, de avond van tevoren  uit de koelkast halen.

Ik gebruik de andere verhoudingen, per ei
50 gram ei= 1 x ei maat M/L
50 gram bloem
50 gram suiker

Boven +onderwarmte (hetelucht is altijd 10 graden heter dan boven+onderwarmte, dan moet je de temperatuur aanpassen)

Oven lager voorverwarmen, op 140 graden
na 10 minuten op 160 graden zetten
verder bakken zolang voor deze hoeveelheid nodig is.
Doe de druk test, het moet gelijk terugveren en de prikkertest, schone prikker. Beide okeej=biscuit gaar :D

Als je op een lagere temperatuur bakt, krijgt je kapsel de tijd om langzaam en gelijkmatiger te rijzen en springt aan de bovenkant ook niet open.

Bak ze

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij