1

Onderwerp: HELP! Grote ramp met modeleer chocolade

Ha meiden,

Weer even een noodkreet van mij.
Voor mijn zusjes verjaardag wil ik een handtas-taart maken. Ik dacht die leuk te gaan bekleden met modeleer chocolade, omdat zij niet van marsepein en fondant houdt.

Heb het recept van de website gehaald en ben begonnen. Dat ging allemaal heel goed totdat de massa zich tot een bal ging vormen en ik het door ging kneden. Het is nu een droge toestant geworden, heel taai en stug. Hier kan ik echt niets mee bekleden.

Komt dit nog goed na het koelen? Of wat heb ik fout gedaan? HELP!! Het ziet er echt niet uit. Allemaal schuertjes,..hoe lang ik ook kneed. Het wordt niet soepel of werkbaar....

Groetjes,
Shirley

2

Re: HELP! Grote ramp met modeleer chocolade

Heb je het nog gekneed toen het nog warm was? Volgens mij moet je de melts smelten, glucose erbij, doorroeren totdat het een bal wordt, en dan afplatten en af laten koelen ...

En dan pas kneden ... dan zou het goed moeten gaan.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

3

Aha,..okee,..dus ik moet nu gewoon eigenlijk geduld hebben?
Dacht inderdaad dat ik, vanaf het moment dat het een bal wordt, door moest kneden en dan deppen (vanwege de olie/vet dat eruit komt) en dan inderdaad inpakken en af laten koelen.

Ik heb het nu sowieso ingepakt,..het wordt een kei hard stuk chocolade, maar dat was ook de bedoeling heh....

Maar toch, ik kan niet geloven dat dit straks een mooie klei wordt om een taart mee te bekleden  :nooo

4

Als je al het vet eruit kneed, dan blijft er weinig over om mooi kneedbaar te blijven ... grote kans dat het nu misschien te hard wordt.
Als je echte witte chocola gebruikt, dan wil dat ook wel fout gaan. Mij is verteld dat zeker witte modelling chocolate beter met melts kan doen, witte chocola is te vet en blijft te zacht ...

Niet dat het mij al gelukt is  ;) , maar ik had eerder deze week de Blown Away Betty van Kaysie Lackey gevolgd, en die is bijna volledig met modelling chocolate gedaan. En dat werkt echt als fondant ... geweldig spul.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

5

is het te droog kneed er een paar druppels water door. en inderdaad een nacht laten rusten.

ik heb alle modelling gemaakt bij the little cakeshop voor de workshop van betty ha ha

meer foto's op me site www.taartschuur.nl en op www.facebook.com/detaartschuur bedankt voor het kijken.