1

Onderwerp: Recept chocolade biscuit

Ik wil een chocolade biscuit taart gaan bakken en ben op zoek naar een geschikt recept. Ik heb al eens eerder geprobeerd deze te maken, maar was niet mooi luchtig geworden. Nu las ik in diverse draadjes op dit forum dat dit zou komen door de toevoeging van de cacao. En ook dat ik dit zou kunnen ondervangen door de toevoeging van een extra eiwit of een theelepel bakpoeder. Klopt dit..? Anders neig ik dit keer toch naar het kopen van een kant-en-klare-bakmix geloof ik.. Alvast bedankt voor de reactie's!

Re: Recept chocolade biscuit

Ik heb zelf zo'n geen recept kant en klaar voor je liggen, maar als je googled op chocolade genoise, kom je (hopelijk) hele mooie recepten tegen, die ik lekkerder vind dan alleen cacoa aan je biscuitbeslag toevoegen.

3

Ok. Een heel ander recept! ;) Effe gegoogled. Lijkt me wel wat! Alleen kun je daar geen hoge cakes van bakken. Ik blijf benieuwd naar antwoorden op mijn oorspronkelijke vraag.

4

Ik heb gewoon gesmolten chocolade aan mijn biscuitmix toegevoegd. Chocolade smelten, even laten afkoelen, tot het niet meer heet, maar nog wel vloeibaar is, en dan tijdens de laatste 2 minuten langzaam mixen aan je mix toevoegen. Ik heb wel een extra eitje aan mijn mix toegevoegd. Ik kreeg toen een hele mooie superhoge biscuit. Het is alleen wel even uitzoeken hoeveel chocolade je moet toevoegen. Ik had volgens mij 1 reep van 100 gr. op een biscuit van 26 cm gedaan, maar ik vond dat het wel iets meer mocht zijn, dus de volgende keer probeer ik 150 gr. chocolade

Br3akfast schreef:

Ok. Een heel ander recept! ;) Effe gegoogled. Lijkt me wel wat! Alleen kun je daar geen hoge cakes van bakken. Ik blijf benieuwd naar antwoorden op mijn oorspronkelijke vraag.

Heb er wel een hoge cake van gebakken, door er 2 te bakken. Beiden doormidden (heb je 2 keer 2 lagen) en dan alle 4 lagen boven op elkaar. Kun je dus 3 keer vullen.

6

Kan, maar wordt te machtig naar mijn smaak..!

7

je kunt ook één laag bewaren in de vries, heb je toch drie lagen,
en ;) , alvast voor een volgende taart 1 laag....

of zelfs een meerkleurenbiscuit maken: 1 laag neutraal, 1 laag rose biscuit, en 1 laag chocolade, erg leuk effect :)

(moet je wel ook weer een rose biscuit maken, maar dat is toch niet erg :nooo )

8

Ok. Bedankt voor het meedenken!

9

anja66 schreef:

Ik heb gewoon gesmolten chocolade aan mijn biscuitmix toegevoegd. Chocolade smelten, even laten afkoelen, tot het niet meer heet, maar nog wel vloeibaar is, en dan tijdens de laatste 2 minuten langzaam mixen aan je mix toevoegen. Ik heb wel een extra eitje aan mijn mix toegevoegd. Ik kreeg toen een hele mooie superhoge biscuit. Het is alleen wel even uitzoeken hoeveel chocolade je moet toevoegen. Ik had volgens mij 1 reep van 100 gr. op een biscuit van 26 cm gedaan, maar ik vond dat het wel iets meer mocht zijn, dus de volgende keer probeer ik 150 gr. chocolade

Heb je puur of melk gebruikt? Dan ga ik het aankomend weekend ook eens proberen.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

10

Ik heb puur gebruikt. Melk zou misschien ook wel kunnen, maar vermengd met je zoete beslag proef je naar mijn idee het bittere van de pure chocolade niet meer

11

Het beste werkt om 10% van de mix of het meel te vervangen door cacao en een extra ei toevoegen of, zoals Adrienne het doet,

1/3 van het mix-gewicht aan gesmolten ( en afgekoelde!) chocolade toe te voegen , tijdens de laatste 2 (langzame) minuten
( Plus een extra eitje - 2 bij een 30X30 kapsel- tegen het uitdrogen)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=149071

12

Mijn biscuit bleef erg laag toen ik er gesmolten chocolade door heen deed, ondanks het extra eitje... Ik denk dat het wat proberen is... Ik heb gelezen dat je 1/3 gewicht van je droge bestanddelen aan chocolade kunt nemen.

Was overigens wel erg lekker, alleen absoluut niet luchtig.

13

Mijn biscuit bleef erg laag toen ik er gesmolten chocolade door heen deed, ondanks het extra eitje... Ik denk dat het wat proberen is... Ik heb gelezen dat je 1/3 gewicht van je droge bestanddelen aan chocolade kunt nemen.

14

Linda0702 schreef:

Zodra je gesmolten chocolade gaat toevoegen verander je ingrijpend de structuur van het recept voor biscuit. Je voegt dan een vet toe (cacoaboter) wat juist niet in biscuit hoort te zitten.  Uiteindelijk kom je dan dichter bij een genoise. Dus kun je beter dit recept volgen.
.. Maar dat wil je niet..   :)
Het is inderdaad wel iets machtiger, maar nog steeds niet zo machtig als cake, daar zit nog meer vet door en minder lucht. Maar volgens mij ontkom je daar niet aan als je chocolade wilt toevoegen.  ;)

15

Linda0702 schreef:

Mijn biscuit werd juist extreem hoog, en was heerlijk luchtig. Ik had daarvoor een biscuit gemaakt met toegevoegde cacao, maar die wou bijna niet rijzen. Werd een vaste cake achtige taart. Wel lekker, maar vrij compact.

16

Gek dan hè Anja! Ach, blijven proberen en die misbaksels komen ook wel weer ergens in een buikje terecht  :D

17

Nou, 150 gram gesmolten chocolade (afgekoeld) door m'n luchtige beslag gedaan en alle lucht zakte direct uit het beslag. Ik heb het weggegooid en heb nu een ander recept geprobeerd. Waarom is dat nou zo moeilijk, een chocolade-biscuit?! Het is bij mij nu al 3x mislukt door de chocolade. :(

18

Ik wil trouwens liever met gesmolten choco werken, dan met cacao, maar dit lijkt maar niet te lukken..

19

Al wat ouder topic zie ik, maar ik wilde t toch ff weten: hoe zou je het doen als je geen gebruik maakt van een mix? De chocolade bij de eieren mixen (dus voor je er bloem bij doet), of bij het gewone kapsel -gemaakt met de warme methode-?Thanks!