1

Onderwerp: Twee lagen fondant over elkaar?

Ik ga donderdag een Dora-taartje maken voor de dochter van een vriendin. Zij heeft zelf een plaatje uitgekozen waarbij het bovenste gedeelte blauw is (lucht) en het onderste groen (gras). Dora staat als het ware in het gras met ballonnen in haar hand. Hoe krijg ik het gras gedeelte mooi over het luchtgedeelte? Je krijgt dan toch een soort van dikke rand waar de twee kleuren elkaar overlappen? Wordt het dan wel mooi als ik Dora daar nog overheen plaats?

Tot nu toe rolde ik mijn fondant altijd op het keukenblad met poedersuiker uit, maar er zit dan altijd een witte waas door de suiker op. Nu las ik de tip om het op een tafelzeil uit te rollen, maar moet ik dan de lap met het zeil op mijn klappen en vervolgens het zeil eraf trekken of halen jullie de fondant los van het zeil en klappen jullie het dan over de taart? Lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is.

2 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (27-11-2012 13:08)

Re: Twee lagen fondant over elkaar?

Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt. Wil je het plaatje puzzelen of wil je de taart in twee kleuren bekleden?

Als je de taart in twee kleuren wilt bekleden dan kun je de twee kleuren deels op elkaar leggen en dan met de roller rollen om het mooi in elkaar te laten overlopen.

Met puzzelen snijd je de vorm uit en plakt de twee kleuren tegen elkaar. Maar dat leg je dan op de beklede taart.

Dan je tweede vraag: kan allebei.
Ik pak de lap op en leg 'm over de taart maar er zijn er ook die de mat over de taart leggen en dan van het fondant afpellen. Net wat jezelf het makkelijkste vindt.

Je kunt ook uitrollen op crisco op je aanrechtblad dan heb je geen waas.

3

Danielle_mvs schreef:

Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt. Wil je het plaatje puzzelen of wil je de taart in twee kleuren bekleden?

Als je de taart in twee kleuren wilt bekleden dan kun je de twee kleuren deels op elkaar leggen en dan met de roller rollen om het mooi in elkaar te laten overlopen.

Met puzzelen snijd je de vorm uit en plakt de twee kleuren tegen elkaar. Maar dat leg je dan op de beklede taart.

Dan je tweede vraag: kan allebei.
Ik pak de lap op en leg 'm over de taart maar er zijn er ook die de mat over de taart leggen en dan van het fondant afpellen. Net wat jezelf het makkelijkste vindt.

Je kunt ook uitrollen op crisco op je aanrechtblad dan heb je geen waas.

Het puzzelen is geen probleem, het gaat om de laag eronder, de bedekking van de taart zeg maar.Het probleem is ook dat de bovenste rand van het gras eruit ziet als grassprietjes, ik kan dus niet de lagen met de roller in elkaar over laten gaan, dan is het effect van de sprietjes weg.

Ik snap ook niet wat je bedoelt...  :think:

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Anita80 schreef:

Het puzzelen is geen probleem, het gaat om de laag eronder, de bedekking van de taart zeg maar.Het probleem is ook dat de bovenste rand van het gras eruit ziet als grassprietjes, ik kan dus niet de lagen met de roller in elkaar over laten gaan, dan is het effect van de sprietjes weg.

Waarom wil je die sprietjes in de onderlaag hebben, want dat gaat niet lukken denk ik  :nooo
Als je de taart perse in twee kleuren wilt dan zou ik 'm bekleden zoals ik eerst aangaf en dan verder het gras en dora e.d. er op puzzelen in 3D om de diepte er in te krijgen.

Maar volgens mij kun je beter de taart in 1 kleur bekleden en dan in 3D puzzelen

6

Het is moeilijk uit te leggen, dit is de link naar de foto, begrijpen jullie dan wat ik bedoel? Het gaat dus om de overgang van het gras naar de blauwe lucht. Het puzzelplaatje van Dora is sowieso geen probleem.
http://www.google.nl/imgres?q=dora+taar … ,s:0,i:199

Ooooooh nu snap ik het :)

Ik zou gewoon de taart met blauw bekleden en heel dun een groen laagje gras maken.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

8 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (27-11-2012 13:59)

Oh bedoel je dat.
Foto verduidelijkt heel veel!
Deze taart is in z'n geheel bekleed met blauw en het groen is er daarna pas opgelegd, (dat kan je goed zien aan de linkerkant overgang gras/lucht) dan kan je er ook de kartels in snijden/knippen.

Je kunt ook de taart gedeeltelijk met blauw bekleden, dan aan de andere kant groen zodat het elkaar overlapt. Dan met een heel scherp mesje het gras uitsnijden door beide lagen heen.
Dan het groen een beetje optillen, het restje blauw weghalen en het groen weer terugleggen.
Maar dat is dus wat ingewikkelder :)

10

Ik had beter meteen de foto toe kunnen voegen haha, bedankt voor de uitleg. Ik bekleed hem dus eers helemaal met blauw en leg dan het groene er overheen. Waarmee plak ik dan het groene op het blauwe vast zodat het goed strak komt?

Een beetje water, als het al nodig is.

12

Ik denk inderdaad ook dat je het beste eerst je taart blauw kunt bekleden en daarna het groene er overheen leggen. Dan krijg je denk ik ook het mooiste effect, omdat je dan wat diepte creëert :) En op zich hoeft het niet heel dik te zijn, je kan je fondant ook wat dunner uitrollen. Dan kan Dora er ook nog mooi overheen :)

Ik gebruik zelf een grote mat van tupperware, is wel vergelijkbaar met een stuk zeil. Zelf gebruikte ik eerst ook poedersuiker, maar dat blijf je inderdaad vaak zien op je fondant. Gebruik daarom nu wat Crisco. Ik wrijf m'n mat (of je aanrecht) een beetje ermee in en rol dan het fondant erop uit. Als het uitgerold is pak ik het van de mat af en leg ik het over m'n taart. Gaat prima met wat crisco eronder, want daardoor plakt het niet :)

Succes en ik ben benieuwd hoe je taart wordt! Wel showen he? ;)

13

Ik denk trouwens dat het groene vanzelf wel aan het blauwe blijft plakken. Zo niet kun je er wat water tussen doen of wat eetbare lijm (tylose).

14

Bedankt voor jullie tips, nu moet het lukken. Ik zal proberen de foto te showen (ik vind dat altijd zo'n gedoe hier  :/ ).

15

Nog even een (wellicht dom) vraagje n.a.v. de crisco. :o
Als je bv je aanrechtblad insmeert met Crisco, krijg je dan geen vette waas op je fondant?

16

crisco is wel wat vettig, maar als je het niet te dik doet (met een beetje kom je echt een heel eind) trekt het vanzelf weg!

Anita80 schreef:

Ik ga donderdag een Dora-taartje maken voor de dochter van een vriendin. Zij heeft zelf een plaatje uitgekozen waarbij het bovenste gedeelte blauw is (lucht) en het onderste groen (gras). Dora staat als het ware in het gras met ballonnen in haar hand. Hoe krijg ik het gras gedeelte mooi over het luchtgedeelte? Je krijgt dan toch een soort van dikke rand waar de twee kleuren elkaar overlappen? Wordt het dan wel mooi als ik Dora daar nog overheen plaats?

Tot nu toe rolde ik mijn fondant altijd op het keukenblad met poedersuiker uit, maar er zit dan altijd een witte waas door de suiker op. Nu las ik de tip om het op een tafelzeil uit te rollen, maar moet ik dan de lap met het zeil op mijn klappen en vervolgens het zeil eraf trekken of halen jullie de fondant los van het zeil en klappen jullie het dan over de taart? Lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is.

Hoi,
Uitrollen op tafelzeil doe je zo:
Tafelzeil met wat crisco insmeren, hierop je fondant uitrollen tot 3 mm en dan over je taart leggen. Voorzichtig een klein randje fondant lostrekken van het zeil en strak trekken zodat het zeil strak staat. Op die manier kun je heel gemakkelijk de fondant los trekken van het zeil. Helemaal lostrekken (zeil is wel statisch) en met je handen de fondant om de taart leggen.
Als je dit een keer gedaan hebt, wil je niet anders meer en heb je ook geen witte vlekken van de suiker.
Succes.

18

Babycakes schreef:

crisco is wel wat vettig, maar als je het niet te dik doet (met een beetje kom je echt een heel eind) trekt het vanzelf weg!

oké thanks voor de tip, ga het de volgende keer eens proberen.

19

mama2010 schreef:

Nog even een (wellicht dom) vraagje n.a.v. de crisco. :o
Als je bv je aanrechtblad insmeert met Crisco, krijg je dan geen vette waas op je fondant?

Dat is geen domme vraag hoor, klinkt zelfs heel logisch ;) Crisco is inderdaad heel vet, maar ik krijg eigenlijk nooit een waas over m'n fondant. Ik smeer het ook op m'n zeil (of over je aanrechtblad dus) dus dan zit het vettige laagje op de onderkant van je fondant. Dat komt op de taart, dus dat zie je niet. Ik smeer m'n roller ook altijd met een klein beetje crisco in en daarmee heb ik ook nooit een vette waas op m'n fondant. Het is ook zo vet dat je maar een heel klein beetje nodig hebt, dus niet te dik doen.
Vond laatst trouwens een heel handige How To over het bekleden van een taart op het forum. Daar zag ik dat op het moment dat ze haar fondant had uitgerold, ze de lap terug sloeg over de roller en hem zo over de taart legde. Heel handig, zo doe ik het nu ook. Zal de link nog even voor je opzoeken en hem hier zo bij zetten, wie weet heb je er wat aan :)

20

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809