Onderwerp: Opa's cake: 150 graden hetelucht of onder/boven
Suuz heeft een heerlijk recept en de opa cake moet een uur bij 150 graden. Maar is dit 150 graden hetelucht of onder/bovenwarmte?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Opa's cake: 150 graden hetelucht of onder/boven
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Suuz heeft een heerlijk recept en de opa cake moet een uur bij 150 graden. Maar is dit 150 graden hetelucht of onder/bovenwarmte?
Ehhhmmm, ik zou het Suuz zelf vragen...
Aan de ander recepten te zien is dit gewoon boven en onderwarmte.
Hoi, Suuz blijkt met heteluchtoven te bakken, zie http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … id=212459.
Had ik eerder moeten weten..... Meestal gaan ze van recepten uit van een 'normale' oven. Ik heb deze cake ook gemaakt een week of twee geleden en had dus een lagere temp ingesteld. Hij moest dus ook langer in de oven.....
Klopt. Daarom dacht ik het toch even door te geven, ook al is het een oud topic.
Maar met mijn heteluchtoven op 150 graden moest ie bij mij ook langer garen dan bij Suuz.
Maar je gaat hem vast vaker maken toch?
Stomme vraag: Hoe weet je nou wat voor een oven je hebt? Deze blonde doos denkt namelijk: Alle ovens hebben toch een stekker dus zijn elektrisch?
maar als je een heteluchtoven hebt, zit er achterin/aan de zijkant een grote 'ventilator', die de warme lucht overal even warm maakt (als het goed is, want bij mij vergeet hij een hoek
). Heb je geen ventilator, dan heb je een oven mert boven- en onderwarmte.
Een hetelucht oven moet je altijd 10-15% lager instellen qua temp dan een gewone
Stomme vraag: Hoe weet je nou wat voor een oven je hebt? Deze blonde doos denkt namelijk: Alle ovens hebben toch een stekker dus zijn elektrisch?
Er zit een knopje op je oven waarmee je dat kan instellen....
Dat kan je ook in je handleiding nalezen
Een tekentje met een ventilator is je heteluchtstand, een tekentje met boven en onder een streepje is boven en onder warmte, heel simpel eigenlijk
Alleen een streepje boven is de grill, dus die moet je sowieso niet hebben
Super! Dank jullie wel Ik zal vanavond mijn ogen eens rond laten gaan over alle knopjes die de mijne bevat, het klinkt iig allemaal bekend!
Klopt. Daarom dacht ik het toch even door te geven, ook al is het een oud topic.
Maar met mijn heteluchtoven op 150 graden moest ie bij mij ook langer garen dan bij Suuz.
Maar je gaat hem vast vaker maken toch?
Ja, ik ga 'm wel vaker maken. Maar klopt het dat je het mengsel wel een minuut of 15 (+) moet kloppen om het goede beslag te krijgen?
Goed kloppen is wel heel belangrijk volgens Suuz.
Ik heb het zo gedaan en dat ging goed:
De boter met de suiker minimaal 10 minuten (timer zetten) in de Kenwood standmixer op stand 4.
Het mengsel heeft na die 10 minuten de substantie van geklopte slagroom.
Suuz heeft hem in ca. 1 uur gaar. Bij mij was ie dat echt nog niet na ca. 1 uur.
De baktijd hangt nogal af van hoeveel je in je bakblik gooit
Bij een normaal langwerpig cakeblik is de baktijd inderdaad een uurtje ongeveer omdat de warmte daar sneller door en door komt.
Bij een 6 inch duurt het bij meestal een uur en een kwartier als ik hem helemaal vul. Maar als ik dat op mijn blog zet, en bij een ander duurt het minder lang.... dan hebben ze een verbrandde cake. Ook geen goed idee
Anyway, fijn dat jullie Opa's cake waarderen. Dat zou hij echt heel leuk hebben gevonden!
Hier een foto van Opa uit zijn baktijd
Dan weten jullie tenminste wiens recept jullie maken
Wat een knappe man!
Ik ben trouwens gek op oude foto's .
Dank je wel voor de aanvullende info.
Heb je de mooie ogen van je opa geërfd?
Nee, maar mijn tante, ooms en mijn moeder wel
Mijn tante is de bruid, mijn moeder het bruidsmeisje
echt hoor, het zijn echt wel jouw ogen
echt hoor, het zijn echt wel jouw ogen
Dat dacht ik ook net toen ik 2 minuten geleden jouw filmpje op You Tube zag.
Maar ik heb daar make-up voor nodig
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Opa's cake: 150 graden hetelucht of onder/boven