1

Onderwerp: Te veel ei, taart in elkaar gezakt???? [FEEDBACK]

Hallo,

Voor het eerst in bijna een jaar tijd een gigantische foute berekening gemaakt. :grr: 4 i.p.v 2 eieren voor een taart van 15 doorsnee. Stond een uur in de oven i.p.v. ongeveer een half uur.... Maar ik dacht dat dat niet zoveel uit mocht maken en dat de taart dan wat luchtiger en hoger werd. Dus niet blijkbaar... Hier komt de foto:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-46MXQU3K-D.jpg

Iemand nog tips voor de volgende keer???

Re: Te veel ei, taart in elkaar gezakt???? [FEEDBACK]

Tip; geen 4 eieren gebruiken  :D  :D  ;)

Het beslag krijg je wel lekker, hoog en luchtig, geen probleem, maar tijdens het bakken heb je de andere ingrediënten nodig om al die luchtbellen vaste structuur te kunnen geven en dat lukt dan niet met scheve verhouding. En dus ploft íe in elkaar.  :|

3

Tja....Toen ik het uit de oven haalde en het in elkaar zag "ploffen" was ik eerlijk gezegd verbaasd.  :( Toen kwam ik erachter (dat ik nieuwe biscuit ging maken) te veel eieren gebruikt, trut dat ik ben. Zo lomp...... :grr: Maar toen ik erover nadacht, dacht ik eerlijk gezegd dat het eigenlijk niet uit zou mogen maken.... :o  :o Dus wel blijkbaar. Maar in ieder geval bedankt voor de tip! :thumb:  :Y

Zo hebben we allemaal wel eens wat, hoor. Maar sneu je biscuit zo onder je ogen te zien inzakken.. :| Op de foto ziet hij er ook echt sneu uit.. maar nog wel lekker.. Misschien goed geschikt om trifle van te maken.

5

Tja, ik volg al jaren bakles en één van de dingen die ze ons leren is; Patisserie =  chemie!

In tegenstelling tot koken, waar je op je gevoel en door proeven dingen kunt toevoegen, moet bij patisserie alles correct zijn voordat het in de oven gaat.

Wij moeten alles wegen! Een ei = 50g, eigeel= 20g, eiwit= 30g, vloeistoffen wegen we ipv te meten met een maatbeker. 100 is niet hetzelfde als 102g, die 2g moeten er weer uit!!

Dus .... dat 2 eieren meer een verschillend resultaat geven, dat lijkt me niet zo verrassend.

Wel sneu en stom van de tijd en moeite die je erin hebt gestoken. Maar denk eigenlijk dat we dit allemaal wel ooit eens aan de hand hebben gehad? Ik heb al ooit alles netjes (tot op de gram) afgewogen, om -nadat de taart in de oven stond- tot de ontdekking te komen dat er nog een kommetje met ingrediënten onaangeroerd stond te wachten! :grr:  :o

Dat kan toch niet alleen door het ei komen, ik doe er wel eens vaker een ei teveel in, express aan de mix kan je volgens mij niet heel veel verpesten ...

:think: maar 15cm is natuurlijk wel klein, dus misschien dat het op zon kleine hoeveelheid wel uitmaakt.

I never met a calorie I didn't like....

7

Sam, dat geloof ik ook wel. En we zijn tenslotte nog altijd mensen. En natuurlijk van fouten leert men weer..... ;) Ik heb in ieder geval weer een nieuwe gebakken en die ziet er top uit. Gelukkig. Maar het was wel (voor mijn in ieder geval) een vreemd gezicht om die taart ineens te zien "ploffen". hahaha

8

Jammer van de mislukking....als hij wel goed smaakt is de vorm wel geschikt voor de 'zak van Sinterklaas'.. ;)  :cool:

9

Karin09 schreef:

Jammer van de mislukking....als hij wel goed smaakt is de vorm wel geschikt voor de 'zak van Sinterklaas'.. ;)  :cool:

Dat is ook een goed idee!! Maar kan het beter niet doen. Het punt is, dat de onderkant, wat hier op de foto de bovenkant is, net lijkt of het niet gaar is. Als je snapt wat ik bedoel??? Voor de rest smaakte het wel..... :)

10

Sam: Yep, geldt zeker bij "from scratch" bakken. Zeker biscuit is al een heel scheikundig knap kunstje, dus daar kun je niet teveel aan rommelen.

Taartenprinsesje: Ja, dat is dan weer voordeel van de mix. Daar kun je weer veel meer mee rommelen. Ik zat net eens de ingredientenlijst op te zoeken en zag wel 10 (! :s ) extra toevoegingen bovenop wat er 'from scratch' in hoort te zitten. Meeste bedoelt om het mix- en bakproces allemaal wat makkelijker te maken. Maar blijkbaar 2 keer zoveel eieren toevoegen is dan toch net weer wat teveel.  ;)

Maar er staat toch nergens dat er geen mix gebruikt is?

Mix is in ieder geval fool proof  :+

12

taartenprinsesje schreef:

Maar er staat toch nergens dat er geen mix gebruikt is?

Mix is in ieder geval fool proof  :+

Ging er ook van uit dat ze een mix gebruikte, hoor. Bij een 'from scratch' (wat is daar nu een normaal NL woord voor?  :think: ) recept zou een half ei al teveel kunnen zijn. ;)

13

Ik heb gewoon mix gebruikt. Als jullie mij bedoelen toch??? :think: En wat is een "from scratch"?

14

Pandora schreef:

Ik heb gewoon mix gebruikt. Als jullie mij bedoelen toch??? :think: En wat is een "from scratch"?

Yep, bedoelde jouw als topic starter.
From scratch betekent dat je bakt zonder het gebruik van kant- en kaar mixjes. Dat is wat ik zelf doe. In het Engels zoiets als 'vanaf het nulpunt beginnen, alles zelf doen'. Maar in Het Nederlands is daar geen lekkere korte term voor. 
Volgens mij bakt de grote meerderheid hier ook gewoon met de mix, hoor. Ik ga er daarom ,als ik het niet lees, ook vanuit bij anderen.

Dat is helemaal zelf maken zonder mix, maar gewoon met ei en bloem etc

16

Ok nu snap ik het. Dat lijkt me zoveel werk om dat er ook nog eens bij te doen. Ik werk in 2 ploegen en ben al blij dat die mixen bestaan. :+

17

In vergelijking met de tijd die er in het bekleden en decoreren zitten is twee extra bakjes afwegen en wat meer aandacht voor het rustig doorspatelen van de bloem niet zo veel meer, hoor.  ;)
(het zit hem meer in de precisie, je kunt niet zo hupseflutserig te werk gaan, wat persoonlijk eigenlijk helemaal niet bij mijn karakter past, haha, dus ook al wel wat misbaksels erop zitten :o )

18

Ik heb geen idee.... Ik heb jaren geleden eens aan iemand het recept gevraagd om eens een gewone taart te maken, van biscuit dus. Maar heb helaas nooit het recept gekregen. Ze was het waarschijnlijk vergeten, net zoals ik het vergeten ben. :o