1

Onderwerp: Luxe appeltaartjes

Ik heb laatst deze kleine appeltaartjes gemaakt en die moest ik met jullie delen! Ze zijn goddelijk!!
Het is even een werkje maar het is het absoluut waard en je kan uiteraard hier en daar een beetje smokkelen met bijvoorbeeld de banketbakkersroom uit een pakje maken.

Hier het recept:

Sloffendeeg:

150 g boter
145 g witte basterdsuiker
25 gr ei
mespuntje zout
175 g bloem
6 g bakpoeder

Amandelvulling:

1 vanillestokje
250 ml melk
75 g suiker
2 eidooiers
1 el bloem
200 g amandelspijs of marsepein

Appelvulling:

2 appels
50 g boter
100 g suiker
1 tl kaneelpoeder

Kookschuim

70 ml water
170 g honing
175 g suiker
2 eiwitten

Sloffendeeg
Meng alle ingrediënten en kneed tot een soepel deeg, verpak het deeg in plasticfolie en laat 30 minuten in de koelkast rusten. Verwarm de oven voor op 170 ºC. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkbank tot 8 millimeter dik. Steek er cirkels uit en leg ze in een ingevette cupcaketray tot een soort bakje.

Amandelvulling
Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng voor de banketbakkersroom in een pan de melk met het vanillemerg en de helft van de suiker aan de kook. Roer in een kom de eidooiers met de rest van de suiker los en roer de bloem erdoor. Meng een scheutje melk door het eimengsel schenk het eimengsel terug in de pan en roer goed door. Breng de banketbakkersroom aan de kook en gaar op laag vuur circa 5 minuten. Laat de banketbakkersroom op een bakplaatje afgespoeld met koud water, afgedekt met plasticfolie, afkoelen. Meng het amandelspijs met een gelijk deel banketbakkersroom en vul de vormen met de amandelvulling. Bak de bodem in de oven in circa 20 minuten goudbruin en gaar. Laat de bodems afkoelen.

Appelvulling
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd de appels in blokjes. Verwarm de boter in de pan bak de blokjes met de suiker en het kaneelpoeder goudbruin. Laat de vulling afkoelen.

Eiwitschuim

Breng in een pan het water, suiker en honing aan de kook tot 121 ºC. Klop het eiwit tot stijve pieken. Giet druppelsgewijs de suikersiroop erbij en klop het eiwit koud.
Schep het schuim in een spuitzak met een gladde spuitmond.

Verdeel de appelvulling in hoopjes over de bodems. Spuit het eiwitschuim rond de vulling in een spiraal naar boven. Brand het schuim met een gasbrander goudbruin.

Ik heb uit dit recept 24 taartjes gehaald. En ik heb ze gebakken in een cupcaketray.
Hier komen de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JABQD3OD-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-F74T8IHR-D.jpg

Veel bakplezier voor iedereen die ze nu ook wil maken! :)

Re: Luxe appeltaartjes

Dat klinkt lekker zeg!

Dank je wel voor het delen  :9

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

Re: Luxe appeltaartjes

Is dit niet een recept van Rudolph van Veen?

Ze zijn inderdaad heerlijk! :9

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.