1

Onderwerp: Biscuit bakken met hete lucht oven of gewoon

De titel zegt het al eigenlijk, bakken jullie je biscuit in de hete lucht oven of gewoon?
In de meeste recepten staat gewoon dat je de oven moet voor verwarmen maar er staat nooit bij of het om een hete lucht oven gaat.

Gaat het bakken sneller in een hete lucht oven, of moet je de baktijd dan verkorten?
En als er staat in een recept, oven op 140-165-180 graden gelden dan dezelfde temperaturen voor een hete luchtoven?

Misschien een beetje domme vragen maar heb nog nooit met een hete lucht oven gebakken en heb er sinds kort één. ;)

2

Re: Biscuit bakken met hete lucht oven of gewoon

Ik bak altijd op hete lucht en dan op 150 graden, meestal begin ik met 40 minuten, maar bijv 27,5cm gaat er minimaal 45 min in

Wel las ik dat een oven op boven en onder warmte constanter van temperatuur is.

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

3

Hetelucht is over het algemeen heter dan een 'gewone' oven. Ik stel mijn oven dus altijd lager in als er geen aparte temp voor hetelucht op een verpakking staat. Volgens mij is dat in het algemeen ongeveer 10% minder.

Verder is elke oven eigenlijk uniek, dus zul je moeten proberen en ervaren wat voor jouw oven het beste werkt, en welke temperatuur en tijden en standen je moet/mag/kan aanhouden.

4

Ik kan kiezen. Ik bak eigenlijk altijd op boven en onderwarmte, omdat het dan naar mijn idee gelijkmatiger warm wordt.
Zeker als ik cupcakes maak, de fan die de helelucht ronddraait, zorgt ervoor dat mijn cuppies er altijd raar uitzien. Het beslag wordt "weggeblazen"...

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

5

ik heb een 6-pits oven van smeg. Ik zet het altijd op hete lucht, maar nu gaat er een lampje branden in mijn hoofd.

Ik begint met 125-150-165, en dat 40 min. Maar de randen branden altijd aan...
misschien toch een goed idee de boven en onder warmte op 150 graden

6

Ik kan ook kiezen en heb mijn laatste biscuit op 140-165-180 gebakken met onder en boven warmte en deze kwam er na 40 minuten heel mooi uit.

Op hete lucht heb ik nog niet geprobeerd, denk dat ik dat de temp toch wat lager ga instellen en misschien even check na 30 min.

7

cake en biscuit kun je het beste bakken met boven- en onderwarmte, is gewoon gelijkmatiger.

heb ik eens gelezen :Y ,