1

Onderwerp: gluten vrij cake mix

Na een nachtje wakker hebben gelegen denk ik dat het tijd wordt om toch nog eens het een en ander te vragen voor de zeklerheid.
Ik moet voor a.s. donderdag een glutenvrij taart maken. Ik heb de mix van bestpartner(jumbo) maar nu wil ik graag weten hoe hoog dit gaat worden. Ik doe het in een bakblik van 20 cm.
En heeft iemand nog tips voor de vulling? Dacht zelf aan chocloade mousse, dulche de lech en chocoladebotercreme.
Groetjes Karin

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

2

Re: gluten vrij cake mix

Zit in je vulling geen gluten? ;)

Klinkt lekker maar ik kan je verder niet helpen, sorry....... ik heb één keer glutenvrij gebakken en daar toen zoveel (extra) 'stress' van gehad dat ik het niet meer aandurf. Álles moet werkelijk glutenvrij zijn: je bakblik, ingrediënten, spullen waar je mee werkt, modelleert etc. etc. etc.........

Succes en plezier!

3

Ik heb gister avond een poging gedaan om de cake te maken. had de vanille versie! ik had een 20cm bakblik.
hij werd opzich wel mooi hoog, niet zo hoog als je een gewone besquit cake maakt. maar toen ik hem na 30 min uit de oven haalde was hij zwart van buiten en niet gaar van binnen, dus ergens is er iets niet goed gegaan.... ik ben benieuwd of het jouw wel lukt, succes!

4

ineke dit stelt mij niet echt gerust :s
Ik heb ook de vaniile versie.
En annick in botercreme, chocolademousse zitten geen gluten.
Kan ook nog gaan voor banketbakkersroom.
Misschien vanmiddag na het werk nog even proekdraaien met de cake. Dit brengt zeker veel stress met zich mee!!!
Groeten Karin

5

Ik heb zelf de glutenvrije mix van Damhert gebruikt en die is LEKKER!!!

Heb er nog geen biscuit mee gemaakt maar wel CC en die vielen enorm in de smaak bij zowel mijn schoonmoeder als mijn schoonzus

6 Laatst bewerkt door ireen123 (10-11-2012 17:23)

Waarom mix?
Als je zekerder wilt zijn van zonder gluten en een goed resultaat
Maak het zelf

En weet goed waar je mee bezig bent...het is niet zomaar wat weglaten!
Ook allergisch voor glutenhoudende aroma's?
Ook gluten en tarwevrij?
Weet de risco's en weet van kruisbesmetting
Vullingen, weet je precies waar je op moet letten bij de ingrediënten?

Ik heb een recept van biscuit en een recept van sponge cake als je wilt.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

7

nou ik vandaag maar even geprobeerd, toen hij na 35 min klaar was was hij zo hoog als het bakblik. Ik helemaal trots. Maar hij begon gelijk te krimpen terwijl ik er naar stond te kijken. En het is nu een zwaar platte boterachtige koek. De prikker was echt schoon toen ik teste. Wat heb ik fout gedaan?
Groeten Karin

8

Karinc
Kijk de volgende keer ook even of de cake terugveert bij indrukken ALS hij nog, voor een deel, in de oven staat.
wss was hij toch niet helemaal gaar.

He cake, en dan maar 35 min bakken?
Welke hoeveelheid?
Op basis van 200 gram van alles ( rechthoekige cakevorm), ben je toch snel een uurtje aan het bakken met cake.

Cake moet langer bakken dan biscuit hoor ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

ik denk dus ook dat hij niet gaar was. Maar op het pak staat ........oeps.... 45 min. bakken. Maar de volgende ingredienten staan al klaar ga zo als iedereen wakker is nog een keer proberen.
Het totaal wat ik had was 250 mix, 3 ei, 60 water, 210 boter. En ik had het in een springvorm van 18 cm.
Bedankt voor het meedenken allemaal!!!

10

heb net nieuw beslag gemaakt en....JA het ziet er nu als echt beslag uit. Vorige keer was het dunner en geler. Maar dacht dat dat zo hoorde. Gisteren hab ik vloeibare boter gebruikt en nu gewone harde margarine. Hij staat in de oven!!!! :)  :Y
Groetjes Karin

11

karinc schreef:

ineke dit stelt mij niet echt gerust :s
Ik heb ook de vaniile versie.
En annick in botercreme, chocolademousse zitten geen gluten.
Kan ook nog gaan voor banketbakkersroom.
Misschien vanmiddag na het werk nog even proekdraaien met de cake. Dit brengt zeker veel stress met zich mee!!!
Groeten Karin

Pfffieeeuuuwww geen gluten in botercrème en chocomousse, gelukkig maar! En dan toch nog moeten opletten dat je (werk)materiaal ook glutenvrij is, dat er geen spoor aan zit van iets van/met gluten.....  neuh, mij niet gezien. Heel veel sterkte en plezier!!!  :thumb:

12

karinc schreef:

heb net nieuw beslag gemaakt en....JA het ziet er nu als echt beslag uit. Vorige keer was het dunner en geler. Maar dacht dat dat zo hoorde. Gisteren hab ik vloeibare boter gebruikt en nu gewone harde margarine. Hij staat in de oven!!!! :)  :Y
Groetjes Karin

Joe moet wel even kijken als je banketbakkersroom-poeder gebruikt. Die zijn namelijk niet allemaal glutenvrij ;) (de gele-room poeder van dr oetker kan je bv WEL goed gebruiken). & in de botercrememix van funcakes zitten ook glutten, hier dus wel even mee uitkijken ;)

13

@tessa ja weet ik maak botercreme van 1:1 en gebruik dr. Oetker.
En het is niet heeeel stikt, ze kan sporen hebben.
EN de cake... die was perfect! heb hem 65 min in de oven gehad.

Groeten en bedankt allemaal met het meeleven.