1

Onderwerp: Wie heeft wat tips voor me t.a.v. het vierkante bakblik van PME?

Ik heb geen enkel probleem met de ronde taarten. Ze komen mooi uit het blik en ik krijg ze strak bekleed maar de vierkante bakblikken zijn een

Re: Wie heeft wat tips voor me t.a.v. het vierkante bakblik van PME?

He wat raar...mijn bericht is helemaal niet doorgekomen op 2 zinnen na  :think:  Nou ja, ik heb dus een probleem met het vierkante bakblik van 25 cm. De bovenkant bolt, de hoekjes rijzen slecht mee. Als de taart uit het blik is en op zijn bolle bovenkant ligt, ontstaat er ruimte waardoor het geen strakke vierkante taart is  :s
Graag jullie advies; hoeveel mix, hoeveel water, hoeveel eieren, ovenstand, hoe lang? Ik heb volgende week weer een opdracht van een 25 cm vierkante taart en ik wil nu eens een mooi exemplaar  :Y
Alvast bedankt!

groetjes Anne-Marie

3

Ik houd altijd het schema aan van hier voor mijn taarten( Staan op deze site, zie links). En dat gaat prima, nooit problemen, wel mix ik langer dan 10 minuten, echt wel 15 minuten op hoogste stand! Ik gebruik de biscuitmix.

heerlijke taartgroetjes van Brenda

4

Ik gebruik 550 gr mix en 430 gr ei (weeg mijn eieren altijd, zonder schil) en 55 ml water. Het beslag smeer ik altijd tegen de rand aan, zeker de hoeken, zodat ik een kuil krijg. Ik bak ong 55 min op 150 gr hetelucht

5

Ik lees even mee, want ik heb hetzelfde probleem.....

groetjes Wilma

6

Ik gebruik voor deze vorm de bake even strips en inderdaad de hoekjes een beetje helpen door hier wat meer beslag te doen. Ik gebruik 450 gr moscovische mix van Zeelandia met daarbij 360 gr ei en 45 ml water.

7 Laatst bewerkt door @ppeltje (06-11-2012 13:23)

Mijn eerste ingeving was ook: bake even strips gaan gebruiken.
(Kun je eventueel ook zelf maken door een oude handdoek in repen te knippen. Deze natmaken en met een speld om het bakblik vastzetten.)
Hierdoor vertraag je het garingsproces aan de buitenkant lichtjes, zodat alles gelijkmatig gaar wordt.

Dat is toch een TAART waard!

Dames, dank! Ga het proberen!

9

ik heb het zelfde bakblik en heb er nooit problemen mee.  die van mij is wel 10cm hoog en gebruik de volgende verhouding: 600gr funcakemix, 460gr ei en 60ml water. spary mijn bakblik in met bakspray van dr. oetker, vul hem en druk de randjes een beetje aan en maak een kuil in het midden.  zet hem onderin de oven op 160 gr voor ongv. 50 min

succes!