1

Onderwerp: Fondant bewaren?

Hallo!

Ik maak over een tijdje een taart voor op zaterdag. Maar heb de dagen ervoor weinig tijd voor het bekleden van de taart.
Ik wil dan waarschijnlijk donderdagavond de figuurtjes maken voor op de taart om de taart zelf vrijdag te maken en daarna te bekleden.

Maar hoe lang vantevoren kan je de fondantfiguurtjes (puzzel, letters, strik) maken dat ze later nog wel plakken op de taart en niet te hard worden?

Life is short, eat dessert first

2

Re: Fondant bewaren?

Volgens mij blijven ze 'zacht' als je het tussen plastic bewaart. Ik gebruik van die 'insteekhoezen' met van die witte gaatjes langs de zijkant. Die knip ik zo dat ze aan 3 kanten open zijn (1 kant blijft vastzitten) en daar leg ik mijn stukjes tussen. Voorzichtig aandrukken en ze blijven een paar dagen zacht. Om te plakken gebruik ik water met een klein beetje fondant erin opgelost als 'lijm'.
Succes!

3

Wat RijWM zegt klopt en is hartstikke handig, zo blijven ze zacht.
Mocht je geen insteekhoezen of iets dergelijks hebben leg je plakjes tussen 2 diepvries zakken. Deze zijn normaal gesproken wat dikker dan boterham zakjes. Dus eentje onderop, je deco erop, daar weer een op leggen en licht aandrukken.

Don't wreck a sublime chocolate experience by feeling guilty.  ~Lora Brody

4

Ik bewaar mijn decoratie altijd verpakt in huishoudfolie en dan in een luchtdichte doos. Je kunt ze dan best lang bewaren.
Voor het plakken van je decoratie kun je ook alleen water gebruiken.

Suc6!

5

Dank jullie :)
Ik heb wel een 3d-puzzel. Dus insteekhoezen gaat 'm denk ik niet worden (is denk ik te hard en moeilijk buigzaam).
Dan kan ik woensdag al de figuurtjes maken en vrijdag de taart decoreren :)

Life is short, eat dessert first

6

inderdaad, de figuurtjes onder keukenplastic of in een doosje bewaren. fondant wordt wel snel hard, dus ik denk dat het laatste het beste is.

7

Hoelang blijft de fondant dan zacht? Ik wil morgen wat maken voor volgende week. Kan dat?