1

Onderwerp: Recept allerlekkerste carrotcake (worteltjestaart)

Wie kan mij helpen?
Ik ben op zoek naar het recept voor de allerlekkerste worteltjestaart of te wel carrotcake met topping.
Al vast super bedankt.
Jolanda

2

Re: Recept allerlekkerste carrotcake (worteltjestaart)

google eens op carrot cake allerhande.. deze maak ik geregeld en die is zoooooo ontzettend lekker  :9  die haalt bij ons het einde van de dag niet eens! :D

3

Die carrot cake is echt heerlijk!!

Vraagje, kan je dit recept ook voor cupcakes gebruiken?

4 Laatst bewerkt door djehr (30-10-2012 20:33)

Dit is het recept dat ik altijd maak:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/185147_443552688998020_864630549_n.jpg

Benodigdheden

Voor de taart:
250 gr winterpeen
100 gr gepelde walnoten
250 gr boter
400 gr suiker
½ tl nootmuskaat
1 tl kaneel
geraspte schil van 1 sinaasappel
4 eieren
300 gr bloem
3 tl bakpoeder
½ tl zout
6 el warm water
boter voor het invetten van het bakblik
Vierkante bakvorm 23x23 cm (inhoud 2,5 liter)

Voor de glazuurlaag:
200 gram monchou
1 limoen, uitgeperst
130 g poedersuiker

Bereidingswijze kruidige worteltaart

Voorbereiden:
Rasp de wortel fijn.
Rooster op een hete bakplaat de walnoten ongeveer 2 minuten en hak ze fijn.
Oven voorverwarmen op 175 graden .

Bereiden:
•    Klop met de mixer in een beslagkom de boter zacht, voeg er de suiker aan toe en klop dit tot een luchtige crème. Meng er vervolgens de nootmuskaat, kaneel en sinaasappelrasp door.
•    Mix er vervolgens de eieren door, en daarna de wortel en walnoten. Zeef er daarna de bloem en het bakpoeder door en doe er het warme water bij. Het is belangrijk dat je blijft mixen met de mixer. Het moet een zeer luchtig deeg worden. Na het bij elkaar voegen van alle ingrediënten moet je nog zeker 5 minuten blijven mixen.
•    Doe het beslag nu in een ingevette of met bakpapier ingelegde bakvorm en strijk het glad.
•    Bak de taart in ca. 70 minuten gaar. Prik er in met een breinaald om te kijken of hij klaar is. Is de breinaald vochtig, laat hem dan nog doorbakken, is de naald droog, dan is de taart klaar. Laat hem nu eerst even afkoelen in de bakvorm en haal hem er vervolgens uit.
•    Roer de roomkaas met het limoensap en de poedersuiker tot een romige crème. Bestrijk de taart met de limoencrème.
•    Snijd de worteltaart in 12 stukken.

Ik maak deze worteltaart altijd, lekker snel en gemakkelijk!

Worteltaart (uit De smaak van mijn herinnering - Tessa Kiros)

Ingrediënten

4 eieren
    250 gram basterdsuiker
    185 ml zonnebloemolie
    300 gram cakemeel of bloem
    3/4 theelepel zout
    2 theelepels bakpoeder
    1 theelepel bicarbonaat of soda
    2 theelepels kaneel
    400 gram Geraspte wortels
    55 gram Gepelde en gemalen walnoten

GLAZUUR
    180 gram Zachte boter
    250 gram Poedersuiker
    180 gram Roomkaas
    3 druppels Vanille-extract

Bereiden van de cake

Verwarm de oven voor op 180 graden of stand 4. Beboter de springvorm (24, 25 cm) en bestuif hem vervolgens met bloem.

Klop de eieren en de suiker tot een romige massa en roer vervolgens de olie erdoorheen.

Zeef de bloem met het zout, bakpoeder, bicarbonaat en de kaneel. Voeg dit bij het eimengsel en roer het geheel door elkaar.

Voeg de wortelen en walnoten toe en meng alles snel met een mixer.

Spatel het beslag in de springvorm en zet de cake voor een uur in de oven. De taart gaat behoorlijk rijzen.

Glazuur

Vermeng de boter met de poedersuiker, eerst met een houten lepel en vervolgens met een garde, tot de massa stijf is, roer er dan de roomkaas en het vanille-extract doorheen.

Als de taart is afgekoeld kun je het glazuur eroverheen verdelen.

De allerallerallerlekkerste dat is deze: http://www.joyofbaking.com/CarrotCake.html. Wel een Canadese site maar met instructievideo.

7

Dit is mijn favoriete recept voor worteltjestaart. Het recept heb ik uit foodnetwork magazine.

http://i50.tinypic.com/rii3qb.jpg

Three-layer carrot cake

Taart:
•    ¾ cup plantaardige olie, plus een beetje voor de bakvormen
•    1 cup pecannoten
•    2 cups bloem
•    2 tl. bakpoeder
•    1½  tl. baking soda
•    1 tl. zout
•    2 tl. gemalen kaneel
•    1 tl. gemberpoeder
•    ¾ cup kristalsuiker
•    1 tl. fijngeraspte citroen zest
•    4 grote eieren
•    ½ cup plus 3 el. sinaasappel marmelade, plus een beetje voor de 
        topping (optioneel)
•    3 cups geraspte wortels (ongeveer ¾ pond wortelen)

Frosting:
•    680 gram cream cheese, op kamer temperatuur
•    170 gr. ongezouten boter, op kamer temperatuur
•    3 cups poedersuiker
•    1 tl. versgeperst citroensap
•    1 el. vanille extract
•    Snufje zout

Position racks in the upper and lower thirds of the oven and preheat to 175 graden. Vet drie 23 cm bakvormen in met plantaardige olie en leg op de bodem bakpapier. Leg de pecannoten op een bakplaat en bak deze in de oven totdat ze geroosterd zijn ongeveer 10 minuten. Laat ze afkoelen en maal ze daarna fijn in de keukenmachine.

Meng de fijngemalen pecannoten, bloem, bakpoeder, baking soda, zout, kaneel, gemberpoeder en de suiker in een grote kom. In een andere kom klop je de plantaardige olie, citroen zest, eieren en ½ cup marmalade door elkaar. Roer hier de wortels doorheen en vouw de wortel mix door de bloem mix totdat het met elkaar vermengd is. Verdeel het beslag over de taartbodems en verspreid het gelijkmatig (het is niet veel beslag maar het zal rijzen in de oven). Doe 2 bakvormen op het bovenste rek en de 3e bakvorm op het laagste rek. Bak de taarten terug veren als je ze aanraakt en een taarttester er schoon uitkomt, zo’n 20 tot 25 minuten, verwissel de positie van de vormen halverwege het bakproces. Laat de taarten afkoelen totdat je ze kunt aanraken dan de taarten uit de vorm halen en op een taartrek volledig af laten koelen. Haal het bakpapier eraf.

Frosting maken: Klop de cream cheese en boter in een kom met de mixer totdat het glad is. Klop daarna de poedersuiker, citroensap, vanille en zout erdoor totdat het glad is.

Leg een taart op een schaal en smeer deze in met 1 el. marmelade daaroverheen gaat ¾ cup van de frosting. Leg daar bovenop weer een taart dan weer 1 el. marmelade en frosting. Daar bovenop gaat de laatste laag taart en hierop gaat een dun laagje van de frosting. Zet de taart 1 uur in de koelkast en daarna met de overgebleven frosting afsmeren. Als laatste nog wat marmelade op de bovenkant. Zet de taart weer in de koelkast totdat deze aangesneden wordt.

"You may be only one person in the world,
but you may also be the world to one person."

8

ik ga ze allemaal uit proberen...Thanks :D