1

Onderwerp: Wie weet hoe te voorkomen...

...dat mijn biscuit tijdens het bakken scheurt aan de bovenrand?

Zo op driekwart van de baktijd ontstaat er een scheur aan 1 kant in de bovenrand van mijn biscuit. Omdat het biscuit nog aan het rijzen is wordt de bovenlaag omhoog geduwd, met als gevolg een scheef biscuit. Als ik na het bakken de bovenkant er gelijkmatig af snij is er op zich geen probleem, maar ik zou het graag voorkomen zodat ik mijn hele biscuit kan gebruiken.

Heeft iemand een idee hoe dit komt, en nog liever; hoe voorkom ik dit?

Ik bak mijn biscuit op 160 graden (mijn oventhermometer geeft 150 graden aan) en dan bijv zon 37 minuten voor een 20 cm taart.

2

Re: Wie weet hoe te voorkomen...

De oven staat dan waarschijnlijk toch te warm. De bovenkant is dan al gebakken en de binnenkant gaat nog rijzen en breekt dan door de bovenkant heen.

3

Dankje biggeltaart. Ik dacht gezien de temp van 150 dat dit niet de reden zou zijn.
Zal m'n volgende biscuit nog eens een tikje lager zetten, 130/140 graden wordt het dan. Kijken wat dat doet...

4

en dan niet in het midden zetten, maar een treetje lager in de oven!

5

En het klinkt een beetje of je taart op een plek misschien blijft plakken in de vorm? Vet je de vorm goed in? Mijn advies is om met een kwastje in te vetten in de richting waarin je taart de vorm moet gaan verlaten. Met alle tips moet het goed komen... Succes!

6

Invetten doe ik met vloeibare boter en bloem. Misschien iets te zuinig?

Dankjullie voor de tips. Ik neem ze mee. Volgend weekend kan ik kijken wat het met m'n biscuit doet.