1

Onderwerp: Eerste probeerseltjes een grote flop!

1) mijn boltaartje stond vol gaten (via de repentechniek)
2) mijn marsepein scheurde helemaal. ook met fondant geprobeerd, scheurde ook:( , scheurde zelfs al nog van voor ie klaar was om over de taart te leggen!
3) ondanks poedersuiker bleven fondant en marsepein aan mijn roller kleven
4) ik kreeg de marsepein niet strak, bleef met plooien zitten
5) marsepein en fondant hadden precies zo'n doffe kleur als alles gedaan was:( helemaal niet zo mooi stralend zoals op de foto's hier

Bijgevlg heb ik het ontwerp van mijn taartjes dan ook maar veel simpeler gedaan dan in gedachte. Had iets supermoois in mijn hoofd, maar als de basis al niet lukt, tja, dan heeft het niet veel zin iets ingewikkelds te proberen. Dus maar iets simpels gedaan om er toch nog iets van te maken.

Alle tips welkom!

2

Re: Eerste probeerseltjes een grote flop!

1 repentechniek niet gebruiken wordt nooit superstrak, blanda halen

2 marsepein van verkeerde samenstelling gebruikt of niet voldoende gekneed of te dunne plak

3 rolstok van siliconen gebruiken of bakpapier over je marsepein/fondant

4 oefening baart kunst, workshop bekleden ook, geen haast en niet trekken maar duwen, lastig uit te leggen zo
Oefenen op een dummie

5 teveel poedersuiker gebruikt, slehte kleurkwaliteit marsepein/fondant gebruikt
Witte basis marsepein / fondant gebruiken en zelf kleuren

Geef de moed niet op, alle begin is moeilijk!

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

3

Dank je wel voor alle tips!

Neen, van opgeven is geen sprake! In tegendeel, in januari gaan mijn vriend en ik samen de Wiltoncursus beginnen:-)

4

Als ik een tip mag geven... Ik zou lekker een basis-workshop gaan volgen, dat kost je een avondje en veel van je frustraties hoef je dan niet te hebben....

Oh en ik verafschuw poedersuiker  :P gebruik sinds dag 1 crisco en ben daar heel heppie mee  :Y

Sweet as sugar and everything nice

5

Heel goed door kneden is voor jou denk ik een van de belangrijkste oplossingen . Echt even de tijd voor nemen, dan gaat alles daarna zoveel makkelijker!

6

Wanneer je de repen goed tegen elkaar aanlegt en het taartje goed koelt kan deze ook superstrak worden. Wel goed afsmeren daarna  ;) . Het voordeel van de repentechniek vind ik dat je gelijk de vulling erin kan doen. De rest is eigenlijk al gezegd  ;) .
Welke marsepein/fondant gebruik je trouwens?

7

een basis workshop volgen
is leuk en je leert heel veel