1 Laatst bewerkt door suijkerfabriek (07-11-2012 08:24)

Onderwerp: Ik ben het even kwijt...taart ingevroren wanneer eruit halen :S

Goedemorgen dames!

Nu heb ik zoveeeeeel gelezen over houdbaarheid en planning, maar ik denk dat ik dóórdat ik zoveel heb gelezen de draad even kwijt ben...

Oké dit is het geval:
Zaterdag moet ik 2 (2 laags) stapeltaarten leveren. Dus om mezelf niet in de nesten te werken heb ik 1 stapel taart al gemaakt.
Woensdagavond: kapsel 1 gebakken
Donderdag avond 2e kapsel gebakken en 1ste kapsel afgesmeerd
Vrijdag 2e kapsel afgesmeerd en beide kapsels bekleed en de grote lijnen gedecoreerd. Toen ingevroren!
Nu wilde ik dus donderdag de andere taart bakken en vrijdag afsmeren, bekleden en decoreren.

Maar wánneer haal ik nu mijn ingevroren taart uit de vriezer om deze verder af te maken? Ik dacht vrijdag zodat ik gem
S'avonds verder kan afmaken en zodat ie zaterdagochtend klaar staat.

Maar nu twijfel ik of dat ik hem dan niet te lang heb staan...

Maw 4 dagen ipv 3... Of ben ik nu hele domme wiskunde aan het doen? Ze zijn gevuld met de botercreme mix vd shop en vlaaivulling...

Kan iemand mij weer even helder laten denken ;)

Dank jullie wel :D

2

Re: Ik ben het even kwijt...taart ingevroren wanneer eruit halen :S

24 uur voordat je de taart gaat aansnijden haal je hem uit de diepvries
je moet hem zaterdag klaar hebben staan
ik denk dat ik hem donderdag avond in de koelkast zou laten ontdooien
voor zeker 12 uur  en dan op het aanrecht nog eens zonder zak oid laten uitzweten en dan afmaken en dan is hij zaterdag ochtend klaar
succes

Als je hem donderdag al uit de diepvries haalt heb je zaterdag een oude (niet verse) taart....zou ik niet doen.....
Hoe je het wel moet doen...geen idee.....na het lezen van jou stukje zie ik t ook niet meer zo helder!  :cool:  :)

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Ja inderdaad..:( dus vrijdag ochtend eruit en s'avonds afmaken?!

5

Ik heb altijd begrepen dat je een taart uit de vriezer 24 uur in de koelkast zet (in de doos, zonder plastic zak). Dan op kamertemperatuur laten komen. Dan is ochtend uithalen, avond afmaken te kort.
Wanneer ik een taart voor zaterdag heb  en ik weet zeker dat die dus ook die dag gegeten wordt, dan vul ik deze soms al op donderdag. De vrijdag ga ik dan decoreren. Dit doe ik omdat ik nogal een perfectionist ben en vaak nog laat in de avond bezig was  :s .
Moet wel zeggen dat ik dit met roomvulling niet zou doen maar met bc wel. Laatst zei iemand tegen mij dat die een 'oude' taart juist lekkerder vond worden  (en dit was niet mijn man....ik word morgen nl. 44.... )

En dan bak je hem op woensdag?
Ik vind het lastig want ik heb hem dus ook woensdag gebakken, do afgesmeerd en gevuld en vrijdag bekleed...en ingevroren....
Dus als ik hem donderdag eruit zou halen en zaterdag eten dan is ie toch ouder....?! Pfff! Lastig!
Want dan is het:
woensdagavond gebakken,
Donderdagavond 1dag
Vrijdag 2 dag
Donderdag (eruit) 3 dag
Vrijdag 4 dag
Zaterdag 5....
Kan dat wel??
Taarten voor zaterdag bak ik normaal op donderdag of in enkele gevallen ook op woensdag...

7

Ik denk persoonlijk dat het wel kan. De taart moet sowieso 24 uur van te voren uit de vriezer. Die tijd heeft ie nodig. Dus als je de taart bv donderdagavond eruit haalt dan kan je er vrijdagavond mee aan de slag en zaterdag aangesneden worden. Volgens mij geen probleem hoor!
Succes..